השבחת ערך חברה

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2010
מספר מילים 6987
מספר מקורות 29

תקציר העבודה

תקציר ציון: 92
מבוא. 3
שאלת מחקר. 8
השערות מחקר. 9
השערה
1 . 11
דיון 11
מסקנות. משפטים השערה
2 . 16
דיון 16
מסקנות. 17
השערה
3 . 19
דיון 19
מסקנות.
5 סיכום. 26
מקורות. 27
נספח א' – מאמר על LEAN בבריטניה. 30 נספח ב' – מילון מושגים. 31
נספח ג' – מאמר על KAROSHI בטויוטה. 33
מבוא
למה אני כותבת עבודה בנושא זה?
פילוסופיית LEAN קוסמת לי כנושא לעבודה מכיוון שזו פילוסופיה עסקית שלמה, אפילו אפשר לאומר הוליסטית מכיוון שהיא כולל בתוכה גישות ניהוליות שהוכיחו את עוצמתן ואת גמישותן במספר רב של תחומים תפעול וניהול חברות כולל חברות יצרניות ואפילו קופות חולים (Jones and Mitchel, 2006).
את גישת LEAN ניתן לתאר כפילוסופיה וגם כאסטרטגיה מכיוון שהיא מטפלת במגוון מרכיבים וצדדים בתפעול וניהול החברה.
במקורה גישת LEAN  מבוססת על שיטות קודמות והעיקרית שבהן היא TOYOTA PRODUCTION SYSTEM או בקיצור TPS.
גם שיטת  TPS אינה המצאה יפנית טהורה אלה שואבת את מקורותיה משיטות יצור המוניות של FORD לפיכך ניתן לסכם לאומר שגישת LEAN מהווה התפתחות אבולוציונית של גישות ייצור מודרניות.
מקור השם עקב התפתחות שיטות ייצור "רזות" נוצרו מספר מושגים וקיצורים אבל מבלבלים את הקורא.
יש להדגיש ש- JIT, TPS ו-LEAN הם בעצם שמות שונים לשיטת ייצור אחת שהתפתחה ביפן.
גישת JIT  מהווה הלב של TPS  ושיטת TPS מכונה היום LEAN. שמות שונים יכולים לגרום לנו לחשוב שמדובר בגישות שונות כשבעצם אנו מדברים על אותו דבר במהות.
השם LEAN הגיע מתוכנית מחקר אמריקאית IMVP אשר שמה למטרה לחקור שיטות ייצור מכוניות וכינתה את שיטת הייצור של חברת טויוטה בשם LEAN Manufacturing. החוקר הראשון שהשתמש בשם הזה הוא Krafcik (1988) אשר עבד כמהנדס איכות בטויוטה והצטרף כסטודנט לתוכנית MBA  בתוכנית IMVP.
שים לב: במהלך העבודה יעשה שימוש בעיקר בשם LEAN, אם נעשה שימוש בשם JIT, זה נועד מכיוון שכך המחבר המקורי של המאמר כינה את השיטה, בכל מקרה JIT  מהווה אחד מיסודות LEAN והם בעצם בעצם מושגים חופפים מאוד.
ההיסטוריה של LEAN וטיוטה על קצה המזלג החוקר Holweg (2006) חקר את ההיסטוריה של LEAN. מתברר ששיטה זו אינה שיטה יפנית טהורה, היא שואבת את מקורותיה משיטות הייצור של הנרי פורד (Henry Ford).
1918: Sakichi Toyoda  מקים חברה לייצור ציוד לטוויה ואריגה.
1929: Toyoda  מוכר את הפטנטים למכונות אריגה וטוויה לחברת Platt Brother בתמורה ל-100,000 דולר.
1935: שם החברה השתנה ל-Toyota כדי להקל על הגייה. החברה מתחילה לייצר משאיות ומכוניות, מרבית התכנון ההנדסי מבוסס על העתק רכבים אמריקאים מתוצרת GM ו-FORD.
1936: הממשלה היפנית מחוקקת "חוק ייצור מכוניות" (Automotive manufacturing law), במסגרת החוק הוטלו מגבלות קשות על ייצור מכוניות אמריקאיות ביפן.
1937: החברה עוברת רה-ארגון ומוקמת חברת מכוניות רשמית בשם: Toyota Motors Company .
1948:
 מהנדס טויוטה Ohno Taiichi  מפתח שיטת ייצור במנות קטנות, הייש –