סיכום משפטים עמודים של ספר החובה: "על מנהלים כמנהיגים" / מיכה פופר

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4849
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

יומן קריאה – "על מנהלים כמנהיגים" – מיכה פופר ניהול ומנהיגות בני אדם אינם רוצים להיות מנוהלים. הם רוצים להיות מונהגים. אם אתה חפץ לנהל משהו.. נהל את עצמך. עשה זאת היטב והיה מוכן ומזומן לחדול לנהל ולהתחיל להנהיג.
המנהל המוצלח הוא אותו אדם שבנה מערכת ארגונית העובדת בתיאום ובהרמוניה " הכול דופק", עדי כדי מצב שבו אין היעדרו של המנהל מורגשת אלא כאשר גווייתו מתחילה להרקיב. דימויים מסוג זה אפיינו את הספרות האקדמית שעסקה בניהול.
למנהל יש תפקידי ייצוג בעלי ערך פסיכולוגי מובהק. מנהלים הולכים לאירועים של עובדים, מרימים כוסית לרגל חג, נואמים בטקסי פרידה, מעניקים פרס לעובד מצטיין ובקיצור משקיעים שעות רבות בהשתתפות בטקסים ובפולחנים בעלי ערך רגשי.
הספרות תיארה 4 פונקציות של תפקידי המנהל:
תכנון, תיאום, ארגון ובקרה. כל בי"ס האוניברסיטאיים לניהול מלמדים קורסים הקשורים ב- 4 הפונקציות הללו. אומנם זה אומר מעט מאוד על מה שמנהלים עושים באמת.
במקרה הטוב, אלה מילים המצביעות על מטרות מעורפלות שיש למנהלים בעבודתם. בשנות ה-70 מינצברג וחוקרים רבים החלו לבדוק: אילו פעילויות מבצע מנהל? מדוע? כמה זמן משקיע בכל פעילות? מחקרים אלה הביאו לחשיבה לבחינת "מודלים של תפקוד מוצלח" ברמה של ארגונים ופירמות שבלטו בהצלחה במשך תקופה ארוכה. המחקרים כללו תצפיות על התנהגויות מנהלים, השתתפות בדיונים, הקלטות, בדיקת יומנים ועוד.
מיתוסים שנבחנו בספרות הניהול הנורמטיבית:
מיתוס א' – המנהל הוא מתכנן החושב באופן שיטתי. המנהלים פשוט מגיבים על לחצים המופעלים עליהם. המנהלים מותנים ע"י העומס של עבודת עצמם. התכנון נעשה תוך כדי פעילות שוטפת של יום העבודה, ולא בתהליך המיועד לכך. אין המנהל מתכנן שיטתי, המקדיש מחשבה שיטתית לתכנון.
מיתוס ב' – המנהל בעיקר הבכיר, נזקק למידע מצטבר שיכול להינתן בצורה הטובה ביותר ע"י מע' פורמלית של מידע ניהולי.
מערכות מידע טוטליות, נוצר מצב ראשוני בתולדות הניהול, שבו יכול המנהל לקבל את המידע הניהולי שהוא זקוק לו ממע' מידע מקיפה וכוללת. בלחיצת כפתור מקבל המנהל נתונים על תזרים מזומנים, מלאי, כוח אדם, חסל הצורך בישיבות ארוכות, עדכונים מילוליים מייגעים וכו'. המידע והבקרה פועלים און ליין. המחקרים שנעשו על עב' המנהלים הפריכו חלק ניכר מהציפיות והאמונות הללו. התבוננות בתהליך עיבוד המידע שמקיימים מנהלים מעידה שבשליטת המנהלים נמצאים 4 אמצעי תקשורת: מסמכים, טלפונים, פגישות וסיורים. מנהלים מעדיפים בבירור אמצעי תקשורת מילוליים.
כשמנהל מזהה מצבי החלטה ובונה לעצמו מודלים לקבלת החלטות הוא עושה זאת באמצעות מידע מיוחד שהוא מבקש ולא באמצעות מספרים וערכים כמותיים המסופקים לו באופן שוטף דרך מע' המידע.
מנהל מוגדר ככזה אם הוא אחראי על ארגון או תת ארגון. הגדרה זו כוללת כמובן נשיאים, ראשי ממשלה, מנהלים כללים, מנהלי עבודה, מאמני כדורגל ועוד. המשותף לכולם הוא סמכות פורמלית לגביי ארגוניהם. מאחריות פורמלית זו נגזר סטטוס המוביל ליחסים בינאישיים מסוימים היוצרים נגישות למידע.
מידע זה מאפשר למנהל לקבל החלטות ולעצב אסטרטגיות לארגונו. מינצברג גזר 10 תפקידים של מנהל בארגון: 4 תפקידי החלטה, 3 תפקידי מידע ו- 3 תפקידים בינאישיים.