השפעת סגנון המנהיגות של מנהל בית הספר על המוטיבציה ללמידה של התלמיד

תקציר העבודה

המחלקה לחינוך ופסיכולוגיה עבודה סמינריונית  בנושא :
השפעת סגנון המנהיגות של מנהל בית הספר על המוטיבציה ללמידה של התלמיד עבודה סמינריונית במסגרת הקורס : מנהיגות ויישומיה בחינוך   מגישה:
ת.ז: מנחה: מרכזת: תאריך הגשה 7.7.2011   תוכן עניינים
תקציר. 2
מבוא. 3
1 .מוטיבציה ללמידה. 5
1 .1 תיאוריות על מוטיבציה. 5
1 .1.1 מוטיבציה פנימית וחיצונית. 8
1 .1.2 מוטיבציה ללמידה. 10
1 .2 הגורמים המשפיעים על המוטיבציה של התלמיד. 11
2 . מהי מנהיגות. 14
2 .2 סגנונות מנהיגות. 17
2 .2.1 מנהיגות מעצבת. 17
2 .2.2 מנהיגות מתגמלת. 21
2 .3 מנהיגות בניהול בית הספר. 22
2 .3.1 תפקידיו של מנהל בית הספר. 22
2 .3.2 מה בין ניהול בית הספר למנהיגות בית הספר. 23
2 .3.3 מנהיגות חינוכית.
5
2 .4 מנהל בית ספר הפועל בסגנון המעצב. 27
2 .4.1 מנהיגות בית ספר בסגנון מתגמל. 28
3 . סגנון מנהיגות מנהל בית הספר והמוטיבציה ללמידה של תלמידיו 30 דיון 33
ביביליוגרפיה:. 35
תרשים מס' 1. 42
תרשים מס' 2. 43
תקציר עבודה זו באה לבחון את  השפעת סגנון המנהיגות מעצב מול מתגמל של  מנהל בית הספר  על מוטיבציית התלמיד ללמידה. על מנת להבין  מהי מוטיבציה, כיצד היא משפיעה על האדם באופן כללי ועל התלמיד בפרט, וכיצד  ניתן להשפיע על המוטיבציה סוקרת עבודה זו תחילה את הספרות בנושא המוטיבציה על הגדרותיה השונות. כמו כן, העבודה מגדירה  מהי מוטיבציה ללמידה על פי החוקרים השונים בתחום זה ,עומדת על ההבחנה בין מוטיבציה פנימית למוטיבציה חיצונית ואף מפרטת מצב של א-מוטיבציה ,כלומר חוסר במוטיבציה. במטרה לעמוד על הקשר שבין סגנון מנהיגות המנהל לבין המוטיבציה ללמידה אצל התלמיד, מציגה העבודה בחלקה השני את נושא המנהיגות על הגדרותיה השונות, וכן מודלים נבחרים המסווגים את סגנונות המנהיגות השונים. בהמשך עורכת העבודה הבחנה בין סגנון המנהיג המעצב לבין סגנון המנהיג המתגמל וכיצד בא לידי ביטוי כל אחד מסגנונות אלו בניהול בית הספר. בנוסף, מגדירה העבודה מהי מנהיגות חינוכית ומה תפקידו של מנהל בית הספר  הנוקט במנהיגות מסוג זה. המסקנה המרכזית הנובעת מניתוח הספרות בתחום היא שמנהיגות מעצבת של מנהל בית הספר תורמת רבות להעלאת המוטיבציה  אצל התלמידים, גם אם לא תמיד באופן ישיר, הרי שהשפעתו על מוטיבציית צוות המורים היא משמעותית ביותר שכן אלו משפיעים ישירות על מוטיבציית התלמיד ללמידה.