רטוריקות של ביקורת בסיקור מבצע עופרת יצוקה

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 12548
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי החברה החוג לתקשורת ועיתונאות שקט! יורים רטוריקות של ביקורת בסיקור מבצע עופרת יצוקה ודרך התקבלותן בקרב הציבור הישראלי     מוגש לכבוד: תאריך:
1 בספטמבר 2010.
בזמנים של משבר לאומי נוטשת התקשורת את תפקידה ככלב השמירה של הדמוקרטיה ומתגייסת לחיזוק הקונצנזוס (נייגר, 2008). כך, בימי מלחמה העברת ביקורת על היציאה ללחימה ועל התנהלותה, אינה מקובלת בלשון המעטה והתקשורת מאמצת את התפיסה הדומיננטית או ההגמונית של הממסד   (Baker & O'Neal,
2 001). אמצעי התקשורת יתקשו לאזן בין היותם גוף ציבורי וכזה הכפוף לאינטרסים פרטיים-מסחריים (וימן, 2003) ויטו לשקף מסגור ממסדי אודות המטרות והלגיטימיות של המלחמה (Wolsfeld,
2 004).
הדרך בה יבחר המסגור יהא על פי על פי הרלוונטיות שלו לקהל היעד ולפיכך תהא הטייה, במיוחד בזמנים של משבר (ליבס וקמפף, 2007). העיתונאים עצמם גם הם עומדים בפני דילמות קשות הנובעות מהיותם בעלי פרופסיה ביקורתית בטבעה ואזרחים במדינה גם יחד.
עיתונאים השייכים לימין ומרכז המפה הפוליטית, צפוי שבזמן שלטון בעל נטייה ימנית יתמכו בפעולותיו אולם, בזמן מלחמה, גם העיתונאים הנחשבים כשייכים בבירור למחנה השמאל (הנחשב פחות מיליטנטי) חשים בצורך לשמור על אחדות לאומית וליכוד חברתי, לעודד מוראל ולציית לחובות הצנזורה הביטחונית ובמילים אחרות – ליישור קו עם מגמת השלטון. ועם זאת, ביקורת היא תמיד קיימת, גם אם שלא במפורש ובמסגרת עבודה זו יסקרו ארבעה מימדים של ביקורת כלפי המלחמה, כפי שבאו לידי ביטוי במהדורות החדשות ערוץ 2:
ביקורת מצד העולם, ביקורת מבית, ביקורת מצד הפלשתינים וביקורת מקרב העיתונאים עצמם. אפיון הביקורת יעשה על ידי ניתוח טקסטואלי של רמות הלגיטימציה הנובעות מן השיח (תוך כדי בחינה של מגמות בניית נרטיב, מסגור והבלטה). הניתוח של הביקורת יצביע על מגמה תקשורתית של הצגת הביקורת כלפי המלחמה במסגור שאינו לגיטימי וזאת לאור הלחצים השונים המנתבים את דרכה של העיתונות במהלך משבר. חלק ב' יעמוד על תפיסתו של הציבור את אותה ביקורת, כלומר כיצד המסגור של הביקורת כלפי המלחמה השפיע על הביקורת הציבורית אודותיה. שאלת המחקר בנוגע לקהל הצופים תהא:
כיצד נתפסות פרקטיקות של ביקורת עיתונאית בזמן משבר, על ידי הציבור הישראלי. ניתוח כמותי ואיכותי של תלונות הציבור כלפי ערוץ 2, יראה כי מסגור לגיטימי של ביקורת כלפי המלחמה יקבל יותר תלונות ממסגור של ביקורת כזו כסוטה. השערה זו נובעת ממאפיינים של אזרחים בזמן מלחמה וכן מן התפיסות שהוזכרו אודות המלחמה כקונצנזוס. כמו כן, ביקורת בקולו של העיתונאי (לעומת ציטוט של עיתונאי ביקורת חיצונית) תקבל יותר תלונות מאשר ייצוגי ביקורת אחרים.