בין יהודים לנוצרים - - ציון: 100

תקציר העבודה

            ממ"ן
1 3
מאבקי דעות – נוצרים ויהודים קורס 10275 – בין יהודים לנוצרים שאלות המטלה שאלה 1     (30 נקודות) א.      עמדו על הדמיון והשוני בין חיבוריהם של פטרוס דמיאני ויוסף קמחי.
ב.      במה שונים חיבורים אלה מסיפרו של ריימונדוס מרטיני "פגיון האמונה"?
שאלה 2     (40 נקודות) פטרוס ונרביליס כתב: הם הראויים לכל קללה מוסיפים דברים ראויים לקללה לא פחות.
בכפירה סתם לא די להם, והם מילאו כרכים עצומים בדברי נאצה בלא סיפור כלפי האל. הם אספו מזה כמה אלפי שנים לתוך ים גדול של רשעה ובאספם מפי הנחש הארסי דברי ארס שאין לבטאם, הם מטיחים יום יום כלפי האל ככל שיוכלו ויעזו.
א.   מי היה פטרוס ונרביליס ומהו החידוש בדבריו?
ב.   מה היה חלקם של המומרים בגיבוש עמדה זו?
ג.     מי היו המדיקנטים ומה היה חלקם בעניין זה?
ד.   כיצד באו לידי ביטוי רעיונות אלה במסגרת טענותיו של ניקולאוס דונין בויכוח פריס?
שאלה 3     (30 נקודות) א.    מהו 'הבראיזם'?
ב.   מהם מאפייני גישתו ההבראיסטית של הירונימוס ג.     במה דומה ובמה שונה גישתו זו של הירונימוס מגישתו ההבראיסטית של פיקו דלה-מירנדולה?
1א במסגרת הפולמוס היהודי-נוצרי, נכתבו חיבורים מנחים לויכוחים פוטנציאליים. חיבורים מעין אלה היו חיבורו של פטרוס דמיאני הנוצרי, שנכתב בסוף המאה ה-11  וחיבורו של יוסף קמחי היהודי, שנכתב במאה ה-12.
2א פטרוס ונרביליס –
1 094-1משפטים6.
כונה "ונרביליס" (Venerabilis) שפירושו "הנערץ". בגיל 30 נבחר לאב מנזר קליני. ערך רפורמות במסדר קליני בתחומי ההוראה והכלכלה. תמך בתפקיד האפיפיורות באינוקנטיוס ה-2 מול אנקלטוס ה-2 בשל עברו היהודי של אנקלטוס. יזם את תרגום הקוראן ללטינית על מנת להצליח בויכוחים נגד המוסלמים וכתב מזמורים כנסייתיים. נפטר בחג המולד של שנת
1 משפטים6.
3 א הבראיזם – לימוד השפה העברית על ידי נוצרים לצורך הבנת המקרא. תופעה זו מיוחסת לתחילת העת החדשה, אולם היא החלה הרבה קודם. הנזיר הירונימוס שחי בין השנים
3 42-420 נחשב להיבראיסט הראשון – הוא למד עברית על מנת לתקן את הנוסח הלטיני של המקרא (שתורגם לשפה זו מיוונית של "תרגום ה-70") ולתרגם אותו מחדש משפת המקור. עם זאת, יש לציין כי ההיבראיזם אינו מוגבל ללימוד של המקרא בשפת המקור בלבד, אלא גם מקורות יהודיים אחרים כגון: התלמוד, "מורה נבוכים", קבלה ועוד.