הקשר בין סוכרת הריונית ופעילות גופנית

תקציר העבודה

עבודה מסכמת בקורס –  פעילות גופנית ומחלות כרוניות הקשר בין סוכרת הריונית ופעילות גופנית תוכן עינינים                                                                                                 עמ' מבוא
–3-6
הצגת המאמרים –7-8
סיכום ומסקנות –..9
ביבילוגרפיה 10 נספחים -.-1411
מבוא
סוכרת הריונית, או בשמה הלועזי  Gestational Diabetes Mellitus=GDM , הינה אי סבילות לגלוקוז שמאובחנת לראשונה במהלך ההריון (איננה מוגדרת כמחלה).
בעלת שכיחות של 3-5% מכלל היולדות בישראל כל שנה. כלומר 3600-6000 נשים הרות הסובלות מ-GDM מדי שנה בארץ. בארה"ב מדובר על 7% מכל ההריונות.
במהלך ההריון הורמוני השליה ובעיקר הורמון hPL מופרשים ברמה גבוהה – ובמיוחד במחצית השניה של ההריון, גורמים לתנגודת לאינסולין.
בנשים מסוימות עם נטייה מוקדמת, תהיה עליה ברמת הגלוקוז בדם לערכים פתולגיים, וזאת בשל היעדר רמות מספיקות של אינסולין להתמודד עם הסטרס המטבולי של הורמוני ההריון.
גורמי סיכון ·         גיל > 30 ·         השמנת יתר או עלייה חדה במשקל במהלך ההריון ·         סוכר בשתן ·         אבחנה של תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS) ·         היסטוריה של אי סבילות לגלוקוז ·         היסטוריה של סוכרת הריונית או לידת עובר גדול ·         היסטוריה של סוכרת סוג 2 במשפחה נשים הרות אלו יבצעו מבחן אבחנתי מוקדם ככל האפשר. אם לא אובחנה סוכרת, תחזורנה על המבחנים בשבוע 24 – 28 להריון, כמקובל.
אבחנה שלב 1 – לכלל הנשים ההרות בשבועות 24-28
·         מבחן סקר Glucose Challenge test  – GCT שתיית 50 גרם סוכר ללא הכנת צום, ומדידת ערך גלוקוז בפלסמה כעבור שעה.
·         אם ערך הגלוקוז בפלסמה הינו מעל 140 מ"ג/דצ"ל עוברים לשלב 2-