האם קיים קשר בין אימוץ מדיניות דיבידנד לבין שווי המניה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 6757
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

דיבידנד הוא תשלום שמעבירה חברה לידי בעלי מניותיה.
השקעה מוצלחת מבחינת המשקיע אינה משתקפת רק בעלייה בתשואות המניה אלא גם בחלוקת דיבידנדים.למשקיע שמחזיק במניות שמשלמות דיבידנדים גבוהים או לחילופין שמשלמות דיבידנד תקופתי קבוע  יהיה יותר קל להשלים עם ירידה בתשואת המניה.
 ישראל הכירה בעובדה כי חלוקת דיבידנדים הינה פרמטר חשוב למשקיע,ולכן בשנת 2006 השיקה הבורסה את מדד תל-דיב שמורכב מעשרים המניות בעלות תשואת הדיבידנד הגבוהה ביותר בשנתיים שקדמו.   קיימות סיבות רבות שבגינן חברה יכולה להחליט על חלוקה של דיבידנדים, סיבות כגון החזר השקעה לבעלי המניות ויצירת אמון, כוונה לאותת לציבור המשקיעים על איכותה ולמשוך אותם להשקיע בחברה וכדומה.
כאשר חברה מתחייבת למדיניות דיבידנד מסוימת, היא מאותת לציבור המשקיעים על איתנותה הכלכלית ומסוגלותה לשמור על רמה יציבה של חלוקת דיבידנדים לאורך זמן, ומאידך החלטה זו משפיעה על מבנה ההון הפנוי ועקב כך גם על אפשרויות ההשקעה של החברה בפרויקטים עתידיים. כאשר חברה מתחייבת למדיניות חלוקה מסוימת, או מבטלת מדיניות שכזו, היא בעצם מבצעת שינוי איכותי ברור ובולט במדיניותה. קיימים מחקרים שונים הבוחנים את הקשר בין שווי  המניה  לבין מדיניות חלוקת הדיבידנדים. לאחרונה בישראל יותר ויותר חברות מטמיעות אימוץ מדיניות חלוקת  דיבידנד  עקב הרצון לשתף את המשקיעים ברווחי החברה.
מטרת עבודה זו  היא להציג את הקשר בין אירוע ההכרזה על אימוץ מדיניות חלוקת דיבידנד  לבין  מחיר המניה בשוק ההון הישראלי..
מדיניות דיבידנד הינה אחד הגורמים המרכזיים אותם לוקחים בחשבון משקיעים רבים בבואם לרכוש מניות.רוב החברות אינן מאמצות מדיניות דיבידנד קבועה אלא מכריזות דיבידנד משתנה בסכום משתנה ובתאריך שונה בהתאם.
 בעבודה זו אנו בוחנות האם קיים קשר בין הכרזה על אימוץ מדיניות דיבידנד קבועה לבין תשואת המניה?
בדקנו את ההשפעה הן לגבי הטווח הארוך והן לגבי בטווח הקצר כפי שנעשה במאמר המרכזי עליו התססנו בעבודתנו.
בחנו את ההשפעה על מחיר המניה של 30 חברות ממדד ת"א 100  בטווח הקצר-יום ההכרזה,30 יום אחרי וכן 365 יום.
בטווח הארוך-התקופות הנבדקות הינן 0,6,12,24,36 וכן תקופות לפני ההכרזה 6-,12-(הכל בחודשים).
בכדי לבחון כיצד משתקפות הציפיות החדשות במחיר המניה. עבור כל חברה במדגם, נמצא היום הספציפי בו התבצעה ההכרזה על התחלת מדיניות חלוקת דיבידנדים בין השנים 2003 לבין 2008 , חושבו תשואות יתר/חסר  לכל יום בתקופת האירוע ,לכל חברה בנפרד ולכל החברות  יחד.
תוכן עניינים
מבוא. 3
מהות הדיבידנד. 4
מדיניות חלוקת דיבידנד. 8
שיקולי תאגיד למדיניות דיבידנד. 10 סקירת ספרות.. 17
המחקר. 20 מתודולוגיה: 22
הליך המחקר-בדיקת ההשפעה בטווח הקצר. 23
הליך המחקר-בדיקת ההשפעה בטווח הארוך. 23
השערת המחקר: 26
תקציר מנהלים.. 27
ביבליוגרפיה.. 28