תוכנית עסקית פתיחת בית קפה קפהלי + סקירת נושא שירות + מחקר צרכנים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 12762
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

תקציר מנהלים בית הקפה הנו אחד ממקומות הבילוי המועדפים של האדם המערבי. כמעט בכל הזדמנות – אם בשביל לאכול, לשתות, סתם לשבת או לעביר את הזמן – בית קפה הוא היעד המרכזי. מסמך זה מפרט תוכנית עסקית לפתיחת בית קפה בכרמיאל. תיאור המיזם וההזדמנות העסקית בשנת 2007 נהנה ענף בתי הקפה בישראל מצמיחה מהירה, ונפתחו 74 סניפים חדשים. למרות שבעלי בתי קפה רבים מאמינים כי השוק כבר רווי לגמרי, הריכוז הגדול הינו במרכז – כ-40% מבתי הקפה נמצאים באזור המרכז והשאר מפוזרים בכל הארץ. מיזם קפהלי מתוכנן להיפתח בכרמיאל, בה אין בתי קפה רבים. הזדמנות נוספת נובעת מכך ששעות הפנאי הורחבו, ומצב זה יחד עם ותרבות העבודה מחוץ למשרד הביאו גם לגידול בהוצאות על ארוחות מחוץ לבית.
השירות גורם השירות הינו היבט חשוב בבית קפה. הסיבות הבולטות לחוסר שביעות רצון של לקוחות ענף בתי הקפה הן זמני המתנה ממושכים, יחס ואדיבות לקויים ולא מספקים וכן אופן הקנייה עצמה (הגשה עצמית). מיזם קפהלי יהיה בית קפה פרטי אשר יספק שירות מלא, אישי ואינטימי, ובכך ימנע מהסיבות המצוינות לעיל לאי שביעות רצון.  אסטרטגיה שיווקית מניתוח SWOT, עולה כי החזקות עולות על החולשות וכי ההזדמנויות עולות על האיומים. עם זאת, על היזמות להיערך להשפעת המשבר הכלכלי ולירידה בהכנסות בתקופת החורף. לאחרון ניתן להגיב על ידי צמצום כוח האדם וההוצאות בזמן החורף וביצוע משלוחים לבתים.
קפהלי החליט למצב את עצמו כבית קפה הנותן מוצר – מזון והגשתו – בעל איכות גבוהה עם מגע אישי ללקוחותיו. השירותים שיסופקו ללקוחות יהיה בהתאם לתרבות המקומית באזור כדי להביא לתחושה של נוחות ומשפחתיות. קפהלי שואף להוות מקום חם ללקוחותיו ולהקים רשת חברתית. מלבד המיקום במקום מרכזי בכרמיאל אליו נוח להגיע, העובדה כ יימכרו מוצרים של תושבי המקום תחזק מגמה זו. לבסוף, קפהלי בחר מדיניות של תמחור לפי מתחרים מתוך הנחה כי השוק מונע על-ידי הביקוש.
מפתחות להצלחה ישנם מספר גורמי מפתח להצלחת המיזם:
מיקום.
שירות ואיכות.  עיצוב המקום כמתאים להעדפות קהל הלקוחות הפוטנציאלי.
תחרות ודינמיות בענף. התאמת שעות הפעילות של בית הקפה לאוכלוסייה ולצרכיה.
אפיון האווירה והתאמתה לקהל הלקוחות הפוטנציאלי של בית הקפה. מצבת לקוחות נאמנה וקבועה. מחקר סקר שבוצע בקרב צרכנים פוטנציאליים כי קיימת חשיבות רבה הן למותג בית הקפה והן לרמת השירות שלו. ראיונות שבוצעו עם בעלי בתי קפה חיזקו ממצא זה, אך הבהירו כי אין קשר בין הצלחת בית קפה לבית היותו רשתי או פרטי, אלא יש למתג אותו בצורה שונה. תמצית ניתוח פיננסי ·         לעסק יהיו שני מקורות הכנסה עיקריים: מכירת שירותי הגשת ארוחות, הן ללקוחות פרטיים והן לגופים שונים; מכירת מוצרי אמנות.
·         סך כל נדרשת השקעה של 854,000 ₪. היזמות ישקיעו 300,000 ₪ והיתרה תגויס באמצעות הלוואה מהבנק. ההשקעה תוחזר תוך 3 שנים. ·         החזר השקעה: החל מהשנה השלישית – בשנה השלישית והרביעית החזר שנתי בסך 700,000 ש"ח ובשנה החמישית החזר בסך 800,000 ש"ח. ·         תחזית רווח והפסד חיובית החל משנת הפעילות הראשונה. ·         נקודת האיזון הינה כאשר מגיעים לסך הכנסות שנתיות של 3,669,000 ש"ח.  ·         תזרים המזומנים של החברה הינו חיובי מתחילת פעילותה.
·         מסקנה: המיזם כדאי להשקעה. תוכן עניינים

1 . תקציר מנהלים.. 4
2 . מבוא. 6
3 . סקירת ספרות. 7
3 .1. תיאור השוק. 7
3 .1.1.
ניתוח השוק. 7
3 .1.2. פוטנציאל השוק. 9
3 .1.3. פילוח השוק. 10
3 .2. ניתוח הסביבה החיצונית. 10
3 .2.1. מודל PEST. 10
3 .2.2. מודל פורטר. 12
3 .2.3. גורמים קריטיים להצלחה. 14
3 .3. השירות. משפטים
3 .3.1. סוג השירות. 18
3 .3.2.
השערות המחקר. 20
3 .4. אסטרטגיה שיווקית. 21
3 .4.1. ניתוח SWOT. 21
3 .4.2. מיצוב ובידול. 22
3 .4.3. תמהיל השיווק. 23
3 .4.4. תחזית מכירות ותקציב שיווק. 24
3 .5. אסטרטגיה תפעולית.
5
3 .5.1. מבנה ארגוני ותחומי אחריות.
5
3 .5.2. היבטים משפטיים.. 26
3 .5.3. תפעול שוטף. 27
4 . מתודולוגיה. 28
4 .1. משתני המחקר. 28
4 .2.
מערך המחקר. 29
4 .3. גישת המחקר. 29
4 .4. תיאור הדגימה. 30
4 .5. הליך המחקר. 30
4 .6. כלי המדידה. 31
4 .7. עיבוד הנתונים.. 32
5. ממצאים.. 33
5.1.
מחקר בקרב צרכנים.. 33
5.1.1. אוכלוסיית המחקר והדגימה. 33
5.1.2. סטטיסטיקה תיאורית למשתני המחקר וממדיו 36
5.1.3. בחינת השערות המחקר. 37
5.2.
מחקר בקרב בעלי בתי קפה. 44
5.2.1. נתוני רקע. 44
5.2.2. ממצאי ראיונות. 44
6 . תוכנית פיננסית. 46
6 .1. הנחות יסוד. 46
6 .2. השקעה, תקציב הוצאות, רווח והפסד. 46
6 .3. נקודת איזון 48
6 .4.
תזרים מזומנים.. 49
7. סיכום ומסקנות. 50
8 . ביבליוגרפיה. 51
9. נספחים.. 54
נספח א': ריאיון 54
נספח ב': שאלון 56
נספח ג': טבלאות של משתנים דמוגרפיים.. 59
נספח ד': טבלאות של סטטיסטיקה תיאורית של המשתנים ומהימנות שאלונים.. 60 נספח ה': טבלאות של מבחנים לבחינת השערות המחקר. 62