עקומת הפיליפס

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1171
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

עקומת הפיליפס עקום המייצג את הקשר בין רמת האינפלציה ורמת האבטלה. בהתאם לעקום זה, שהוצג לראשונה על-ידי הכלכלן הבריטי אלבאן פיליפס בשנת 1958, בין שני משתנים אלה קיים יחס הפוך, כלומר כדי לשמור על אינפלציה נמוכה יש לשלם בגידול באבטלה, וכדי להגיע לתעסוקה מלאה יש להשלים עם אינפלציה גבוהה. את העקום שלו ביסס פיליפס על נתוני האבטלה והאינפלציה בבריטניה במשך מאה שנה. בהתאם לעקום פיליפס, לממשלה יש מרחב תמרון שבו היא יכולה להקטין את רמת האבטלה או את רמת האינפלציה (אך לא את שתיהן יחדיו), בהתאם לסדרי העדיפויות שלה. אינפלציה תהליך של עלייה כללית ומתמשכת במחירים במדינה או בשוק מסוים, משמעותו ירידה בכוח הקניה של המטבע – שחיקה של ערך הכסף, כלומר ניתן לקנות פחות מוצרים או שירותים ביחידת מטבע נתונה.
אינפלציה נמדדת בדרך כלל באמצעות הרכבת "סל מוצרים" הכולל מגוון מוצרים ושירותים בכלכלה (לרוב על בסיס נתונים המלוקטים על ידי רשויות ממשלתיות).
המחירים משולבים למדד כולל המודד את רמת המחירים הממוצעת והשתנותה. זה אחוז השינוי במדד מנקודת בדיקה ראשונה לנקודת בדיקה שנייה.
האינפלציה היא אחת הבעיות המרכזיות בעולם המודרני איתה מתמודדות הממשלות, תוצאותיה הן בדרך כלל נזק כלכלי למשק. האינפלציה גורמת לאי –