יהודי ארה"ב - - ציון: 98

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3572
מספר מקורות 100

תקציר העבודה

            ממ"ן 12
קורס 10589 – פרקים בתולדות יהודי ארה"ב שאלות המטלה שאלה
1      (30 נקודות) ·         נתחו את מקור 13 "סידור מנהג אמריקה" בספר הקורס החוויה היהודית האמריקנית, תולדות, מבואות, מקורות מבחינת המבנה והדגשים התכניים שבו לעומת הנוסח המסורתי. ·         אילו רעיונות בסידורו של אייזיק מאיר ווייז באים לידי ביטוי במצע התנועה הרפורמית בשנת 1885 ("מצע פיטסבורג")?
שאלה
2      (30 נקודות) הציגו בהרחבה את מכלול הגורמים שהובילו לניסוחו של "מצע קולומבוס"?
נתחו את המצע בהשוואה למצע פיטסבורג, והסבירו:
         א.         מהם השינויים שחלו במצע זה לעומת המצע הקודם של התנועה הרפורמית, שנוסח חמישים שנה לפני כן?
         ב.         כיצד משקפים השינויים האלה את התמורות שחלו בהרכב החברתי, ברעיונותיה ובתפיסותיה של התנועה הרפורמית במהלך חמישים השנה שבין המצעים?
שאלה
3     (40 נקודות) ענו על השאלות הבאות המתייחסות לזרם הקונסרבטיבי:
         א.         עמדו על מקומו של הרב סולומון שכטר בייסוד הזרם הקונסרבטיבי.
         ב.         מהם "הדברים המלכדים אותנו" עפ"י הרב לואיס פינקלשטיין (מקור 34 בספר הקורס החוויה היהודית האמריקנית, תולדות, מבואות, מקורות).
          ג.          מה הייתה, על פי מאמרו של ג'ק ורטהיימר, חשיבותו של בית הכנסת הקונסרבטיבי עבור "בני הדור השני" של המהגרים היהודים ממזרח אירופה? ועל אילו צרכים חברתיים נתן מענה במהלך התקופות השונות שבהן דן המאמר?
1 בשנת 1857 הוצא לאור סידור תילה בשם "מנהג אמריקה" בעריכתו של אייזיק מאיר ווייס, אשר כמו סידורים רפורמים קודמים, קוצרו נוסחי תפילה מסורתיים והושמטו ממנו פרים הנוגדים את השקפת עולמה של היהדות הרפורמית.
2 א כ-50 שנה לאחר ניסחו של "מצע פיטסבורג", שהיה המסמך המאפיין של הקהילות הרפורמיות בארה"ב, נוסח "מצע קולומבוס" בשנת 1937 אשר מאפיין את השינויים בהלכי הרוח של הקהילות הרפורמיות בארה"ב. השינויים הינם כדלקמן:

2 ב בין שנת 1885 עת נוסח "מצע פיטסבורג" לשנת 1937 עת נוסח "מצע קולומבוס" חלו שינויים באידיאולוגיה של התנועה הרפורמית, שבאו לידי ביטוי בשינויים בין המצעים כפי שפורטו בסעיף הקודם.
3 א הרב סולומון שכטר, נולד ב-1847 במולדובה, וזכה לחינוך אורתודוקסי מסורתי מילדות, דבר שהשפיע עליו רבות שהרי היה מקפיד ביותר על שמירת המצוות. בגיל 19 הוסמך כרב ובנוסף היה פעיל בלימודי חול, כשלמד באוניברסיטת ברלין ואוניברסיטת וינה. את תהילתו העולמית קיבל שכטר עם חשיפת מסמכי גניזת קהיר בשנת 1896 שמהווה אוסף נדיר של כתבי יד עבריים עתיקים שהינם נדבך חשוב ביותר עד ימינו לחקר היהדות של ימי הביניים.
3ב עד שנות ה-80 של המאה ה-20 לא היה ליהדות הקונסרבטיבית מצע מסודר כפי שהיה ליהדות הרפורמית. סביר להניח שלא נוסח מסמך מעין זה על מנת לצרץ כמה שיותר קהילות יהודיות אמריקאיות לזרם הקונסרבטיבי. הרב ד"ר לואיס פינקלשטיין, מהוגיה המרכזים של התנועה הקונסרבטיבית ונשיא בית המדרש לרבנים בין השנים 1940-1972, שם לב לעובדה כי בין חברי התנועה ישנם הרבה חילוקי דעות אשר מעסיקים את החברים יותר מידי. בשל כך, בנאומו משנת 1927 בפני ועידת "כנסת הרבנים", הציג פינקלשטיין את הדברים שלטענתו מלכדים את כל חברי התנועה הקונסרבטיבית. הגדרה זו, כאשר אין מצע, מהווה את הגדרת הזרם אל מול שני הזרמים היהודיים האחרים בארה"ב.

3 ג כבר בראשית התהוות הזרם הקונסרבטיבי, היה ברור כי הצעירים בני הדור השני, יהיו אלה שיטוו את הדרך בה יפעל בית הכנסת, שהרי כבר מראשית הדרך פעלו ליצירת שינויים בהליכי התפילה (ישיבה מעורבת למשל). מהצד השני, הנהלת בית הכנסת פעלו רבות על מנת למשוך צעירם אלה שיצטרפו לקהילה על מנת להגדיל את מספר החברים ובהתאם לכך גם את הכנסות בית הכנסת. הפעילות למשיכת צעירים היתה פעילות שאיחדה את  בתי הכנסת הקונסרבטיביים,