סמינריון בנושא: ארגוני פשיעה בארץ ובעולם -מבנה היררכי. במסגרת קורס : מיקומה של מערכת אכיפת החוק במגזר הציבורי בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 8218
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תקציר עבודה:
סמינר בנושא:
 ארגוני פשיעה בארץ ובעולם- מבנה היררכי.
תוכן עניינים:
פרק 1: מבוא – הפשיעה המאורגנת ___________________________3-5
פרק 2: ארגוני פשע בחו"ל_________________________________6-14
2 .1: ארגון פשע ברוסיה 6-9
2 .2: ארגון פשע ביפן ..9-12
2 .3:ארגון פשע באיטליה –..12-14
פרק 3: פשיעה מאורגנת בישראל____________________________משפטים-22
3 .1: תחילתו של הפשע המאורגן בישראל -משפטים-18
3 .2:מבנה ארגון פשע בישראל -18-20
3 .3:הגישות השונות לניתוח ארגון הפשיעה ..21-22
פרק 4: השוואה :ארגוני פשיעה בארץ מול ארגוני פשיעה בחו"ל_______23-
5 פרק 5: סיכום________________________________________26-27
בבליוגרפיה____________________________________28-29
נושא העבודה:
בעבודה זו אעסוק בפשיעה המאורגנת בעיקר מההיבט ההיררכי שבה, ניתוח המבנה ההיררכי של ארגוני הפשיעה בארץ אל מול המבנה ההיררכי של ארגוני הפשיעה בחו"ל. פשע מאורגן הוא פשע המבוצע באופן שיטתי על ידי ארגוני פשיעה. החוק האמריקאי מגדיר פשע מאורגן כ"הפעולות הלא-חוקיות שמבצעים ארגונים מסודרים וממושמעים". ארגוני פשע מסוימים כמו למשל ארגוני טרור מונעים מסיבות פוליטיות בניגוד לארגוני פשיעה שמונעים מסיבות כלכליות וסיבות של כח וכבוד.  מאפיה למשל היא ארגון פשע שהמניע הראשי שלו הוא רווח. מיכאל ד.
ליימן בספרו "the organized crime" נותן הגדרה לפשע המאורגן לפיה אין סוג אחד של פשע מאורגן אלה הפשע המאורגן מורכב מכמה חברות וקבוצות אתניות עם ישות וקיום לגיטימי. ורוב הפשיעה בעולם שייכת למושג הכולל מאפיה ומאופיין על ידי התופעה האיטלקית האמריקאית באופן טבעי פשע מאורגן מאופיין מחד בניתוק מוחלט מהנורמות החברתיות ברמת הפעילות העבריינית ומאידך מתאפיין בהיררכיה, משמעת ודפוסים של ארגון ממסדי, חברתי , נורמטיבי. הפשע המאורגן הוא מערכת "הלובשת" מעטה קונפורמי. חבריו נשענים על חוקים וכללים, אומנם נבדלים מהחברה אך בעלי מבנה דומה אולי באותה מידה שחברו לפעילות עבריינית יכולים לחבור לארגון שומר חוק. מורכבות זו של התופעה מעלה נקודות רבות למחשבה.
מבחינת השוואה של היררכיה של ארגוני פשיעה בארץ ובחול נמצא הרבה נקודות דמיון אין ספק כי הפשיעה הפכה לגלובאלית במשך השנים דבר המעצים את כוחם של ארגוני הפשע ואת העבריינות בכלל.
נעסוק גם בחוקים חדשים ספציפיים לארגוני פשיעה  כמו:
חוק איסור הלבנת הון שהוחל בשנת 2002 ובהמשך ב-9 ביוני 2003 אישרה הכנסת את חוק מאבק בארגוני פשיעה, תשס"ג-2003. בעבודה זו בחרתי להציג את "המאפיה האיטלקית" , ה"יאקוזה" ביפן וה"אוליגרכים" ברוסיה. ולהעמידם מול הפשיעה בארץ בחרתי בארצות אלו מכיוון שמדובר במדינות נאורות ומפותחות חלקם אף יותר ממדינת ישראל על מנת להראות את התקדמותה של מדינת ישראל ביחס למדינות שהם לפני הכול גדולות בהרבה ממדינת ישראל גם במבנה האוכלוסייה וגם בכך שארגוני הפשיעה קיימים בהם מלפני אלפי שנים.