עבודת סמינריון בנושא - היבטים המשפטיים בניהול משאבי אנוש ויחסי עבודה: שינוי חד צדדי של הסכם עבודה על ידי מעביד

תקציר העבודה

עבודת סמינריון בנושא – היבטים המשפטיים בניהול משאבי אנוש ויחסי עבודה שינוי חד צדדי של הסכם עבודה על ידי מעביד תוכן עניינים
תקציר
1 פרק 1 – סקירת ספרות
2               1.1 מערכת יחסי העבודה בעולם המערבי
2                     1.1.1 דיני עבודה ויישומם של דיני חוזים במסגרת יחסי העבודה
2                1.2 שינויים בהסכם העבודה 5
                     1.2.1 פררוגטיבה ניהולית 5
                     1.2.2 שינוי חד צדדי בהסכם עבודה על ידי מעביד
8               1.3 זכויותיו של עובד שחוזה העסקתו שונה על ידי מעביד באופן חד צדדי
1 1
פרק 2 – משפט משווה
1 4
פרק 3 – דיון ומסקנות
1 6
סיכום
2 0 ביבליוגרפיה
2 1
תקציר במסגרת העבודה מתקבלות החלטות רבות על ידי המעביד אשר משפיעות על המשך העסקתם של העובדים ועל תנאי עבודתם. החלטות אלו עשויות להיות מושפעות מהפררוגטיבה הניהולית של המעביד, מהאופי המשתנה של חוזה העבודה או משינוי של תנאים מוסכמים. שינויים אלו יכולים להשפיע על תנאי עבודה כמו שכרו של העובד, תפקידו והמשימות המוטלות עליו, שינוי במיקומו הגאוגרפי של המפעל ועוד. שינויים אלו עשויים להיות בהסכמת העובד ובתאום מראש עמו. עם זאת, לא פעם, שינויים אלו נעשים על ידי המעביד באופן חד צדדי.
מטרת עבודה זו הנה לבחון היבט אחד מני רבים מתחום ההיבטים המשפטיים בניהול משאבי אנוש ויחסי עבודה, והוא שינוי חד צדדי של הסכם עבודה על ידי מעביד. יחסי העבודה מבוססים על אמון הדדי בין הצדדים. לפיכך, נהוג שבטרם יצירתה של מערכת יחסים המחויבת באופן משפטי,  על הצדדים לחתום על הסכם המסדיר את תנאי העבודה בפרט ואת זכויותיו וחובותיו של כל צד בכלל. זכויותיהם וחובותיהם של עובדים שכירים בישראל נקבעים במסגרת הסכמים קיבוציים או הסדרים קיבוציים אשר מסדירים סוגיות, כגון שכר, תנאי העבודה ותנאים סוציאליים. תנאי העבודה הנקבעים באמצעותם הנם חלק מחוזה העבודה של העובדים. כאמור, לאור ההחלטות המתקבלות על ידי המעביד, לא פעם באופן חד צדדי ואשר משפיעות על העובד באופן הפוגע בתנאי העסקתו ומפר את החוזה עליו הצדדים חתומים, מדגיש את חשיבות הסוגיה. לשם כך, נבחן במסגרת הפרק השני את יחסי העבודה בעולם המערבי ואת יישומם של דיני העבודה ודיני חוזים במערכת זו, נסקור שינויים הנעשים במסגרת יחסי העבודה ובכלל זה, נציג את הפררוגטיבה הניהולית ונסקור שינויים הנעשים באופן חד צדדי על ידי מעביד בחוזה העבודה של העובד וכן, נבחן מהן זכויותיו של עובד שתנאי עבודתו שונו על ידי מעביד באופן חד צדדי. במסגרת הפרק השני, יוצגו שיטות משפט במדינות שונות בעולם המערבי, כאשר ההתמקדות הנה בשבדיה ובניו זילנד. לבסוף, יתבצע דיון שיבחן את המידע שהושג ויציג מסקנות בהתאם.