הפרטת חברות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 7713
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

                                          תוכן עניינים
 מבוא ..3
פרק 1. מהי הפרטה?
1.1.  ההפרטה כמושג –.4
1 .2.  סוגים של הפרטה –5
1 .3.  הגורמים להאצת ההפרטה –.7
1 .3.1.        התפתחויות בישראל –7
1 .3.2.        התפתחויות בין לאומיות -8
פרק 2. שיטות ומודלים בהפרטה
2 .1. כללי 10
2 .2. שיטות ההפרטה –..10        2.2.1. מכירת רוב החברה או כולה ע"י הנפקת מניות לציבור דרך הבורסה -..10        2.2.2. מכירת חלק מיעוט של החברה (פחות מ-50%) בבורסה –10
2 .2.3. מיקור חוץ –.11
2 .2.4. מכירת פרטית של מניות -..11
2 .2.5. רישוי והענקת זיכיונות בתחומים שונים 11
2 .2.6. מכירה להנהלה ולעובדים -12
2 .2.7. חוזה חכירה וניהול 12
פרק 3. שיקולים בעד ונגד ההפרטה   3.1. שיקולים נגד ההפרטה .12
  3.2. שיקולים בעד ההפרטה 13
פרק 4. הפרטת "בזק" הלכה למעשה   4.1. אודות חברת "בזק" -משפטים   4.2. היעדים והאינטרסים להפרטת "בזק" –16
  4.3. התהליך והגורמים המאיצים להפרטת "בזק" 17
  4.4. תקציר מהלכי ההפרטה 18
  4.5. "בזק"- הפרטה מוצלחת? –..20 סיכום ..23
ביבליוגרפיה -…24
       עבודה זו תעסוק בהפרטה כמושג כללי, ובנושא הפרטתה של חברת "בזק" בפרט. אף שהפרטה היא מונח חדש יחסית, בשלושים השנים האחרונות היא אחת התופעות שהשפיעו ביותר על חיי הכלכלה והחברה בעולם. "הפרטה" בעיקרה הינה "צמצום המעורבות הממשלתית הישירה בפעילות הכלכלית ושחרור מרבי של הסקטור הפרטי מעול הפיקוח וההכוונה המרכזיים".
הגל החדש, גל ההפרטה,  הגורף החל משנות ה-80 את המשק העולמי, משקף את חוסר שביעות הרצון ממשקלו של הסקטור הציבורי בכלכלה הלאומית ומאופי תפקודו ומעורבותו של המשק המרכזי בכוחות השוק הפועלים. הפרטה, באופן ספציפי יותר, מתייחסת להקטנת מעורבותה של ההמשלה בתהליך הייצור. עד סוף שנות השבעים וראשית שנות השמונים היו תהליכי ההפרטה בישראל מצומצמים, שכן בתקופה זו שלטה מדיניות שדגלה במעורבות גדולה של המדינה בחיי הכלכלה והחברה. תהליך מכירתן של חברות ממשלתיות בישראל עלה לסדר היום הציבורי במחצית שנות השמונים.
הפרטתן של חברות ממשלתיות או חברות בבעלות ציבורית אחרת, הינה אחת התופעות הבולטות של כלכלת העולם החופשי בעשור האחרון. ביסוד רעיון ההפרטה, השקפת עולם הסבורה כי משק המנוהל ע"י גופים ציבוריים, הוא בזבזני מטבעו, וכי שיטת הניהול של המשק הציבורי יעילה פחות משיטת הניהול במשק הפרטי. במשק הפרטי, הדגש הוא על ביצוע המשימות, תוך ניצול נכון של תקציב קבוע ונתון מראש. אין דגש בכלל על יעילות וכדאיות כלכלית. לא נשאלת השאלה האם סוג השירות הניתן ורמתו הוא בעדיפות גבוהה אצל הלקוחות, האזרחים, ולשביעות רצונם. המנגנון הבירוקראטי נוטה מטבעו לגדול באופן מתמיד ולהרחיב את היקף מתן השירותים, תוך ניצול משאבים הולכים וגדלים מהקופה הציבורית.
בנוסף הניהול במשק הציבורי נקבע ע"י המערכת הפוליטית, האחראית, בין השאר, על מינוי ההנהלה בחברות. כל ארגון, הנשלט ע"י אנשי ציבור נבחרים, נתון ללחצים, להשפעות ולשיקולים שאינם קשורים בהכרח להישגיו הכלכליים של הארגון. רק ארגון, החייב דין וחשבון לבעלי המניות, הפועלים בהתאם לשיקולים עסקיים, יכול להתנגד ללחצים, לקבל החלטות שמטרתן השגת רווחיות מקסימאלית. בהתאם, ניצול אופטימאלי של המשאבים וגורמי הייצור של המשק יושג בכלכלה המופעלת ע"י כוחות השוק, המבוססת ומונהגת ע"י הסקטור הפרטי, ואשר המעורבות הממשלתית בה הינה מינימאלית.
גל ההפרטה לא פסח אף על המשק הישראלי, וזה למעלה מעשור שנים הוא מתמודד בסוגיה זאת ברמות הצלחה שונות. כבר בשנות החמישים בוצעו צעדי הפרטה רבים, בכלל זה של חברות ממשלתיות וכן פעולות של קבלנות בשלטון המרכזי והמקומי, וצעדים רבים אחרים בעבודה זו נסקור את ההפרטה, נעמוד על מאפייניה המרכזיים של תופעת ההפרטה, נעמוד על שיטות ההפרטה השונות, על הגורמים המאיצים של ההפרטה, והיתרונות והחסרונות שבהליכי ההפרטה. כדוגמא לחברה אשר עברה הליך בהפרטה בחרתי בחברת בזק.  בבסיס הצמיחה המואצת בענף התקשורת בישראל נמצאת הקמת חברת בזק והפרדתה ממשרד התקשורת. יכולתה של החברה לסגור את פערי הביקוש ולפתח תשתיות מודרניות יצרה את תחילת הדרך להקמת שוק תקשורת תחרותי ופורה ואפשרה לפתוח בשלבים מתקדמים יותר תחומים מסוימים לתחרות.