הלאמת הבנקים הגדולים בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2645
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

מדובר במטלה מסכמת – ציון 91
העבודה המצורפת עונה על כל השאלות המצורפות מטה. כמו-כן, רשימת הביבליוגרפיה שיש להתייחס אליה §         קראו את הערך הלאמה בויקיפדיה – הלאמה – ויקיפדיה.
§         בחרו את אחד המקרים הבאים (רובם מופיעים בתחתית דף האינטרנט בנושא הלאמה בויקיפדיה): הלאמת הבנקים הגדולים בישראל (בנק לאומי, בנק פועלים, בנק דיסקונט ובנק מזרחי) בעקבות משבר מניות הבנקים בשנת 1983; התנהגות הממשל האמריקני במשבר הסאב-פריים בסוף שנת 2008; הלאמת תעלת סואץ על ידי מצרים בשנת 1956 (ניתן לקרוא את הערכים תעלת סואץ וגמאל עבד אל נאצר בויקיפדיה); פשיטת הרגל של חברת הרכב ג'נרל מוטורס והלאמתה הזמנית על ידי הממשל האמריקני (ניתן לחפש במנועי החיפוש באתרים של גלובס, דה-מרקר ועוד); ומקרים נוספים לפי בחירתכם. ניתן לחפש חומר נוסף באינטרנט על המקרים הללו.
§         תארו בקצרה את המקרה שבחרתם – את הרקע
להלאמה, את מטרת/מטרות ההלאמה והכוונה/כוונות שניצבו מאחוריה, את האופן בו התרחש התהליך, את שעלה בגורל ההלאמה (מה שהתרחש בתקופה הקצרה והארוכה יותר שלאחר מעשה ההלאמה), ועוד. §         נסו לבדוק האם קיימת אסטרטגיה/אסטרטגיות להלאמה, וציינו מהי/מהן טכניקות ההלאמה במקרה אותו אתם מנתחים. האם מדובר בהלאמה מלאה? אם לא, באילו מובנים יש כאן הלאמה?
§         מהו הרקע הכלכלי-חברתי שהוביל להפרטה (כתופעה כללית)? על רקע זה, נסו להסביר מהו הרקע החברתי והכלכלי שהוביל דווקא להלאמה של המקרה שבחרתם. האם מקרה הלאמה זה הוא מקומי או הוא חלק מהלאמה רחבה? – נמקו.
§         הסבירו בקצרה על ניאו-ליברליזם כרקע
האידיאולוגי להפרטה, והסבירו באיזו מידה ובאיזה אופן מהווה ההלאמה במקרה שחקרתם פעולה מנוגדת לניאו-ליברליזם. האם להלאמה יש רקע אידיאולוגי? האם ניתן לאפיין אותו?
§         דונו במשמעות תהליך ההצברה על פי פלג. הסבירו עד כמה מושג זה רלוונטי למקרה שלפנינו, ואם כן – באיזה אופן.
§         מה משמעות ההלאמה ביחס לתפקידיה ולמעמדה של המדינה? דונו בסוגיה תוך התייחסות למושגים כמו "ממלכתיות".
§         מהן ההשלכות שעשויות להיות להלאמה, לדעתכם, על יחסי העבודה בגוף המולאם?
§         מה לדעתכם מלמד המקרה שאתם מנתחים על אופי הפוליטיקה בחברה הנחקרת?
§         נסו לבקר את תהליך ההלאמה המדובר – לחיוב ולשלילה – על סמך מה שנלמד בקורס.
§         יש להתייחס בתשובה לפחות לחמישה מפריטי החובה בקורס. אין לסכם אותם אלא לשלב תובנות מתוכם (רחבות או מצומצמות יותר). בכול מקרה של שימוש בפריט יש להפנות אליו. ההפניות תתבצענה באופן הבא: בכול מצב שמתייחסים לפריט יש לציין בתוך הטקסט את ההפניה  – את שם המשפחה של המחבר, את שנת הוצאת הפריט ואת העמודים אליהם אתם מתייחסים. דוגמאות: אם ציטטתם מהפריט של רם, אז אתם צריכים לציין מיד לאחר הציטוט מהיכן הוא נלקח (רם 1999: 110). אם סיכמתם שלושה עמודים מתוך פריט מסוים, אז אתם צריכים לציין לאיזה מאמר התייחסתם (בנימין 2002: 465-468). בסוף העבודה (בעמוד נפרד), עליכם צריכים להוסיף רשימה ביבליוגרפית של כול הפריטים בהם השתמשתם. תסייע לכם הרשימה הביבליוגראפית של הקורס, המופיעה בסופו של מסמך זה. 5 הפריטים יילקחו ממנה ויופיעו לפי סדר הא"ב של שמות המשפחה של המחברים.
