מעמד הנישואין בישראל וברית הזוגיות

תקציר העבודה

תוכן מבוא. 3
המצב המשפטי כיום: בעיות, מגבלות, פסולי חיתון , מחוסרי דת ואנשים שיהדותם מוטלת בספק. 4
מבוא. 4
המסגרת החוקית של דיני האישות במדינת ישראל. 5
חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין): 5
יחסי הגומלין בין ערכאות בתי המשפט. 7
סטאטוס הנישואין 7
השלכות המצב החוקי בארץ על מוסד הנישואים. 8
הנישואין כזכות יסוד. 10 פסולי חיתון 11
מחוסרי דת ואלו שיהדותם מוטלת בספק. 12
זוגות מעורבים דתית וזוגות חד מיניים. 12
הבעיות והמגבלות הנובעות כתוצאה מהדין הקיים. 12
קשיים הנובעים מגישת הממסד הדתי 12
אופציות לשינוי המצב החוקי בישראל. 14
התמודדות בתי המשפט עם המצב המשפטי הקיים בישראל. משפטים הצורך בכינונם של נישואים אזרחיים , המודלים המוצעים לכינונם של נישואים אזרחיים, יתרונותיהם וחסרונותיהם. 20 ידועים בציבורים. 20 בעיות הנובעות ממעמד הידועים בציבור. 21
נישואים אזרחיים שנערכים מחוץ לגבולות המדינה. 22
התפתחותה החקיקתית של ברית הזוגיות. 24
מבוא. 24
מוסד חוקי חדש אשר יעמוד לצד מוסד הנישואים המוכר.
5 הדין המהותי שחל על יחסי הזוגיות בין בני הזוג 26
משמעויות והשפעות חוק ברית הזוגיות. 26
משפט משווה. 28
נישואי קטינים. 28
נישואים אזרחיים בעולם – סקירה משווה. 30 נישואים אזרחיים בעולם כיום. 30 סיום ומגמות לעתיד. 31
מבוא
דיני משפחה הם כיום תחום מתפתח הן בארץ והן בעולם וזאת, בין היתר, משום שמודל המשפחה הקלאסי עובר שינויים הנובעים מתפיסות חברתיות משתנות אשר משפיעות על מבנה המשפחה והסטאטוס קוו הנהוג. כחלק מהשינוי הכולל, כיום מוכרים בארץ ובעולם מודלים של חיי זוגיות המוכרים על פי החוק או הפסיקה שלא הוכרו בעבר. בישראל דיני המשפחה מתפתחים, בין היתר, בשל שינויים חברתיים ותרבותיים וכן לאור המצב המיוחד בו מצויה מדינת ישראל מבחינת היחס בין הדת והמדינה, אשר יצר מצב ייחודי מבחינת היכולת של המחוקק ובתי המשפט להתמודד עם נושאים הנמצאים בסמכותם של בתי הדין הדתיים או נמצאים בסמכות מקבילה. החקיקה והפסיקה מוצאות דרכים שונות להתמודד עם מצב זה, באופן שמקנה זכויות מסוימות לזוגות הבוחרים בפתרונות חילופיים לנישואין כדמו"י, כגון הכרה בזכויות מסוימות לידועים בציבור והכרה במעמד של נישואין אזרחיים הנעשים בחו"ל. אחת מהבעיות אשר התעוררו בייחוד בשנים האחרונות הן סוגיית "חסרי הדת". בישראל כיום מתגוררים כ- 300,000 אלף עולים שאינם מוגדרים כיהודים או כמשויכים לדת אחרת, פתרונות במסגרת הליכי גיור אינם מספקים והעולים המתגוררים בארץ שאינם ישראלים לכל דבר ועניין מצויים במצב בו הם לא יכולים להינשא, וזאת משום שהמצב החוקי הקיים היום לפיו ניתן להינשא עפ"י הדין האישי בלבד לא מספק מענה לאנשים אלו. לאור המצב האמור, התעורר צורך למצוא פיתרון אשר יקנה מעמד ל"חסרי הדת" באופן שיאפשר להם לקבל את הזכויות המגיעות לנישואים כדמו"י.
ברשימה זו בחרתי להתמודד עם הקשיים אותם מציב מודל הנישואין הקיים כיום במדינה .
אבחן כיצד בתי המשפט יתמודדו עם המצב הקיים כיום בחוק לנוכח ההתפתחויות החברתיות,  אציג חלופות למודל הקיים כיום, אסקור את היתרונות והחסרונות של מודלים אלו, וכן את גישתם ועמדתם של דתיים , חילוניים ומסורתיים להצעות אלו.
עוד אסקור את המצב כיום בעולם באשר למודלים הקיימים , לכינונם של נישואין  אזרחיים, אבחן בעבודה זו את המצב החקיקתי הקיים כיום ,ואת ההיסטוריה החקיקתית העומדת מאחורי הצעות החוק בעניין הסדרת ברית הזוגיות .