פרויקט וסמינריון בנושא : הבנק המרכזי, מדיניותו המוניטרית , תוך מתן דגש על השפעת רכישת דולרים על שער המט"ח. עם התייחסות למדיניות המט"ח ההיסטורית של בנק ישראל .

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 20045
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

הבנק המרכזי, מדיניותו המוניטארית , תוך מתן דגש על השפעת רכישת דולרים על שער המט"ח. עם התייחסות למדיניות המט"ח ההיסטורית של בנק ישראל .
תקציר מנהלים בעבודה זה ניתחנו את תפקידי הבנק המרכזי בכל המדינות  , ע"מ להבין את חשיבותו  תוך סקירת הבנקים המרכזיים בעולם הלו הם הפדרל ריזרב והבנק המרכזי האירופאי. שלב נוסף הוא עריכת  סקירה היסטורית על התפתחות בנק ישראל תוך מתן דגש: לצרכים שהובילו להקמתו , הכוח חוקתי הוא פועל , המבנה ההיררכי של הבנק ואופן קבלת ההחלטות . בפרקים  אלו הובן כי אחת מהמשימות החשובות של הבנק הוא קביעת מדיניות מוניטארית . בשלב הבא סקרנו את  המדיניות המוניטארית של בנק ישראל יעדיה והשפעותיה על מדיניות שער הריבית ומדיניות המט"ח .
בשלב הבא בחנו לעומק את השפעת המדיניות על שער המט"ח תוך מתן דגש על התמסורת בין מדיניות המט"ח לאינפלציה  .
 על מנת להבין טוב יותר את מדיניות שער המט"ח בישראל ערכנו סקירה היסטורית על התקופות החשבות מבחינת שער המט"ח . החל משנת 1954 ועד היום תוך מתן דגש על ההתערבויות מטרתן והצלחתם . בשלב הבא בדקנו מבחינה תיאורטית את הכלי של בנק ישראל להשפעה במדיניות המט"ח והוא רכישת דולרים, וכן בדקנו מהי השפעתו. בחלק האמפירי בדקנו את שאלת המחקר : האם בנק ישראל משפיע על שער הדולר באמצעות רכישות דולרים ? תוך הנחת בסיסי כי רכישת דולרים מגדילה את יתרות המט"ח של הבנק .כלומר  החלטנו לבדוק את ההשפעה של רכישת הדולרים , מהבחינה של הגדלת יתרות המט"ח באמצעות הרכישה. במידה והוכח קשר ישיר בין השינוי בהגדלת יתרות המט"ח יוכח אוטומטית הקשר של השפעת רכישת הדולרים ע"י בנק ישראל על שער הדולר  .לצורך כך אספנו נתונים שער הדולר היציג, יתרות המט"ח לסוף החודש, שער היורו היציג, שער היין היציג, שער הליש"ט היציג, מדד המחירים לצרכן , ריבית בנק ישראל אפקטיבית וריבית הפד אפקטיבית .
מסקנה כוללת של המחקר :
הואיל ורכישת דולרים גורמת להגדלת יתרות המט"ח היא תגרום לירידה בשער הדולר בטווח הקצר של אותו חודש בו נעשו הרכישות . מסקנה זו תתקיים אף במקרים של תנועות חריגות ברזרבות . מה שמלמד שהקשר ישמר אף ברכישה מוגברת של דולרים .רכישת דולרים תצליח לגרום לפיחות השקל מול הדולר אף במקרים של ייסוף הדולר מול שער המטבעות בעולם . לאחר מכן ערכנו השוואה של מסקנות המחקר עם מחקרים אחרים שנעשו בנושא .
מבוא עבודה זו בוחנת באופן פרטני את  תפקידי הבנק המרכזי בכל המדינות , על מנת להבין את חשיבותו הרבה בכל כלכלה שתהייה. תוך סקירת הבנקים המרכזיים בעולם המשפיעים על כל העולם בהחלטותיהם  הלו הם הפדרל ריזרב והבנק המרכזי האירופאי.   עבודה גם סוקרת את ההתפתחות של בנק ישראל הלו הוא הבנק המרכזי של מדינת ישראל וחשיבות לכלכלה  . אם מתן דגש על המבנה ההיררכי של הבנק ואופן קבלת ההחלטות . נושא נוסף המדובר בעבודה זו הוא המדיניות המוניטארית של בנק ישראל שהיא אחת מתפקידים החשובים ביותר של הבנק. תוך מתן דגש על התפתחותה ההיסטורית. עקרונית המדיניות המוניטארית של הבנק בא לידי ביטוי בשני מובנים . מדיניות הרבית ומדיניות שער חוץ ששניהם נושאים חשובים מאין כמוהם בבחינת הכלכלה הישראלית .
מדיניות שער החוץ של ישראל הכוללת התערבות בשוק המט"ח באמצעות רכישת דולרים היא מדיניות מתפתחת שתובן במהלך העבודה עצמה תוך מתן דגש לתקופות חשובות . ובחינת השפעת האינפלציה עניין חשוב נוסף הוא השפעת המשבר העולמי על הכלכלה הישראלית שגרם לפגיעות כלכליות בניהם ירידת שער הדולר שגרר פגיעה ביצואנים .
מה שגרר את בנק ישראל למסע התערבויות נוספות על מנת למתן את הפגיעה ביצואנים . השאלה העיקרית של עבודה זו היא : האם בנק ישראל משפיע על שער הדולר באמצעות רכישת דולרים . בחלק האמפירי ערכנו בדיקה של נתונים על מנת להוכיח את השפעת רכישת דולרים על שער הדולר מהבחינה שרכישת דולרים מגדילה את רזרבות המט"ח של בנק ישראל . לצורך כך נאספו הנתונים הבאים מתאריך 01.12.1999 עד 31.12.2010 ברזולוציה חודשית  :    
1 .      יתרות רזרבות המט"ח של בנק ישראל לסוף החודש .
2.      השערים היצגים של המטבעות : דולר, ליש"ט ,יורו והיין היפני.
3.      מדד המחירים לצרכן .
4.      ריבית בנק ישראל אפקטיבית ו ריבית הפד אפקטיבית .
על מנת לנתח את הנתונים השתמשנו בכלים סטטיסטים רגילים כגון : ממוצע , חציון סטיית תקן מקסימום ומינימום .
בדיקת הפרשים בסיסית . וכן בבדיקות השערות סטטיסטיות :
התפלגות סטודנטיאלית ע"פ טבלת T   ובדיקת קורלציה לאימות הקשר שניהם ברמת בטיחות של 95%
1 .     תקציר מנהלים –3
2 .     תוכן עניינים –…4
3 .     מבוא –5

