סמינריון:שיפור ביצועי חברות ציבוריות על ידי צמצום ניגודי האינטרסים בין המנכ"ל השכיר לבעלי המניות (בעיית הסוכן).

תקציר העבודה

שיפור ביצועי חברות ציבוריות על ידי צמצום ניגודי האינטרסים בין המנכ"ל השכיר לבעלי המניות (בעיית הסוכן).
תוכן עניינים תקציר
2 מבוא

3 הגדרה כללית של סוכן- Agent 7
תיאורית/קונפליקט הסוכן- Agency Theory (conflict)
8 חברות ציבוריות 9
ביצועי חברות
1 0 בעיית הסוכן בחברות ציבוריות
1 1
תגמול ושכר מנכ"לים בחברות ציבוריות
1 3
קישור שכר מנכ"לים לביצועי חברות
1 7
ממצאים אמפיריים: קישור שכר מנכ"לים לביצועי חברות
2 0 מה הפתרון  לצמצום ניגודי האינטרסים בין המנכ"ל והבעלים?

2 2
דיון וסיכום
2 3
ביבליוגרפיה
2 6
נספחים
2 9
העבודה המוגשת היא עיונית, בתחום הניהול האסטרטגי, ועוסקת בנושא שיפור ביצועי חברות ציבוריות על ידי צמצום ניגודי האינטרסים בין המנכ"ל השכיר לבעלי המניות. ניגודי אינטרסים בין המנכ"ל השכיר לבין בעלי המניות של הפירמה מוסברים על ידי בעיית הסוכן, אשר לפיה האינטרסים של המנהלים אינם בהכרח זהים לאינטרסים של בעלי המניות.
העבודה מבקשת לראות אם ניתן להביא לשיפור ביצועי חברות ציבוריות על ידי צמצום ניגודי האינטרסים הקיימים בהכרח בין המנכ"ל השכיר לבין בעלי המניות על ידי קישור בין משכורתם של מנהלים בכירים שאינם בעלי שליטה בחברות ציבוריות לבין לביצועי החברה אותה הם מנהלים. מנהליה של החברה הם אלו השולטים בפועל באופן ניהולה וזאת במנותק מבעלי המניות ובמצב בו מתקיים מידע אסימטרי. במצב זה לבעלי המניות תהיה מעין אדישות רציונאלית בה הם סומכים שמישהו אחר יטפל בבעיה השוטפת של ניהול החברה כאשר לעומת זאת, המנהל יודע שבעלי המניות סומכים על מישהו אחר שיפקח על החברה וכך בפועל לא מוטל עליו פיקוח.
האם כדי לצמצם את ניגודי האינטרסים הללו קיים צורך להסדיר חוזה שכר המנכ"ל/ הסוכן באופן שיביא לחפיפה רבה ככל הניתן בין האינטרסים של המנכ"ל השכיר לבעלי המניות.
עשוי להיווצר מצב בו אינטרס המנהל /הסוכן נמצא בניגוד לאינטרס הבעלים, זהו קונפליקט הסוכן.
בעבודה המוגשת בזאת אנסה לבדוק האם ניתן לצמצמם את בעיית קונפליקט הסוכן ובכך להביא לשיפור בביצועי החברות הציבוריות.
נושא חשיפת שכר מנהלי חברות עלה בשנים האחרונות לכותרות ואת מחקרם ממקדים Liu & Taylor (2008)  על היקף הגילוי ומידת הלגיטימיות של שכר מנהלים ב 191 חברות ציבוריות באוסטרליה , בשנים 2003 ו 2004 ואת זכות המשקיעים לדרוש את חשיפתם.Liu & Taylor (2008) מצאו כי יש קשר בין חשיפת שכר המנכ"לים ובין מספר גורמים; עצם החשיפה תלוי בגובה התגמול, בפעילות בעלי המניות, בתשומת לב התקשורת, בגודל החברה, בהרכב הדירקטוריון ובקיומה של מועצה לקביעת שכר המנכ"ל.
כיצד נקבע שכר מנהלים בכירים בחברות ציבוריות? כיצד ניתן לשפר ביצועי חברות ציבוריות דרך תפקודי המנכ"ל? הניתן להשפיע על תפקוד המנכ"ל ומאמציו לקידום ביצועי החברה שבניהולו, אם אמנם ניתן- באילו אמצעים? סוגית קביעת שכר מנהלים בכירים בחברות ציבוריות היא בעלת חשיבות רבה למשקיעים בשוק ההון בהיותם אלו המשלמים למעשה את שכר המנהלים והיא חשובה עוד יותר בחברות הנמצאות במישרין או בעקיפין בבעלות המדינה (בישראל- אל על, בזק, בנק דיסקונט, בנק לאומי, חברת החשמל, מקורות ועוד) ומשלם המיסים הוא הנושא בשכר המנהלים הבכירים,(אמיר ודותן,2006).
טענה עיקרית היא כי על הסדר חוזי בין הבעלים והמנכ"ל להתבסס על ביצועי החברה, שאלמלא כן, ובעיקר משום בעיית הסוכן, לא יהיה למנהל תמריץ לקידום ענייני בעלי המניות.