קבלת החלטות בסכסוך ישראלי ערבי (פלסטיני

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 8967
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא –3
פרק 1: הכרת הארגון אש"ף
1 .1 הגדרה מהו אש"ף 5
            
1 .1.1   המבנה הארגוני של אש"ף …5
             1.1.2   ארגונים פלסטיניים החברים בארגון אש"ף –6
1 .2   הרקע להקמת הארגון אש"ף 6
             1.2.1    הקמת "הארגון לשחרור פלסטין" -.7
             1.2.2   כנס הקמת אש"ף, והחלטות ראשונות .7           פרק 2: האידיאולוגיה של אש"ף והמאבק המדיני למימושה
2 .1   אידיאולוגיית אש"ף —
8
2 .2   האמנה הלאומית הפלסטינית –..9
2 .3   האסטרטגיה :שימור האמנה והתמתנות לכאורה –…11
 פרק 3: היחס של אש"ף למרחב הערבי בירדן ובסוריה
3 .1 המאבק בין ירדן לאש"ף -12
           3.1.1  אוטונומיה –13

3 .2   המאבק בין סוריה לאש"ף משפטים  פרק 4:  תפיסתו של אש"ף את תהליך השלום.

4 .1  יחסו של אשף אל יוזמות שלום -…17

4 .2  תפנית בעמדת אש"ף -..24
סיכום -27
ביבליוגרפיה –28
הבעיה הפלסטינית מהווה, בלא ספק , אחת השאלות המרכזיות והמסובכות בחייה של מדינת ישראל. עם זאת טרם נמצא בידי הקורא הישראלי ספר הנותן תמונה כוללת על אחד הגופים העיקריים הפעילים בתחום זה : ארגון לשחרור פלסטין- אש"ף. אש"ף הוקם ב- 1964 ביוזמת מצרים, ונועד לייצג את הפלסטינים בפזורה כארגון הגג של הארגונים הפוליטיים הפלסטינים. אחרי מלחמת 1967 השתחרר הארגון במידה רבה מתלותו במצרים ושאר מדינות ערב, והחל צובר פופולאריות ולגיטימיות בקרב הפלסטינים.  מצריים עיראק וסוריה היו מעוניינות בהקמת ארגון לפליטים הפלסטינים, בעיקר במגמה לשחרר קיטור ממחנות הפליטים, ולרתום אותו לקידום מטרותיהן הלאומיות.  הכוונה המקורית הייתה להפוך את בעיית פלסטין, בעזרת ארגון זה , לחוד החנית במאבקם מול ישראל.
             ירדן, בהנהגת המלך הצעיר חוסיין סירבה להכיר בארגון, שמשמעות עצם קיומו הייתה שלילה ישירה או עקיפה של ריבונות הבית ההאשמי על שתי גדות הירדן. מדינות ערב ובראשן ירדן התנגדו לדרישותיו של הארגון להקים צבא פלסטיני בטענה כי צבאה של ירדן הוא הצבא הפלסטיני.  אולם בוועידת הפסגה השנייה שהתכנסה באלכסנדריה ב- 1964 קידמה המועצה את הקמתו של צש"פ .           בשנת 1968, השתלטה תנועת הפת"ח על הארגון. מנהיג ומייסד הפת"ח, יאסר ערפאת, נבחר ליו"ר הוועד הפועל של אש"ף (2/69).  ב- 1964 פרסם הארגון את האמנה הלאומית הפלסטינית (אמנה זו תוקנה ב- 1968 אחרי השתלטות הפת"ח). באמנה מופיעה מטרתו העיקרית של אש"ף: שחרורה של פלסטין וחיסול מדינת ישראל.
אש"ף לא הכיר בישראל או בזכויותיו של העם היהודי לבית לאומי בפלסטין המנדטורית, וניהל מאבק מזוין כנגד יעדים ישראליים בארץ ובעולם. תכנית השלבים (6/74) של אש"ף קובעת כי הארגון ישלוט על כל חלק מחלקי פלסטין שישוחרר, במטרה להמשיך את המאבק בישראל. יש שטענו שהייתה זו הוכחה לכך שהארגון יהיה מוכן לשקול פשרה טריטוריאלית, בשל הבנתו כי חיסול ישראל אינו עומד על הפרק.