דיני בנקאות - העברה בין חשבונות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4875
מספר מקורות 32

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא. 3
רקע להעברת כספים בין בנקים.. 4
היבטים משפטיים בהעברת כספים בין חשבונות. 4
הוראת לקוח לבצע תשלום ואחריות הבנק. 8
אחריות הבנק במקרים של העברת כספים בין חשבונות באמצעות שיקים.. 8
העברות בין חשבונות כאמצעי לביצוע הונאות. 10 הלבנת הון באמצעות העברה בין חשבונות. 10 מרמה באמצעות העברת כספים על ידי מורשים ובעלי תפקידים.. 12
כיצד ניתן להבטיח העברה בין חשבונות. 16
סיכום.. 17
ביבליוגרפיה. 19
מבוא
במסגרת עבודה זו אבקש לבחון היבטים משפטיים של העברת כספים בין חשבונות בנק. במסגרת העבודה אבקש להתמקד בהעברת כספים בין חשבונות באמצעות אמצעים אלקטרונים.
פעילויות בנקאיות במסגרת סביבה אלקטרונית מעלות שורה של שאלות ובעיות שיש לבחון מבחינה משפטית, ובמסגרת עבודה זו אבקש לבחון כמה מבעיות אלו. מסגרות החקיקה הסטנדרטיות לעיתים קרובות אינן עומדות בקנה אחד עם התפתחויות טכנולוגיות, ויש לבחון כיצד להתאים את החידושים הטכנולוגים להוראות החוק.
במסגרת העברת כספים באמצעים אלקטרוניים מתעוררים קשיים שונים, ובהם המשמעות החוזית של ביצוע פעולת העברה באמצעים אלקטרונים, בניגוד לפעילות הנחתמת על נייר ולכן מהווה הסכמה סטנדרטית, וכן בדיעבד מתעוררת שאלת קבילותן של ראיות אלקטרוניות בעיניי החוק.
אספקטים נוספים אשר באים לידי ביטוי במסגרת בחינת הנפקות של העברות בין חשבונות הינה המשמעות החשבונאית ועמידה בדרישות הנוגעות לתיעוד ורישום עסקאות; האם 'חתימה' על הוראת העברת כספים באמצעות מחשב תקפה כחתימה על מסמך לכל דבר ועניין; האם אישור פעולה אלקטרוני מהווה ראיה תקפה ועוד השלכות מגוון על ביצוע העברה בין חשבונות.
מעבר לאמור, העברת כספים בין חשבונות במישור הבינלאומי מעוררת שורה של קשיים נוספים שיש לבחון מבחינת תחולת הדין, הסמכות המקומית במקרה של העברת כספים בין מדינות, החלת הדין המהותי והתגברות על פערים בין דינים של מדינות שונות. למרות שחלק מהסוגיות המתעוררות בנוגע להעברת כספים בין מדינות ניתן לפתור באמצעות הסכמות חוזיות, הפיתרון החוזי אינו פותר את כל הקשיים המתעוררים ולעיתים אינו מהווה פיתרון רלוונטי.
בהתאם לאמור, העברת כספיות בין חשבונות בעידן המודרני מעלות שורה של קשיים משפטיים, ובמסגרת עבודה זו אבקש לבחון כמה מקשיים אלו והציע הצעות לפיתרון.