עיקול חשבון בנק - תחרות הזכויות בין בנק למעקל

תקציר העבודה

מבוא
עיקול הינו החרמת רכוש באמצעות רשות שלטונית או באישור רשות שלטונית, כאמצעי לגביית חוב.
אף על פי שעיקול משמש גם כאמצעי לגביית חוב בין שני פרטים ולא רק חובות של פרט כלפי השלטון, עיקול בין שני פרטים נעשה בחסותו של הריבון, במסגרת הליכי הוצאה לפועל או הליכים שיפוטיים. כמו כן, קיימת פרוצדורה המאפשרת עיקול בגין חוב לרשות שלטונית ללא הליך שיפוטי ולא במסגרת הוצאה לפועל. ניתן לעקל כמעט כל זכות של חייב, בכפוף למגבלות שבדין, והעיקול מהווה את אחד מאמצעי הגבייה היותר יעילים מחייבים שאינם משלמים, על כן עיקולים מתבצעים בתדירות גבוהה ולעיתים אף עם "אצבע קלה מידי על ההדק", וזאת לנוכח הנזק המשמעותי שגורם לעיתים העיקול.
אחד מהעיקולים אשר מבוצעים בתדירות גבוהה הינם עיקולי מיטלטלין, אשר במסגרתם מעוקלים מיטלטלין מבית החייב. מדובר בהליך שבאפשרותו להניב סכומים נמוכים בדרך כלל, אך ההשפעה הפסיכולוגית של כניסת מוציאים לפועל לבית החייב (ומשפחתו) והוצאת המיטלטלין הפכה אותו להליך יחסית יעיל ברמה ההרתעתית. סוג נוסף של עיקול, בו אנו נעסוק בעבודה זו הינו עיקול חשבון בנק, אשר נכלל בקטגוריה של עיקולי צד שלישי. עיקול צד שלישי הינו עיקול זכויות של החייב אשר נמצאות בחזקתו של צד שלישי.
על כן, כאשר נושה מעוניין לעקל חשבון בנק, מדובר בעיקול כספים של חייב אשר נמצאים בחזקתו של הבנק, ועל כן על הנושה פונה (באמצעות צו של רשות מוסמכת) אל הבנק בדרישה כי יעביר את הכספים לרשות הנושה.
עיקול חשבון יכול להיעשות מתוקף מספר מקורות נורמטיביים ואנו נעמוד על אלו בהמשך העבודה. בנוסף, בעבודה זו אבקש לעמוד על כמה מהסוגיות השנויות במחלוקת הבאות לידי ביטוי במהלך הליך של חשבון בנק לנוכח המורכבות של יחסי החייב והבנק והאיזונים בין זכויות הבנק בכספים אותם הוא מחזיק לבין זכויות המעקל.
הדגש בעבודה זו הינו בחינה של "מרוץ הזכויות" בין הבנק אשר מחזיק חשבון בנק לבין נושה של בעל החשבון אשר מבקש להטיך עיקול על החשבון. לצורך בחינה זו אבקש לסקור מספר סיטואציות אשר באו לידי ביטוי בפסיקת בתי המשפט וישראל וההשלכות של פסיקות אלו על עיקולי חשבונות בנק.
הסיטואציה שאבקש לבחון בעבודה זו הינה מצב בו לחייב יש חשבון בנק דביטורי, שהוא חשבון בנק אשר מאפשר לפעול ביתרת חובה קבועה, וכיצד מפרשת הפסיקה את הסיטואציה בה מול המעקל ניצב בנק אשר טוען לזכויות הקודמות לזכויות המעקל.    תוכן עניינים
מבוא. 3
עיקול בידי צד שלישי 4
עיקול בידי צד שלישי במסגרת ההוצאה לפועל. 4
אופן ביצוע עיקול צד שלישי בתאגיד בנקאי 5
עיקול בידי צד שלישי מתוקף פקודת המיסים (גביה) 8
עיקול בידי צד שלישי בסמכות בתי המשפט. 9
הבדלים בין סוגי העיקולים.. 10 עיקול חשבון דביטורי 14
התגבשות ההלכה בעניין עיקול חח"ד – הלכת אלתית נ' בנק לאומי לישראל. 14
זכות הקיזוז של רשות מנהלתית. 16
כרסום בהלכת אלתית. 18
פיקדון לעומת הלוואה וזכות הקיזוז. 20 עניין הסתדרות הרבנים.. 20 סיכום ביניים.. 24
עיקול חשבון בנק – משפט משווה. 26
סיכום.. 29
ביבליוגרפיה. 31