בן סורר ומורה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 14056
מספר מקורות 36

תקציר העבודה

תקציר – בן סורר ומורה העבודה בודקת את הפרשנות הדתית והמודרנית בעניין בן סורר ומורה. מצ"ב המבוא ותוכן העניינים שידברו בעד עצמם.
העבודה קיבלה ציון 85 והוגשה במסגרת לימודי תואר שני ומכילה 42 עמודים בסה"כ.
מבוא
הדיון בעונשו של הילד החוטא כלפי הוריו ובהגנות המשפטיות המוענקות לו במשפטי עמים מהמזרח הקדום, התבסס על מקורות רבים ותעודות משפטיות רבות, המהווים עדות לא רק למחשבה המשפטית אלא אף לחוק הנוהג, במקום ובעת שהמסמך נכתב. לעומת שפע המקורות המשפטיים היתדיים, המקורות המשפטיים המקראיים, שלפיהם ניתן לדון בעונשו של הילד שאינו מקיים את חובותיו המשפטיות כלפי הוריו, מצומצמים ביותר. אין ידועות לנו תעודות משפטיות כדוגמת 'חוקי המשפחה השומריים' ותעודות משפטיות שונות, שלפיהן ניתן לבחון את נושא מעמדו המשפטי של הילד בישראל. על כן הדיון בשאלות אלה בישראל יכול להתבסס רק על הכתובים הקובעים את כללי היסוד של מערכת היחסים המשפטיים שבין הורים לילדיהם (פליישמן, 1999). החוק היחיד בתורה הכולל פרטים על מהותה של עבירת ילד כלפי הוריו, משפטו ועונש המוות שייגזר עליו, הוא חוק 'בן סורר ומורה' המופיע בספר דברים וזה לשונו: "כִּי-יִהְיֶה לְאִישׁ, בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה–אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ, בְּקוֹל אָבִיו וּבְקוֹל אִמּוֹ; וְיִסְּרוּ אֹתוֹ, וְלֹא יִשְׁמַע אֲלֵיהֶם. וְתָפְשׂוּ בוֹ, אָבִיו וְאִמּוֹ; וְהוֹצִיאוּ אֹתוֹ אֶל-זִקְנֵי עִירוֹ, וְאֶל-שַׁעַר מְקֹמוֹ. וְאָמְרוּ אֶל-זִקְנֵי עִירוֹ, בְּנֵנוּ זֶה סוֹרֵר וּמֹרֶה–אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ, בְּקֹלֵנוּ; זוֹלֵל, וְסֹבֵא. וּרְגָמֻהוּ כָּל-אַנְשֵׁי עִירוֹ בָאֲבָנִים, וָמֵת, וּבִעַרְתָּ הָרָע, מִקִּרְבֶּךָ; וְכָל-יִשְׂרָאֵל, יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ." פסוקים אלו מתארים בקצרה מיהו ומה עונשו של בן סורר ומורה. משפטים בודדים, אולם שאלות רבות ודיון נרחב ורציני סביב סוגיה זו של בן סורר ומורה ועונשו. חובתו המשפטית הבסיסית של ילד כלפי הוריו נקבעה כבר בדיבר החמישי שבעשרת הדיברות, התובע: "כבד את אביך ואת אמך למען יארכון ימיך על האדמה, אשר ה' אלהיך נתן לך". הכללת הדיבר בעשרת הדיברות, המהווים את עקרונות היסוד של הברית בין ה' לישראל, מורה על החשיבות הרבה שמייחס משפט המקרא ליחסים התקינים בין הורים לילדיהם (פליישמן, 1999). חובה זו, המגדירה את ההתנהגות הנכונה הנדרשת על פי הדין מילדים כלפי הוריהם, מהווים בישראל ובמזרח הקדום מונחים משפטיים, שמובנם – לקבל מרות ולציית להוראות ההורים. מהחוק המקראי המופיע לעיל הקובע עונש מוות לילד שהיכה את הוריו או קיללם, ניתן להסיק בוודאות כי החוק רואה בחומרה רבה ביותר התנהגויות אלה. אולם ניסוחם התמציתי של החוקים הללו מעורר שאלות שונות ורבות הדורשות עיון, ולכן יש להגדיר במדויק את המונחים המופיעים בה כגון:
1 .    מצוות כיבוד הורים עד כמה? ומה הסמכות הנתונה בידי הורים להענשת ילדם?
