סמינר: הונדה - ניתוח חברה + מחקר שוק על השפעת התחממות גלובלית על תדמית החברה ומכירותיה

תקציר העבודה

תקציר מנהלים תעשיית הרכב נמצאת בקשיים. מתח הרווחים הממוצע בה ירד מ-20% או יותר בשנות ה-20 של המאה ה-20, לכ-10% בשנות ה-60 ופחות מ-5% בימינו. בנוסף, בעקבות המשבר הפיננסי העולמי בחודשים האחרונים, מצבה של תעשיית הרכב בארצות הברית, אחת התעשיות המרכזיות במדינה, הידרדר מאד. לפי דיווחים אינפורמטיביים, שלוש מהחברות הגדולות בתעשייה זו, ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר, ביקשו הלוואות חירום מהממשל האמריקני בשווי כולל של
5 מיליארד דולר. באם הלוואות אלה לא יתקבלו, תעשיית הרכב בארצות הברית עשויה לקרוס (ניסן,
2 008). חברת הונדה, שלא עברה את תופעת המיזוגים והרכישות הנהוגה בענף, הצליחה לשרוד בענף ואף להיות בעשירייה המובילה של יצרניות רכב. עם זאת, הונדה, וכל גם כל יצרנית רכב, לבחון כיצד היא יכולה להעלות את מכירותיה ולמקסם את רווחיה.
בשל התחרות העזה בענף, קשה ליצרניות הרכב לבדל את מוצריהן משל האחרות. אולם, ההתחממות הגלובלית מציעה הזדמנות ליצרניות הרכב. בשל ההתחממות הגלובלית, ובשל העובדה כי רכבים גורמים לזיהום אוויר, נוצרו מכוניות היברידיות אשר הינן חסכונית בדלק ובכך הן תורמות לצמצום הזיהום. הונדה, שנתפסת כחברה חדשנית ואיכותית, פיתחה אף היא רכב היברידי. אולם, מכירות ההונדה סיוויק היבריד הינן נמוכות גם בהתחשב בשוק הפוטנציאלי וגם בהשוואה למתחרה הגדולה שלה בתחום – טויוטה פריוס.   עבודה זו סקרה את חברת הונדה על-ידי בחינת ייעוד החברה ופרופיל החברה וניתוח של הסביבה הרחוקה והקרובה שלה. הושם דגש על הדגם ההיברידי של הונדה סיוויק, בשל ההזדמנות שהוא מציע. בוצע מחקר בקרב לקוחות בפועל ולקוחות פוטנציאליים של הונדה בישראל, על-מנת לבחון את השפעת ההתחממות הגלובלית, עלויות שונות ותדמית המותג על מכירת הסיוויק ההיברידית. בהתאם לתוצאות המחקר, נבחרה חלופה אסטרטגית שיווקית להמשך צמיחת השוק של רכבים אלה.  תוכן עניינים
1. חברת הונדה – רקע. 4
1 .1. תמהיל המוצרים.. 5
1 .2. מטרות החברה. 10
1 .3. פילוסופיה שיווקית. 11
1 .4. תדמית חברת הונדה. 12
2 . ניתוח סביבת החברה. 14
2 .1. ניתוח הסביבה הרחוקה. 14
2 .2. ניתוח הסביבה הקרובה. 16
2 .2.1. ניתוח ענפי 19
2 .3. ניתוח הסביבה הפנימית. 21
3 . פרופיל חברת הונדה. 24
3 .1. מחקר ופיתוח. 24
3 .2. ייצור ומלאי 24
3 .3. שיווק.
5
3 .3.1. תמהיל השיווק.
5
3 .4. מבנה ארגוני ועובדים.. 30
3 .5. אחריות חברתית. 33
3 .6. מימון וכספים.. 34
4 .
מחקר שוק. 40
4 .1.
מחקר ללקוחות בפועל. 46
4 .1.1. תוצאות המחקר. 46
4 .1.2. ניתוח ההשערות. 58
4 .1.3.
מסקנות והמלצות. 60
4 .2.
מחקר ללקוחות בכוח. 61
4 .2.1. תוצאות המחקר. 61
4 .2.2. ניתוח ההשערות. 73
4 .2.3.
מסקנות והמלצות. 75
4 .3. סיכום המחקרים.. 75
5. תכנון ויישום חלופה אסטרטגית. 77
5.1. קביעת יעדים אסטרטגיים.. 77
5.2. הצגת חלופות. 78
5.3. בחירת החלופה. 78
5.4. יישום החלופה. 79
5.5. נקודת איזון 81
6 . סיכום.. 84
7. ביבליוגרפיה. 85
8 . נספחים.. 87