תעסוקת נשים במגזר החרדי.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5220
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

עבודה בנושא: תעסוקת נשים במגזר החרדי.
תוכן עניינים
פרק א:  מבוא                                                                                 3-4
פרק ב:  פרויקט ההיי טק בעיר מודיעין עלית                                    5-12
                                        ב.1 :העיר מודיעין עלית – רקע                                                        5
ב.2 :הקמת מפעל הייטק בעיר מבנה ומאפיינים                                 6-9
ב.3: הנשים החרדיות המועסקות בפרויקט ההיי טק.                       10-12
פרק ג:  השלכותיו של פרויקט ההייטק במודיעין עלית                     13-14
פרק ד:  סיכום                                                                            משפטים-17
נספח                                                                                              18
רשימת מקורות                                                                           19-20 תקציר עבודה: תעסוקת נשים בחברה החרדית "לימודי הקודש נתפסים בחברה החרדית כמצווה הגדולה ביותר והם קשורים בקדושה ובטיפוס במעלות הרוחניות. היציאה אל עולם העבודה נתפסת כירידה אל החוּלי, הגשמי, כהתרחקות מהמודל האידיאלי"  אומנם גישה זו רווחת יותר בעולם הישיבות הליטאי, כאשר אצל החוגים החסידיים והספרדים קיימת לגיטימציה ליציאה לעבודה בשלבים מוקדמים יותר. אולם גם אצלם, האידיאל נשאר שמירת המשך הלימוד ע"פ המודל הליטאי.
   בחרתי לפתוח את עבודתי בציטוט זה מפני שזוהי הדעה הרווחת בקרב כלל האוכלוסייה כלפי האוכלוסייה החרדית. בעבודה זו אתמקד בעיקר ביציאתן של נשים חרדיות לשוק העבודה בהתמקדות בפרויקט ההייטק שהוקם בעיר מודיעין עילית. פרויקט ששבר הרבה מיתוסים בנוגע לחברה החרדית בכלל והנשים החרדיות בפרט.
היציאה לעבודה הפכה לדבר שהתחייב מכורח המציאות בגלל שהגברים היו עסוקים בלימוד תורה מטלת הפרנסה נפלה על הנשים במשפחות החרדיות וזאת על מנת לצמצם את תופעת העוני במגזר החרדי בניגוד לתפיסה הרווחת באוכלוסיות שונות הרואות בעבודה ערך של מימוש הפוטנציאל האישי, נתפסת היציאה לעבודה בחברה החרדית כהכרח וכהתגשמות הקללה שקולל האדם הראשון "בזיעת אפיך תאכל לחם". כל זה נכון בעיקר באשר  לאוכלוסיית הגברים, הרואה את הערך הנעלה בלימוד התורה.
בעשור האחרון, לצד הצלחתו של המפעל החינוכי תורני, התדרדרה הקהילה החרדית למצב של מצוקה כלכלית חריפה. לאור זאת, חל מפנה בהתייחסות של ההנהגה הרבנית בחברה החרדית באשר לצורך למצוא פתרונות תעסוקתיים הכוללים, בין השאר, את הצורך גם בתהליך של הכשרה מקצועית.
שינוי זה הינו דרמטי יותר ביחס לגברים, אם כי הוא חל גם ביחס לאוכלוסיית הנשים.
משמעות המפנה הינה פתיחת אופקים חדשים אשר היו חסומים בפניהם בעבר.
על רקע האמור לעיל, הוחלט לדוגמא במודיעין עילית לפתח פרויקט שיאפשר מציאת פתרונות תעסוקה לנשות האברכים. בהמשך העבודה אעסוק בפרויקט ההייטק במודיעין עילית שהינה עיר חרדית במאפייני  הפרויקט והצלחתו. בהמשך העבודה ישנה סקירה של העיר מודיעין עלית , הקמת פרוייקט מפעל ההיי טק בעיר והשלכותיו.