סמינריון סיום,השפעות מידע חיצוני בהודעות בלוגים ולוחות מודעות אינטרנט על התנהגות משקיעים פרטיים ומחיר מניות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2009
מספר מילים 7655
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

השפעות מידע חיצוני בהודעות בלוגים ולוחות מודעות אינטרנט על התנהגות משקיעים פרטיים ומחיר מניות תוכן עניינים
מבוא
3
תופעת ה"עדר" ושמועות 5-7
o        תופעת העדר 5
o        שמועות
6 לוחות הודעות פיננסיות באינטרנט:  Internet stock message boards 7
o        מידע פיננסי מקוון באינטרנט 7
השפעת בלוגים בלוחות הודעות אלקטרוניים באינטרנט על התנהגות משקיעים פרטיים ועל מחיר מניות.
13
o        השפעה  על התנהגות משקיעים משפטים o        השפעה  על מחירי מניות
1 9
דיון 24
סיכום 26
ביבליוגראפיה
2 8-29

1 .    מבוא
האינטרנט מספק הרבה מקורות של מידע פיננסי שמשקיעים יכולים להיעזר בהם בבואם לקבל החלטות השקעה כשאחד ממקורות המידע הוא לוחות מודעות אלקטרוני באינטרנט בו מעבירים המשתמשים הודעות ומסרים ביניהם או משתתפים בקבוצות דיון – Internet stock message boards  פיננסיים, כגון Yahoo! Finance ( Pleis, 2007). בישראל ידועים לוחות כגון המופיע באתר http://www.themarker.com; "כלכליסט", http://business.il.msn.com;  אתרי הבנקים השונים כגון Bizportal.com  של בנק הפועלים ועוד.
מקורות מידע אינטרנטי זה מאפשר העלאת הודעה שנשלחת לקבוצת דיון או לרשימת דיוור ולהחלפת מידע. למרות האפשרויות שהמידע עשוי להיות לא מדויק אנשים פרטיים רבים מבקרים בלוחות מודעות אלקטרוניים אלו ( Pleis, 2007).
תופעת העדר היא התנהגות קבוצתית מוכרת ומזוהה בהחלטות פיננסיות שונות.
תופעה זו מבוססת על החלטה מודעת של האדם לחקות את פעולותיהם של אחרים והיא משקפת את השפעות של מידע חיצוני על התנהגות משקיעים במניות ולכן על מחירי מניות נושא בו Fisher, Jensen  &Roll  (1969),Fama ,כבר דנו עליו במחקרם החלוצי.
העבודה המוגשת בזאת  תרחיב את הדיבור על השפעת מידע חדש על התנהגות משקיעים  בשוק המניות ומכאן על מחירי מניות, תוך התייחסות באופן פרטני על השפעת מידע המגיע למשקיע הפוטנציאלי מהמלצות אנליסטים ומשקיעים פרטיים בלוחות מודעות ובלוגים באינטרנט.
קיימות דוגמאות רבות להשפעות של תופעת ה"עדר" בשווקים פיננסיים:  שינויים פתאומיים וחדים בביקוש משקיעים למניות מסוימות בהמשך לקבלת מידע חיצוני, בועת מניות הטכנולוגיה בסוף שנות התשעים, התאמה בפרסום דוחות של חברות ונטייה של אנליסטים להזדהות עם סיקור של תעשיות או חברות ספציפיות ועוד.
לאור ההתגברות של התופעה של מידע מהמלצות אנליסטים ומשקיעים פרטיים על בלוגים בלוחות מודעות אינטרנט מחד והעלייה הרבה במספר המשקיעים הפרטיים מנגד ואבחנה בהתנהגויות משקיעים פרטיים בהתאם לתופעת העדר, הוחלט כי יש חשיבות לבדיקת השפעתם של המלצות והודעות של אנליסטים ומשקיעים פרטיים על בלוגים ולוחות פיננסיים באינטרנט על התנהגות משקיעים פרטיים ועל מחירי המניות.
