עבודה מושקעת מאד על אנומליות בשוק ההון בכלל ואפקט ינואר בפרט. העבודה זכתה למקום ראשון בכתה וכותב העבודה סיים את התואר בהצטיינות.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 10597
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תקציר העבודה בעבודה זו סקרנו אנומליות בשוק ההון אשר סותרות את "היפותזת השוק היעיל", אנומליות כאפקט היום בשבוע / החג / חודש ינואר, למעשה, אנומליות אלו אינן אמורות להתרחש בשוק מניות משוכלל.
סקרנו ספרות מגוונת בנושא אשר בה מתוארת האנומליות בהרחבה ובה נסקרות השלכות מעשיות / תאורטיות לתופעה זו.  התמקדנו באפקט ינואר והבאנו מס' סיבות אפשריות לקיומו, סיבות כמו "מיסוי" "תקופת הדיווח של הפירמות" ועוד.
צרפנו מאמרים בהם מפורטים מחקרים שנכתבו בנושא: מחקר הטוען שאפקט ינואר אכן קיים אך הוא תופעה של חברות קטנות בלבד ואינו מתקיים בחברות גדולות, מאמר המנסה לברר מהו הגורם הראשי לאפקט ינואר (לאור ריבוי ההסברים לקיומו), מאמר הטוען על קיומו של אפקט חדש , שלפיו לסימני תשואות ינואר יש ערך נבואי רב יותר לגבי 11 החודשים שאחריו, לעומת חודשים אחרים (לצורך תכנון עתידי של תיק השקעות לשנה הקרובה המבוסס על תחזית של חודש מסוים מוטב לו להסיק מידע מתשואות לחודש ינואר), מאמר נוסף מוכיח שהאפקט מצטמצם בשנים האחרונות. במאמרים גם מתבררת הימצאותו של האפקט גם במדינות בהם חוקי המס שונים והדו"חות מוגשים בו במהלך השנה האזרחית ולא בסופה.
בעבודתנו בחרנו לשאול 3 שאלות:  האם קיימת השפעה של תקופת חודש ינואר על עליית שערי המניות ביחס לשאר חודשי השנה?
האם ניתן למצוא הבדלים בהשפעת אפקט ינואר על מניות גדולות לעומת השפעתו על מניות קטנות?
האם ניתן למצוא הבדלים בין ההשפעות בין בורסות שונות בעולםמדינות שונות בעולם?
השאלה הראשונה הינה העיקרית מבין שלוש השאלות, ואילו השתיים הנוספות מהוות הרחבה למחקר עליו התבססנו ולמעשה הן מוצגות על מנת לשלול הטיות ולספק הסברים אלטרנטיביים לתופעה הנ"ל.
המחקר כלל איסוף תצפיות מעשרה מדדים שונים על פני מספר שנים משתנה לכל אחת מארבע הבורסות המתאימות ביותר לצורך המחקר: ניו יורק, לונדון, יפן ות"א. בכל שוק נמדדו תשואות המדדים למניות גדולות ולמניות קטנות.
לאחר איסוף התצפיות ערכנו השוואות בין ממוצעי התשואות שהתקבלו בחודשי ינואר לבין תשואות שאר חודשי השנה, בין השאר באמצעות מבחנים סטטיסטים לבחינת מובהקות ההבדלים.
בנוסף, ערכנו השוואה בין קבוצות המניות הגדולות לקבוצות המניות הקטנות ובין הבורסות השונות.
הממצאים המרכזיים אשר נתקבלו דוחים את הנחת המחקר ולמעשה שוללים את קיומה של אנומליות "אפקט ינואר", מצאנו כי אין ראיות ברורות סטטיסטית ברמת מובהקות מספיקה לקיומו של אפקט ינואר, לא במניות הגדולות ולא במניות הקטנות. כמו-כן גם על הטענה השלישית לא ניתן לומר באופן חד משמעי כי היא נכונה.
במהלך המחקר אנו מציעים מספר הסברים לדחיית הטענה, כאשר ההסבר המרכזי לדעתנו הינו כי לגודל המדגם הקטן יחסית יש השפעה על אי הצלחת הוכחת המובהקות, וכן כי בתקופתנו השוק הפך ליעיל יותר בשל זמינות רבה יותר של המידע ולכן אולי נכחד אפקט ינואר.  תוכן עניינים
סקירה ספרותית 1
מאמר 1 9
מאמר 2 13
מאמר 3 17
מאמר 4 21
מאמר 5
5 מחקר אמפירי 29
התיזה הנבדקת 31
הנחות המחקר 31
אופן ביצוע המחקר 32
נתונים 35
ניתוח התוצאות 46
סיכום ומסקנות 48
ביבליוגרפיה 51