2.    מהי האווירה והגורמים המבשילים התנהגות כזו מצד הבן של זלילה וסביאה? ומהו המעשה החמור כל כך המחייב עונש מוות?
3 .    מהי ההגדרה המשפטית של 'מכה' ו'מקלל' ? ומהו הפירוש "סורר", "מורה", "זולל" ו"סובא"?
4.    האם יידון למוות רק בוגר שעבר עבירות אלה, או אף קטין ? ומיהו בן?
5.    האם חייבים ההורים להוכיח בפני ערכאה שיפוטית כי ילדם עבר את העבירה המיוחסת לו?
6 .    כיצד יומת הילד העבריין? 7.    כמו-כן מתעוררות שאלות גם על מקומה של הפרשה, על הקשר בינה לבין הפרשיות הקרובות לה, מה שנקרא בפי חז"ל "סמיכות הפרשיות".
כפי שניתן לראות, חוק זה של בן סורר ומורה מעורר גם שאלות מהותיות של חינוך ומוסר וסמכות ההורים כלפי הבן ואחריות החברה כלפי היחיד ולהיפך (אושפיזאי, 1999). במהלך עבודה זו אנסה לתת מענה לשאלות הרבות שצויינו לעיל ואשר מעוררת סוגיה זו, נתחיל בדיון  על הדיבר החמישי – מצוות כיבוד הורים ומקורו בתורה ופרשנותו ע"י חז"ל.
תוכן העניינים                                                                                                                               עמוד מבוא …       2-1
פרק 1: כיבוד הורים –.       8-3
            1.1 מקור החוק בתנ"ך, מטרתו והיקפו …       6-3
                     1.1.1
עשרת הדברות בספר שמות ..         4
                     1.1.2
ספר דברים —       5-4
                     1.1.3
ספר ויקרא —       6-5
            1.2
דרכי כיבוד הורים בהלכה ובאגדה …       8-6
                     1.2.1
השוואת כיבוד הורים לכבוד ה' —       7-6
                     1.2.2
שלושה שותפים הן באדם –         7
                     1.2.3
כיבוד הורים עד כמה? —       8-7
פרק 2: פירוש החוק בן סורר ומורה –      29-9
            2.1
מקור החוק בתנ"ך, והשוואתו למקורות אחרים      11-9
            2.2
סמיכות הפרשיות –…     12-11
            2.3
הוריו של בן סורר ומורה – חטאו ועונשו —     משפטים-12
                     2.3.1
החוק המקראי –     13-12
                     2.3.2
חוק חמורבי ופרשנויות שונות –…     משפטים-13
            2.4
מין המחוייב בכיבוד הורים –…     17-משפטים             2.5
הגיל והזמן בו ניתן לחייב בן כ'סורר ומורה' –     20-18
            2.6
סורר ומורה, זולל וסובא …     26-21
                     2.6.1
בירור המושג "סורר ומורה"     24-22
                     2.6.2
בירור המושגים "זולל וסובא" –…     26-24
            2.7
בשר ויין – הסוג, הכמות, הכסף לרכישתם, מקום ואופן האכילה –     29-26
                     2.7.1
בשר ויין – גודלם וכמותם …     28-27
                     2.7.2
מקום ואופן האכילה –.     29-28
פרק 3: הקשיים והשאלות שהתעוררו בחוק המקראי —     36-30             3.1
נידון על שם סופו –…     32-30             3.2
לא היה ולא עתיד להיות …     34-32
            3.3
גזירת מלך -…     35-34
            3.4
ביטול עונש מוות     36-35
פרק 4: סיכום –     38-37
ביבליוגרפיה   –     41-39