§         בכול מצב שמתייחסים לטקסט מהאינטרנט (ערך בויקיפדיה, כתבה בדה-מרקר וכדומה), יש להוסיף היפר-קישור (כפי שמופיע בראש מסמך זה). o       אורך העבודה לא יעלה על חמישה עמודים (לביבליוגרפיה יוקצה עמוד נוסף, שישי), גופן David, גודל אות 12, רווח 1.5. חריגות לא תיקראנה! o       העבודה תוגש עד 17/07/2011. את העבודה יש לשלוח למייל הבא gadinissim@gmail.com. במקרה של בעיה עם המייל (לא סביר), ניתן גם לשלוח למייל הבא gadi_nissim@yahoo.com. העבודה תיחשב ככזו שהתקבלה רק אם התקבל ממני מייל מאשר שקיבלתי אותה. יש לשמור את כול התכתובות בינינו עד להחזרת העבודה הבדוקה ועד לקבלת ציון בקורס.
                                                                                                            בהצלחה!!! רשימת קריאת החובה בקורס:
בן-אליעזר, אורי (1999). האם מתהווה חברה אזרחית בישראל? פוליטיקה וזהות בעמותות החדשות. סוציולוגיה ישראלית, ב(1), (עמ' 51-54, 70-90).
בנימין, אורלי (2002). הדואליות ביחסים בין המדינה לנשים בישראל: המקרה של נשים המועסקות דרך חברות כוח אדם במגזר הציבורי. חברה ורווחה, כ"ב(4), 455-480.
בר-מור, הדרה ( פברואר 1997). חיפה כימיקלים – אנטומיה של מאבק מקצועי. סטטוס, 20-22.
יוגב, אברהם (2010). הפרטה בהשכלה הגבוהה: תוכניות חוץ-תקציביות לתואר השני באוניברסיטאות-מחקר בישראל. בתוך אורית איכילוב (עורכת) הפרטה ומסחור בחינוך הציבורי בישראל (עמ' 91-110). תל-אביב: הוצאת רמות – אוניברסיטת תל-אביב. כ"ץ, יצחק (1997). הפרטה בישראל ובעולם (עמ' 73-117). תל-אביב: פקר.
מונדלק, גיא (ראש צוות) (2004). מבוא: המשבר במערכת יחסי העבודה. יחסי עבודה בעידן של תמורות (עמ' 9-20). ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה, נייר עמדה 54.
סבירסקי, ברברה (2007). ההפרטה במערכת הבריאות הציבורית בישראל: ביטוייה והשלכותיה. מרכז אדוה, (עמ' 3-משפטים).
פלג, אייל (2005). ההפרטה כהצברה – גופים מופרטים במשפט הציבורי. תל-אביב: הוצאת רמות – אוניברסיטת תל-אביב, עמ' 22-36.
פלד, יואב (2001). הפשע משתלם: מה ניתן ללמוד מהניסיון האמריקאי בהפרטת בתי סוהר. מרכז אדוה.
רוזנר, מנחם (2005). מגמות עתידיות בקיבוץ. בתוך אורי זילברשייד (עורך) מרקס ועתיד הסוציאליזם (עמ' 455-466). תל-אביב: רסלינג.
רם, אורי (1999). בין הנשק והמשק: ישראל בעידן העולמקומי. סוציולוגיה ישראלית, ב(1), עמ' 107-1משפטים.
רם, אורי (2004). הפערים החדשים: קפיטליזם גלובלי, פוסט פורדיזם ואי-שוויון. בתוך: דני פילק ואורי רם (עורכים), שלטון ההון – החברה הישראלית בעידן הגלובלי (עמ'
1 6-33). תל-אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד, ומכון ואן ליר.
שגב, תום. דג פילה עם כל דבר. בתוך: 1949 – הישראלים הראשונים (עמ' 280-305).
ירושלים: הוצאת דומינו.
שמיר, רונן (2004). שוק פרטי ולחץ ציבורי: על עיצוב מושג האחריות החברתית של תאגידים.
מאמר המבוסס על הרצאת שניתנה במכון ואן ליר, לרגל פרישתו של ש.נ. אייזנשטדט.
Harvey, David (2005). Introduction. A Brief History of Neoliberalism (pp. 1-4). Oxford & New-York: Oxford University Press.