דוד בן גוריון – בהנהגת היישוב היהודי ובדרך להקמת מדינה יהודית

תקציר העבודה

דוד בן גוריון –  בהנהגת היישוב היהודי ובדרך להקמת מדינה יהודית
1 930-1948
עבודה זו סוקרת את פועלו של דוד בן גוריון.מהקמת מפלגת מפא"י דרך המרד הערבי הגדול ועד להקמת הממשלה הזמנית. העבודה מתרכזת בעיקר בשנים גורליות ליהדות אירופה וליישוב היהודי בארץ ישראל אשר לבסוף הביאו להקמת המדינה.
תוכן עניינים
הקדמה …3
ייסוד מפלגת מפא"י ..5
מאורעות 1936 -..7
תוכנית בילטמור -11
הקמת ממשלה זמנית –..13
סיכום -14
ביבליוגרפיה –משפטים נספחים .16
הקדמה:
בעבודה זו אסקור את מהלך האירועים המרכזיים שהשפיעו על החלטותיו של ראש הממשלה הראשון- דוד בן גוריון עד הכרזת המדינה.
השנים שיידונו בעבודה זו הם: מהקמת מפלגת מפא"י ב- 1930 דרך המרד הערבי הגדול ועד הקמת ממשלה זמנית בארץ ישראל וכל זאת בניסיון להבין את החלטותיו של דוד בן גוריון באותם ימים.
נתחיל בסקירה היסטורית מקדימה:
1918- התנדב בן גוריון לצבא הבריטי כדי להשתתף במערכה על כיבושה של א"י מידי הטורקים מתוך תקווה שזו תגשים את *הצהרת בלפור והבית הלאומי יקום במהרה.
הצהרת בלפור  היא הכינוי המקובל למסמך שנחתם בידי שר החוץ הבריטי, הלורד ארתור ג'יימס בלפור. ההצהרה נחתמה ב-2 לנובמבר 1917 י"ז בחשוון תרע"ח, שעל פיה  בריטניה תתמוך בהקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. מתן ההצהרה היה הישג מדיני חסר תקדים של התנועה הציונית שמשמעותה שמעצמה עולמית כמו בריטניה הסכימה למעשה לפרוש את חסותה על התנועה הציונית ולסייע לה במימוש מטרתה העיקרית.
עם עלייתו של היטלר לשלטון החל לחוש בן גוריון כי הקרקע החלה בוערת תחת רגליהם של יהודי אירופה וחשש כי בתוך כמה שנים יפתח היטלר במלחמה כללית באירופה שבה ישמיד את יהודי אירופה.
חשש זה הוביל את בן גוריון לתבוע שינוי מרכזי ומוחלט במדיניות הציונית הקיימת ולתבוע את "הציונות החדשה" שכעת תפקידה המרכזי היה הצלת יהודי אירופה תחת לחץ הזמן.
על מנת להשיג את תוכניתו תחילה ביקש להסיר את התנגדות ערביי ישראל לעלייה המונית. בשנת 1934 הציע למופתי סיוע מטעם העם היהודי להקמת פדרציה ערבית, אולם בסופו של דבר דחה המופתי את ההצעה.
1937-עמד בן גוריון בראש מחייבי תוכנית פיל- מדינה יהודית בחלקה הקטן של ארץ ישראל, מדינה שתפתח את שעריה לקליטת מיליוני יהודים.
1938-ביטול תוכנית פיל ע"י הבריטים (יידון בהמשך).
1939-החלפת תוכנית פיל *בספר הלבן עיקרי "הספר הלבן" ארץ ישראל לא יכולה להיות שייכת לערבים או ליהודים.
בשטחי ארץ ישראל המנדטורית תוקם תוך עשר שנים מפרסום הספר מדינה דו-לאומית שתהיה שייכת לתושבי הארץ הערבים והיהודים כאחד.
מכסת העלייה היהודית בחמש השנים הקרובות תעמוד על סך 75,000 נפש (וגם זאת מתוך התחשבות במצב היהודים באירופה). בגל ראשון יוכלו לעלות
5 אלף יהודים (כדי לעזור מיידית ליהודים מאירופה), ובמשך 5 שנים יורשו לעלות עשרת אלפים יהודים כל שנה, סך הכול 75 אלף. מעבר למכסה זו העלייה תותנה בהסכמת הערבים.
תוגבל רכישת קרקעות על ידי יהודים (עד 95% משטח ארץ ישראל לא יינתן למכירה ליהודים בטענה כי לערבים ריבוי טבעי מהיר והם זקוקים לשטח.
**