4 .     הבנק המרכזי .6
4 .1 מהוא ומה תפקידיו …6
4 .2 הפדרל ריזרב –8
4 .3 הבנק המרכזי האירופאי -…9
5.     בנק ישראל ..11
5.1 סקירה היסטוריית קודם הקמת הבנק -.11
5.2 בנק ישראל סקירה כללית -..12
5.3 המדיניות המוניטארית של הבנק –…13
5.4 השפעת המדיניות המוניטארית על הריבית –..14
6 .     מדיניות שער המט"ח בישראל -..16
6 .1 אינפלציה מול שער המט"ח -.16
6 .2סקירה היסטורית על מדיניות שער המט"ח בישראל …16
6 .3 האם רכישת דולרים משפיע על שער הדולר —
5 7.     סקירה ספרותית -.27
8 .     סיכום הסקירה התיאורטית -…31
9.     מתודולוגית המחקר –32
9.1 השערות המחקר -32
9.2בעיות במתודולוגית המחקר -..33
9.3 הכלים לניתוח ההשערה –33
9.4 מאמרים תומכים ומתנגדים ..33
1 0.                        המחקר עצמו ..35
1 0.1 השוואה בין שער הדולר ליתרות מט"ח ..35
1 0.2 ההשוואה הנ"ל בתנודות חריגות ברזרבות המט"ח ..41
1 0.3 ההשוואה הנ"ל בהתאמה מול סל המטבעות –45
1 0.4ההשואה הנ"ל בהתאמה לאינפלציה -.51
1 0.5 ההשוואה הנ"ל בהתאמה להפרשי הריבית ישראל ארה"ב -.55
1 1.                       סיכום ומסקנות הפרויקט –60
1 2.                       ביבליוגרפיה –..60
1 3.                       נספחים ..64