לפיכך, מטרת העבודה המוגשת בזאת היא לחקור את נושא השפעות של מידע חיצוני של המלצות אנליסטים ו/או משקיעים פרטיים בהודעות בבלוגים ובלוחות מודעות פיננסיות באינטרנט על התנהגות משקיעים פרטיים ומחיר מניות באמצעות בדיקת מאמרים בספרות מקצועית העוסקת בנושא .
מהיבט המשקיע הפרטי עולה שאלת המחקר: האם למידע חיצוני של המלצות אנליסטים ו/או משקיעים פרטיים  על בלוגים בלוחות מודעות פיננסיים אלקטרוניים באינטרנט יש השפעה על התנהגות משקיעים פרטיים ועל מחיר מניות.
כאשר – השערת המחקר היא כי למידע חיצוני של המלצות אנליסטים ו/או משקיעים פרטיים  על בלוגים בלוחות מודעות אלקטרוניים באינטרנט יש השפעה על התנהגות משקיעים פרטיים ועל מחיר מניות.
מתודולוגיה: העבודה המוגשת היא עיונית כאשר הניתוח בה נעשה על פי איסוף ובדיקת המאמרים בספרות המקצועית בתחום העוסקים בנושא ותוך עיבוד אינטגרטיבי של המאמרים האקדמאיים שלוקטו.
המאמרים נאספו על ידי חיפוש בירחונים ראויים המופיעים במאגרי מידע אקדמיים שונים שאותרו דרך ניתוב ראשוני של אתר הספרייה של האוניברסיטה הפתוחה, כשהמאגר הראשוני בו השתמשי לרוב היה Proquest Research Library  ו Business Source Premier  בבסיסו, וכן נערכו חיפושים ב EMERALD  SAGE Journals  JSTOR,  וכן ב Science Direct   לרוב, תחילת החיפוש במאגרי המידע הללו היה מאתר ספריית האוניברסיטה הפתוחה  וממנו לטקסט מלא של  מאמרים הנמצאים במאגרים, בנוסף נערך חיפוש דרך Google scholar  וממנו הועלו מאמרים מ Review of Financial Studies ממאגר papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm . בנוסף, לאור מהות הנושא, נעשה חיפוש במאגרי המידע של בנק ישראל ומשם נלקחו המאמרים המתאימים לנושא.
החיפוש במאגרים האקדמיים בוצע ראשית באמצעות חיפוש לפי מילות מפתח כגון: אנליסטים, משקיע פרטי, לוחות מקוונים ;בלוגים באינטרנט INTERNET STOCK; MESSAGE BOARD  התנהגות משקיעים ועל מחיר מניות, והצלבות מילים ומחרוזות כדוגמתן .
מבנה העבודה: העבודה תציג תחילה את הרקע לנושא והחשיבות שיש לחקירתו. יש באינטרנט הרבה מקורות של מידע פיננסי שמשקיעים יכולים להיעזר בהם ולהיות מושפעים מהם וכי העבודה תמוקד על מידע חיצוני של המלצות אנליסטים ומשקיעים פרטיים המועלים על בלוגים באינטרנט. בפרק הבא תוצג תופעת ה"עדר" ומהותן והגדרתן והשפעתן של שמועות ושל תופעת העדר המתקיימים בשווקים פיננסיים. הפרק השלישי יציג את לוחות הודעות פיננסיות באינטרנט:  Internet stock message boards.
הפרק הרביעי ידון בקשר שבין מידע חיצוני של המלצות אנליסטים ומשקיעים פרטיים המועלה על בלוגים ולוחות הודעות באינטרנט ובין התנהגות משקיעים וכן על מחיר מניות, המיקוד יהיה על התנהגות המשקיעים. בפרק החמישי יערך דיון בנושא והעבודה תיחתם בסיכום הנושא.