מיסוי בעידן של גלובליזציה - כפל מס והתמודדות עימו

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8752
מספר מקורות 37

תקציר העבודה

מבוא
העידן המודרני מאופיין, בין היתר בהיטשטשות הגבולות העסקיים והמסחריים בין מדינות העולם. התפתחות הסחר והיכולת לשנע סחורות ומידע רב בקלות יתרה ובעלויות הולכות וקטנות הולכת וגורמת לעולמנו להידמות ל"כפר גלובאלי" והגדלת שיתופי הפעולה העסקיים ברמה הבינלאומית.
סיטואציה חדשה זו הביאה לשינויים תפיסתיים וחברתיים רבים, אליהם אנו צריכים להתרגל הן ברמה האישית והן ברמה הלאומית, כשאחד התחומים המשפטיים אשר מושפעים באופן משמעותי מהידוק היחסים העסקיים בין המדינות, הם דיני המס בעולם גלובאלי. ברשימה זו נסקור כיצד העולם הגלובאלי מתמודד עם הצורך ליצור מיסוי הוגן ואפקטיבי מחד ומניעת העלמות מס גלובאליות מנגד. צורך זה יוצר אתגרים חדשים ברמה הבינלאומית ולגבי הצורך בשיתוף פעולה בין מדינות שונות.
חשוב לציין כי שיתוף פעולה בנושא זה מהווה אינטרס משותף של המדינות על מנת לאפשר זרימת מסחר תקינה בין מדינות, אשר משרתת את הכלכלות של שתי המדינות שבניהן המסחר ומבטיחה גביית מס אמת.
בנוסף, תחום המיסוי הגלובאלי מנסה כיום להוות כלי עזר לתופעות של שליטה על מעבר הון, לשם צמצום תופעות של הלבנת הון ופשע בינלאומי. לאור האמור, קיימת מגמה גוברת והולכת בין מדינות ליצור שיתוף פעולה ולהחליף מידע בעניין תנועות הון וסחורות הן במסגרות רשמיות מתוקף אמנות וארגונים בינלאומיים והן במסגרות לא רשמיות, רק מתוקף ההכרה של מדינות כי שיתוף הפעולה ישרת אינטרסים עצמיים.
אחד הנושאים העיקריים אשר דרשו הסדרה, הוא נושא המיסוי הבינלאומי. הואיל וכל מדינה ממסה את הנישום בהתאם לחוקיה הפנימיים, נוצר לנישומים הפעילים ביותר ממדינה אחת חוסר אחידות בין האופן בו ממסה אותם כל מדינה, באופן שעלול היה להביא לסיטואציה שנישום ימצא עצמו חייב במס בגין אותה הכנסה ביותר ממדינה אחת. המצב בו הנישום מוצא עצמו חייב במס ביותר ממדינה אחת בגין אותה הכנסה מכונה כפל מס, והתעורר הצורך להסדיר חקיקתית סיטואציה זו.
  לאור האמור, התעורר הכרח להסדיר את יחסי המיסוי בין המדינות באופן שהמדינות ייצרו בניהן כללי מס אחידים והדדיות באופן בו ממסים את הנישומים, על מנת להביא לגביית מס אמת תוך שיתוף פעולה בין מדינתי.
האמצעי העיקרי שהתפתח במרוצת השנים, לשם יצירת שיתופי פעולה בינלאומיים מבחינת מיסוי, הן אמנות דו-צדדיות למניעת כפל מס. מדובר באמנות שנערכות בין שתי מדינות ומסדירות את עקרונות גביית המס של נישומים בעלי זיקה לשתי המדינות.
בעבודה זו אבקש לבחון האם האמנות הדו-צדדיות למניעת כפל מס מהוות פתרון יעיל ורצוי לפתירת בעיית כפל המס, לאור עקרונות המס העולמיים כיום ?
לשם בחינה זו, אפתח את העבודה בסקירת עקרונות המיסוי, הן בפן הפנים חקיקתי בישראל, והן בפן הבין-מדינתי, תוך מבט משווה בין האמנות עליהן חתומה ישראל. בהמשך אעמוד על היתרונות והחסרונות באמנות המס והאופן בו הן באות לכדי ביטוי, על מנת לבחון האם מדובר בפיתרון יעיל וראוי לבעיית כפל המס במישור הבינלאומי.
תוכן עניינים
תוכן עניינים.. 2
מבוא. 4
מאפייני המיסוי הבינלאומי:. 6
שיטות מיסוי שונות. 7
רפורמת המס בשראל. 9
כפל מס. 10 מנגנוני המיסוי בישראל. 11
אמנות המס הבינלאומיות. 12
אמנות כפל מס – התחולה הפנים מדינתית. 13
תחולתן של אמנות המס. 14
מטרת האמנות למניעת כפל מס. 14
מאפייני אמנות המס של ישראל. 16
אמנת המס בין ישראל לארה"ב. 18
רקע היסטורי 18
האמנה. 18
פטורים ממס. 20 מבט השוואתי על אמנות המס עליהן חתומה ישראל. 21
אמנות מס בתוקף. 21
היתרונות והחסרונות של אמנות המס. 28
יתרונות באמנות המס. 28
סוגיית החלפת המידע בין מדינות. 28
יצירת ודאות מיסויית – יצירת כללי מיסוי אחידים.. 29
מטרות משניות נוספות באמנות המס. 30 בעיות וכשלים באמנות המס ויישומן 31
מחלוקות לגבי יישום האמנה. 31
השימוש במנגנון העברת המידע. 31
ניצול אמנות מס לתכנוני מס. 32
מחירי העברה. 32
מכשולים נוספים.. 33
סיכום.. 34
בבליוגרפיה. 36