יהודי ארה"ב - - ציון: 100

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4147
מספר מקורות 100

תקציר העבודה

            ממ"ן 11
קורס 10589 – פרקים בתולדות יהודי ארה"ב שאלות המטלה שאלה
1      (20 נקודות)          א.         מה ניתן ללמוד ממקורות 3 ו-5 בקובץ מקורות א', יהודי ארצות הברית 1820-1914, על מניעי ההגירה של יהודים מן המדינות הדוברות גרמנית לארצות הברית?
         ב.         מה מוסיף מאמרו של אברהם ברקאי "גלי הגירה יהודית מגרמניה 1830-1910", (בספר החוויה היהודית האמריקנית, אסופת מאמרים) על המסקנות שהסקתם מן המקורות?
שאלה
2      (20 נקודות) ענו על השאלות הבאות תוך הסתמכות על המקורות המופיעים בקובץ מקורות ב, יהודי ארצות הברית 1820-1914 (יש לציין את שם המקור שעליו הסתמכתם):
         א.         מה היו הגורמים להתרכזותם של המהגרים היהודים ממזרח אירופה בתעשיית ההלבשה בניו-יורק?
         ב.         תארו את התנהלותה של העבודה בסדנאות הייזע, ונתחו את הבעיות שיצרה התנהלות זו.
          ג.          דונו בהיבטי מצוקה נוספים, שהיו כרוכים בחיי המהגרים ברובע המהגרים.
שאלה
3     (20 נקודות)          א.         תארו את חיי התרבות ברובע המהגרים היהודים (ה"איסט סייד התחתון") בניו-יורק ודונו בשאלת מקומה בהתערותם של המהגרים במציאות האמריקנית.
         ב.         הסבירו מדוע חוו בני הדור השני של מהגרי מזרח אירופה שוליות חברתית (תשובתכם צריכה להתבסס על סעיף 7 בקובץ מקורות ב' ועל חלק א' בספר החוויה היהודית האמריקנית, תולדות, מבואות, מקורות).
שאלה
4      (40 נקודות) ענו על השאלות הבאות העוסקות בהתערותם של היהודים בארצות הברית ובמערכת הערכים שלהם. תשובתכם צריכה להתבסס על חלק א' בספר החוויה היהודית האמריקנית, תולדות, מבואות, מקורות".
         א.         דונו בשאלה "עד כמה מלאה הייתה התערותם של היהודים באמריקה?" בין היתר דונו בשאלה מדוע לא הכתה האנטישמיות בנוסחה האירופי שורשים בארצות הברית והציגו את המקרים של גילויים אנטישמיים העולים מחומר הקורס.
         ב.         הציגו בהרחבה אצ הערכים העיקריים המקובלים על יהודי אמריקה.
1א בשנות ה-20 של המאה ה-19 החלה הגירה המונית של יהודים מאירופה לארצות הברית. גל הגירה זה נמשך כ-40 שנה, כאשר חלק גדול מהמהגרים מגיע ממדינות אירופאיות דוברות גרמנית, כמו בוואריה (Bayern) ו-ווירטמברג (Württemberg).
1 ב מאמרו של אברהם ברקאי מתאר את גלי ההגירה ההמונית של יהודי המדינות הגרמניות אל מחוץ למדינות אלה והתיישבותם במקומות שונים במערב ובעיקר ביבשת אמריקה. הוא מציין כי להבדיל מגלי ההגירה שאפיינו תקופה זו את כלל אזרחי המדינות הגרמניות, ההגירה היהודית היתה שונה באופיה, ממש כשם שהאוכלוסייה היהודים היתה שונה באופיה בכל הנוגע למרכיבים כמו:
תעסוקה, חיי משפחה וכדומה, ולא בכדי אחוז המהגרים היהודים מכלל המהגרים היה גדול בהרבה משיעורם באוכלוסייה במדינות אלה.
2 א מקורות סטטיסטים בני התקופהמציינים כי אחוז ניכר מכלל המהגרים היהודים עסק בתחום ההלבשה. ע"פ אותם נתונים מסתבר כי 52% מפועלי ההלבשה היו יהודים ואילו חייטים יהודים היוו קרוב ל-70% מכלל החייטים. נתונים אלה אינם הינם גבוהים ביותר, בעיקר בהתחשב בעובדה כי קהילת יהודי ניו-יורק היתה בעלת 20% אוכלוסייה יהודית בתחומה בסך הכל.
2 ב בתעשיית ההלבשה, שכאמור איפיינה את המהגרים היהודים פעלו קבלנים שגייסו פועלים, שהיו בדרך כלל יהודים ממוצא מזרח אירופאי ואמורים היו לדאוג לבית מלאכה הולם לתפירת הבדים ולגיהוצם.
2 ג מעבר לאמור לעיל, נאלצו המהגרים היהודים בארצות הברית להתמודד עם גורמים נוספים שהפכו את התאקלמותם בעולם החדש לקשה הרבה יותר.

3 א בתקופת גל ההגירה ממזרח אירופה בשנים 1881-1914 התפתחה בקרב הקהילות היהודיות בארה"ב ובעיקר באיסט סייד התחתון פעילות עניפה של חיי תרבות מרשימים. בין השנים 1901-1906
יצאה לאור האינציקלופדיה היהודית (The Jewish Encyclopedia). היה זה החיבור המקיף ביותר שנעשה עד לימים אלה המתאר בצורה מלאה, שיטתית ומפורטת את ההיסטוריה, הספרות, חיי החברה והרוח של היהודים בשלל נושאים.
3 ב עד שנות ה-80 של המאה ה-19 היו היהודים ממוצא גרמני, רוב בלתי מעורער בקהילה היהודית בארה"ב. הגעתם ההמונית של יהודים ממזרח אירופה עורר סלידה בקרב היהודים ממוצא גרמני, והיו אף מקרים רבים של קריאה לעצור את שטף ההגירה – אך ללא הועיל. היהודים ממוצא גרמני זלזלו במהגרים בשל לבושם, היבדלותם וגינוני התרבות הזרים להם. עם זאת נטו היהודים ממוצא גרמני לעזור למהגרים בעיקר בשל דעתם של שכניהם הנוצרים לגבי העזרה אותה יש להעניק לאותם מהגרים.

4 א היהודים ששמו פעמיהם לארה"ב, פנו אליה בעיקר בשל אי היכולת להתערות בארץ מוצאם בשל דתם וגזעם היהודי. בהגיעם של אלה לארה"ב, ניסו להפוך את עצמם לאמריקאים לכל דבר ועניין ולמזג את התרבות של העולם החדש בתרבותם היהודית.
4 ב קהילת יהודי ארה"ב פיתחה לעצמה עקרונות לגבי אופי קהילתם ואופייה של ארה"ב שמפורטים ע"י ההיסטוריונים גרטנר וסרנה:
·            עיקרון החירות- החירויות המוענקות לאזרחי ארה"ב וליהדותם בתוכם מהוות את העיקרון אשר בגינו יהודים רבים בחרו בארה"ב במוקד להגירתם. עקרונות חופש הדת, הדיבור, העיתונות וההתאגדות גרם ליהודים בארה"ב להאמין כי הדיכוי האירופי שהיה מנת חלקם אינו אפשרי בדמוקרטיה האמריקנית.