עבודת סמינר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2011
מספר מילים 5330
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

המחלקה לב.א. בלימודים רב תחומי תשע"א סמינריון  עבירות מין בקרב מתבגרים תוכן העניינים

1 .מבוא  .3
– 4
 2.סקירת  ספרות …5
            2.1 מהי עבריינות -.5
            2.2 עבריינות מינית בקרב מתבגרים –5
– 6
            2.3 פרופיל של עבריין מין מתבגר
7 – 8
            2.4 עברייני מין מתבגרים אל מול עבריינים מתבגרים אחרים -9
            2.5 עבריינות מין מתבגרים אל מול דימוי עצמי — 9 – 10
3 .תיאוריות בנוגע לגורמים לעבריינות מינית בקרב בני נוער -10 – 11
            3.1 התיאוריה הפסיכו דינאמית             3.2 התיאוריה האבולוציונית             3.3 התיאוריה הפמיניסטית             3.4 התיאוריה המשפחתית             3.5 התיאוריה הקוגניטיבית התנהגותית
4 . שיטת מחקר -..12
– 13
            4.1 אוכלוסיית המחקר             4.2 הליך המחקר             4.3 מאפייני המדגם 5.
ממצאים –13
– 17
6 . דיון ומסקנות …18
– 19
7. סיכום –…
20
8 .ביבליוגרפיה -21
9. נספחים
1 .מבוא
עבודתי תעסוק בנושא עבירות מין, בהתמקדות על עבירות מין בקרב בני נוער.
עבריינות היא מקרה פרטי של סטייה. תחום עבירות המין הינו רחב וכולל עבירות בעלות מדרג חומרה שונה המוגדרת בחוק בפלילי.
בנוגע לעברייני מין במתבגרים שמתחת לגיל 18 אופן טיפול של מערכת האכיפה הינו שונה. להלן מספר תקנות בנוגע לטיפול בעברייני מין מתבגרים:
– גיל האחריות הפלילית עומד על 12 שנים ומעלה.
– למשטרה אין סמכות לעצור או לחקור באזהרה קטין מתחת לגיל 12 החשוד בביצוע עבירת מין, אך היא יכולה לזמן אותו או את הוריו למסירת עדות.
– חקירת ילדים מתחת לגיל 13 מתבצעת על ידי חוקרי ילדים.
– חקירת ילדים עד גיל 14 המעורבים בעבירות מין מתבצעת על-ידי חוקרי ילדים מטעם משרד הרווחה.
– חקירת ילדים מעל גיל 14 המעורבים בעבירות מין נחקרים על-ידי חוקרי נוער במשטרה.
– קטינים מעל גיל 12 שביצעו עבירת מין מופנים על-ידי המשטרה לשירות המבחן לנוער, הן אם הוחלט לסגור את נגדם את התיק נגדם והן במסגרת ניהול התיק הפלילי נגדם.
תקנות אלו מוכיחות לנו כי ישנה הכרה חברתית בצורך לטפל בעברייני מין מתבגרים בצורה ייחודית ועדינה.
ההכרה לטפל בעברייני מין מתבגרים כקבוצה הנזקקת לטיפול תופסת יותר מודעות בחברה הישראלית ובעולם כולו. בשנות ה-70 החל הנושא של עברייני מין מתבגרים להיחקר לעומק, שכן עד אז התייחסו לעבירות מין של מתבגרים בסלחנות וכהתנסות מינית לקויה (בנגיס 1986).
מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (2009) עולה, שככל שבני הנוער מתבגרים כך עולה רמת פשיעה מינית שלהם.
מנתונים אלו אנו רואים את המגמה השלילית של עלייה במספר בני נוער המבצעים עבירות מין, וממחקרים נלמד כי יש להתייחס למבצעים עבירות מין בקרב מתבגרים בפן מיוחד מאשר עברייני מין בוגרים וכי מתבגרים אלו זקוקים לא רק לענישה, אלא לחינוך מחדש ולהבנה את עוצמת הפגיעה שלהם באחר, בכדי למנוע עבירה חוזרת.
השערת המחקר שלי הינה- ייתכן וקיים קשר חיובי בין גורמים פסיכולוגיים של דימוי עצמי נמוך לעמדות בנוגע לעבירות מין, הגורמים לעבירות מין. בעבודה זו אתמקד בקבוצת הנחקרים, מתבגרים בגילאי 12 – 18 שעוברים את תהליך טיפול בישראל על ידי שאלונים ותיעוד מסמכים.
מערך המחקר – תוכנית הפעולה שישמשה אותי כחוקר הינה שימוש בשאלונים ותיעוד וניתוח מסמכים של רמת פשיעה מינית בקרב מתבגרים על מנת להבין את התופעה לעומק מנקודת מבטו של העבריין מין המתבגר.
כלי המחקר – שאלון נמצא על ידי שימושי מאוד היות ומדובר בקטינים ועל פי חוק דבר המצריך אנונימיות של זהות הנחקרים ולכן היה צורך לעבוד עם המדריך במוסד ועם העובדת סוציאלית  בלבד אשר העבירו לנחקרים את השאלונים בהסכמת הורים.
במהלך העבודה אני אסקור את עבריינות המין בקרב מתבגרים בישראל, אשר יוכלו להסביר את הגורמים שהובילו את העבריין המתבגר להיות עבריין מין בהקשר של דימוי עצמי .
בפרק השני – סקירת ספרות אגדיר בכלל מהי עבריינות ובפרט עבריינות מינית בקרב מתבגרים. כמו כן אשפוך אור על הפרופיל של העבריין מין מתבגר ועברייני מין מתבגרים אל מול עבריינים מתבגרים אחרים.
בפרק השלישי – יעסוק בתיאוריות בנוגע לגורמים לעבריינות מינית בקרב בני נוער.
בפרק הרביעי – פרק המחקר והמתודולוגיה, יתמקד בשאלונים ואוכלוסיית מטרה – שהינם   שלושים מתבגרים בגילאי 12 – 18 בשלושה מוסדות טיפוליים "עלם" במרכז הארץ מכל מוסד נבדקו עשרה מתבגרים (המתבגרים נבחרו באופן אקראי בכדי לייצג מגוון של עברייני מין מתבגרים. זוהי תוכנית טיפול לעברייני מין צעירים, המחויבים להשתתף בתוכנית הטיפולית  בהוראת בית משפט וליווי של עובדת סוציאלית וקצין נוער. היות ומדובר בקטינים מבחינה חוקית היה צורך בהסכמת הורים, והשאלונים הועברו לנבדקים על – ידי עובדת סוציאלית היות והמידע עליהם חסוי עקב גילם.
שיטה – זהו מחקר איכותני שמטרתו פיתוח מודעות והבנת מושגים באמצעות תשובותיהם של הנבדקים, זהו מחקר המאפשר להתבונן בהתנהגות האנושית במטרה להבין אותה.
פרק חמישי – ממצאים, מסכם את הדרכים שנבחרו על מנת לענות על שאלת המחקר על הגורמים המביאים לעבירות מין בקרב מתבגרים.
פרק שישי – אסכם את ממצאי המחקר.