בעיות בפילוסופיה של המוסר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1617

תקציר העבודה

ממן 13 פילוסופיה שאלה 1
ההבחנה בין צווים מותנים לקטגוריים:צווים מותנים – קאנט מקבל שכל בני האדם שואפים לאושר אבל בניגוד לאריסטו לא חושב שהטוב העליון מאפיין מוסר. גם כאן לתבונה יש תפקיד אומר קאנט , אושר יושג גם באמצעות התבונה אבל בענייני אושר יכולה לתת לנו רק -צווים מותנים – ברגע שאני רוצה משהו אני צריכה להתאים צווים לתכליות – אני רוצה להשיג משהו – אני צריכה להתאים אמצעים. אם אני חושבת שלהיות עו"ד יעשה אותי מאושרת, אני ארשם למכללה.
צווי זריזות הם צווים טכניים בלבד. נגר צריך לבנות שולחן – צריך חומרים ולדעת איך לבנות. צווי הפיקחות – להתאים עניינים לתכליות גם בענייני אושר – להיות עקביים בהשגת האושר. המאפיין את הצווים המוחלטים הם היותם בלתי מותנים.לעומתם צווים מותנים מתאימים אמצעים לתכלית, מותנים ברצונות שלנו ובאינטרסים שלנו. צווי הזריזות (טכני) וצווי הפיקחות (אושר). הרוצה במטרה רוצה באמצעים למען השגתה אחרת הוא לא באמת רוצה…
שאלה 2
צו קטגורי-ניתן לומר שעל פי עקרון זה צריך האדם לשאול את עצמו לפני כל מעשה 'ומה אם כולם היו נוהגים באותה דרך?' – הצו הקטגורי מחייב את האדם להסתכל על עצמו כמחוקק "מוסרי" …
מושגים א.
זכותו של אדם שאחרים יעשו עבורו דברים, כגון שיצילוהו, יספקו לו חינוך וכו'.זכות חיובית היא כאשר לאדם יש זכות לעשות דבר מה.זכות זו מקבילה לחובת עשה- כאשר יש לנו זכות לבריאות, לזולת יש חובה לתת לנו טיפול רפואי.זכות כזו קשה יותר למימוש מאחר ולא ברור על מי מוטלת החובה לסייע לנו במימושה, וכי היא דורשת מעשה בפעול מן הזולת. דוגמה:אם אומרת חוקה מסוימת, שלכל אדם זכות לחינוך, …