מקור השומרונים

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 8752
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תוכן עניינים מבוא
פרק1: תולדות ממלכת הצפון -..
פרק2: המסורת של השומרונים לגבי מוצאם ושמם -…
פרק 3: השומרונים – רמזים במקרא-
פרק 4 : תולדות השומרונים על פי מקורות שמחוץ למקרא…
פרק  5 : עימות בין הגישות השונות סיכום ביבליוגרפיה תקציר השומרונים השומרונים, על פי המסורת שלהם, הם צאצאי היהודים שחיו בממלכת שומרון (המכונה גם הממלכה הצפונית או ממלכת אפרים). ממלכה זו נחרבה על ידי האשורים בשנת 720 לפני הספירה. אולם למסורת זו, לגבי  מוצא השומרונים, אין סימוכין של ממש במקרא ובמחקרים שעוסקים בו. לפיכך שאלה מרכזית  בחקר תולדותיהם: מהו מוצאם של השומרונים?  שאלת המחקר בעבודה זו, הינה; מתי התגבשה הקבוצה האתנית השומרונית המוכרת לנו כיום? ומהו מוצא השומרונים.
הקושי בחקר מוצא השומרונים נובע לא רק מאופיים של המקורות הראשונים המרמזים על קבוצה זו, אלא גם, כפי שנראה בעבודה שלהלן,  המקורות המקראיים הרלבנטיים לחקר מוצא השומרונים בחלקם הינם מגמתיים. מקורות אלה מתייחסים לממלכת ישראל הצפונית מנקודת מבטה של שושלת בית דוד, אשר ממנה נקרעה הממלכת הצפונית. לפיכך, תומכי בית דוד, ראו בתושבי ממלכת ישראל הצפוניים אשר האמינו באלוהי ישראל, עבדו אותו בבמות בכמה אתרים (ואשר ראו גם את הר גריזים כמקום מקודש), לא רק כמי שאחראים לירידת כוחה של ממלכת יהודה, אלא גם כמתחרים על מיקומו של המרכז הפולחני– בית המקדש. לדעת  רבים מחז"ל אין ספק שהשומרונים, המונים כיום פחות מאלף איש, מאמינים  בתורת ה' ומקיימים את מצוות היהדות  כלשונן בתורה וללא עדכוני ההלכה.
למעשה המילה 'שומרוני[ם]',  כמעט ואיננה מוזכרת במקרא  ובבוודאי לא כקבוצת אוכלוסייה מיוחדת. האיזכור של קבוצה זו מופיע בתקופות מאוחרות יותר מהתקופה המקראית. לכן, כדי להעמיק בחקר השאלה על מוצא השומרונים; האם הם צאצאי שבטי ישראל שהרכיבו את ממלכת ישראל הצפונית או האם הם צאצאי אוכלוסיות נוכריות שהוגלו לכאן על ידי האשורים, אנו נשתמש ברמזים המופיעים בספרות שעוסקת במקרא ובממצאים ארכיאולוגיים, בספרות ובתעודות מתקופות מאוחרות. ניתוח מקורות אלה מוביל בד"כ למסקנות סותרות ולא חד משמעיות. הדיון יביא אותי למסקנה שמוצאם של השומרונים הוא אכן משבטי ישראל אשר התחתנו עם נוכרים מקרב תושבי הארץ המקוריים או שהתחתנו עם נוכרים אשר הגיעו לכאן עם אוכלוסייה אשר נדדה לכאן לאחר חורבן ממלכת אפרים. לפיכך, אפשר לראות את השומרונים כקבוצה שמקורה ביהדות ולא בני עמים או כתות אחרים.