עבודה

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3908

תקציר העבודה

בס"ד
3 1.03.2008
קורס:
מחשבה מדינית רפרט בנושא:
פרידריך היגל תוכן העניינים
מבוא/רקע —
3
עיקרי משנתו של היגל —
5
ניתוח היגל-גרמניה –..11
סיכום ודעה כללית על משנתו של היגל .
12
מקורות —
14
מבוא פרידריך היגל נולד בגרמניה ב27 באוגוסט 1770. כילד הוא אהב לקרוא ספרות, עיתונים, מאמרים פילוסופיים וכתבים אודות נושאים מגוונים. ילדותו ספוגת הספרות של היגל מיוחסת לאמו אשר טיפחה את ההתפתחות האנטלקטואלית של ילדיה. משפחת הגל הייתה משפחה מבוססת מהמעמד הבינוני אשר התגוררה בשטוטגארט. האב עסק בשירות ציבורי. הגל היה ילד חולני וכמעט נפטר ממחלת הבעבועות השחורות. היה לו קשר הדוק עם אחותו כריסטיאן, אשר נותר כזה כל חייו.
היגל למד בסמינר בטובינגן יחד עם המשורר האפי פרידריך הלדרלין והאידאליסט שלינג.
שלושתם היו עדים להשתלשלותה של המהפכה הצרפתית, וכתבו יחד ביקורת אודות הפילוסופיות האידאליסטיות של עמנואל קאנט ושל תלמידו, יוהן גוטליב פיכטה.
החיבור הראשון והחשוב ביותר של הגל הוא "הפנמולוגיה של הרוח" (או "של השכל"). מאוחר יותר הוא פרסם את "האנציקלופדיה של מדעי הפילוסופיה", "המדע הלוגי", ו"עקרונות של הפילוסופיה של הזכות". כמה חיבורים אחרים בפילוסופיה של ההיסטוריה, דת, אסתטיקה, וההיסטוריה של הפילוסופיה חוברו מרשימות של הרצאות שהיו בידי תלמידיו ופורסמו לאחר מותו (14 בנובמבר 1831).
לכתביו של הגל יצא מוניטין בשל הקושי שלהם, ובשל היקף הנושאים שהם מכילים. הגל ייסד שיטה להבנת ההיסטוריה של הפילוסופיה ושל העולם עצמו, אותה הוא סיכם כ-"התקדמות, שבה כל תנועה מתגלה כפתרון לסתירות שהיו בתנועה הקודמת". לדוגמה, המהפכה הצרפתית לדידו של הגל גילמה את הופעת הבכורה של החרות בחברה המערבית. אך המהפכה הייתה גם קיצונית: האלימות שהייתה כורח המציאות בעת ביצוע ההפיכה לא הפסיקה, גם לאחר שהשמידה את יריביה שלה והשיגה את מטרתה.
כתוצאה, החירות, שנקנתה בכל כך הרבה דם ויזע על ידי המהפכה, התפוגגה בשל "תקופת הטרור" הברוטלית. אולם, הסביר הגל, ההיסטוריה המשיכה תוך לימוד מטעויות: רק אחרי, ובדיוק בגלל החוויה הזו, ניתן לחשוב על קיומה של מדינה חוקתית המהווה בית לאזרחים חופשיים, ומגשימה את הכוחות המארגנים של ממשל רציונלי וכן את האידאלים המהפכניים של חרות ושוויון.
לדעותיו של הגל קיימות שתי התגלמויות של "הרעיון האוניברסלי" והן תמיד מהוות אנטיתזה אחת של השנייה. התגלמות אחת היא הרעיון הכללי שלו, ואילו השנייה היא היישום הספציפי לאירועים האמיתיים בהיסטוריה. לפיכך, טוען הגל כי המטפיזיקה צריכה לעסוק בהבנת המכניקה של התמזגות התזה והאנטיתזה. על מנת לעשות זאת, צריך להשוות בין המקרים בהיסטוריה לבין צורות היסוד שלהם, ולנסות להבין את ההבדלים ואת הדמיון ביניהם.
אם לא די בסגנון הכבד והקשה המאפיין את הגל, מתקשה הקהל המודרני לעכל את רעיונותיו. זאת משום שהייתה לו ראייה אורגנית וטלאולוגית של החברה האנושית. ראייה זו היא ניגוד מוחלט להבנה המודרנית של זכויות הפרט ושל אקזיסטנציאליזם, שהוגים בני ימינו רואים כדבר מובן מאליו.