עבודת סמינריון בתקשורת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 5762
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

תוכן עניינים פרק 1 – סקירת ספרות             1.1 – האינטרנט והתפתחותו . 4 – 3
            1.2 – התפתחות הרשתות החברתיות – 6 – 5
            1.3 – המשפחה –
10 – 7
    פרק 2 – המחקר             2.1 – שאלת המחקר —
11
              2.2 – שיטת המחקר —
 12
            2.3 – ממצאים –
18 – 13
דיון  ומסקנות –
21 – 19
ביבליוגרפיה –

5 – 22
פרק 1 – סקירת ספרות האינטרנט הוא רשת מחשבים גלובלית, המחברת רשתות מחשבים שונות ומקשרת בין מיליוני מחשבים מכל רחבי העולם. ההיקף וכמות המידע המצוי באינטרנט הפך את הרשת לגורם משמעותי ומכריע בהתפתחות הכלכלה והתרבות. יש הטוענים כי האינטרנט מגשים את חזון הכפר הגלובאלי, אולם מנגד קיימת הסתייגות הטוענת כי האינטרנט עוד רחוק מכך בשל הפערים הטכנולוגיים הקיימים בין קבוצות שונות ברחבי הגלובוס.

1 .1
– האינטרנט והתפתחותו האינטרנט הינו קיצור של המונח Interconnected networks, המתאר קבוצה של רשתות מחשבים המחוברות ביניהם.  תחילת האינטרנט הוא בשנות ה-60, אז פותחה הרשת לטובת גורמים צבאים אמריקאים שמטרתם הייתה שיתוף מידע והגנה עליו למקרה של מלחמה או התקפה גרעינית. ב- 1966 החל האינטרנט לשמש גורמים אקדמאיים, וב-1970 החל לשמש גם גורמים אזרחיים, אך השימוש היה לטובת מחקר בלבד. ב- 1991 פותחה בשוויץ מערכת הנקראת WWW, שמטרתה הייתה לפתח גישה קלה לרשת האינטרנט באמצעות דפדפנים על מנת שהרשת תגיע לשימוש הציבור הרחב. לאחר סיום הפיתוח ב- 1994, החלו המוני בני אדם להשתמש ברשת הגלובלית, ותוך זמן קצר התפתחה הרשת למימדים עצומים. כיום רשת האינטרנט מהווה את מאגר המידע הגדול ביותר בעולם. האינטרנט הוא אמנם גלובאלי, אך הוא מנוהל על ידי שורה של גופים בינלאומיים המורכבים מנציגים מרחבי העולם, ביניהם אנשי אקדמיה, ממשל, מסחר ואזרחים פרטיים. מעבר לניהול הרשת, יכולה כל מדינה לנטר ולהגביל את תעבורת האינטרנט בשטחה, דוגמא לכך ניתן לראות בחסימת הרשת שבוצעה במדינות ערביות עם תחילת המהומות בהן (מצרים, סוריה, לוב, תוניסיה, תימן), ודוגמא נוספת היא סין, שחוסמת ערכים רבים בגוגל ומגבילה את המידע הזורם לתושביה. במדינת ישראל פעילות האינטרנט מוסדרת על ידי איגוד האינטרנט הישראלי. האיגוד הוקם בשנת 1994 ומורכב ממתנדבים המעוניינים להיות חברים בו (לציין כי האיגוד פתוח לכל תושב בגיר במדינת ישראל). מטרתו של האיגוד היא הפעלת שירותי התשתית החיוניים לטובת קיום האינטרנט וכן הסדרה של כלל הפעילות הנעשית ברשת במדינת ישראל.
התפתחות האינטרנט יצרה תרבות חדשה, המכונה "תרבות האינטרנט" – מדובר בתרבות דינאמית המשתנה כל הזמן עקב התפתחות הטכנולוגיה ועלייה מתמדת במספר הגולשים.
בתרבות האינטרנט ניתן לזהות מספר מאפיינים ייחודיים – הגדלת האינטראקציה האנושית ובניית קהילות – האפשרות ליצור באינטרנט מספר רב של  קשרים עם בני אדם, שיכולים להתקיים במשך תקופה ארוכה ואף יכולים להתפתח למפגש ממשי. באינטרנט קיימות צורות התקשרות רבות, הכוללות בין היתר את אתרי הרשתות החברתיות (פייסבוק, מקושרים, מייספייס ועוד), אתרי היכרויות, צ'אטים, פורומים ומשחקי רשת ועוד. בנוסף, מאפשר האינטרנט ליצור שיתופי פעולה מקומיים וגלובאליים – שימוש באינטרנט על מנת ליצור פעילויות מאורגנות, הפגנות, ועד לכדי שימוש באינטרנט למטרות עבודה מרחוק ושיתוף ידע בין מדינות.
האינטרנט מציב בפני משתמשיו אפשרויות רבות מאוד, החל מיצירת קשרים עם בני אדם שונים מרחבי הגלובוס, קניות, למידה מקוונת, התעדכנות במידע ועוד. בעקבות זאת, חוקרים רבים בחנו ועדיין בוחנים את האפשרויות הגלומות באינטרנט. ישנם חוקרים רבים המציגים את האינטרנט והשימוש בו באור חיובי, כזה שתורם רבות להתפתחות החשיבה והלמידה, היות והרשת משחררת אותנו מדעות ומחשבות קדומות, ומציגה לנו מציאות חדשה (Attewell, Suazo-Garcia & Battle, 2003), ובנוסף הרשת תורמת למעורבות גדולה יותר בחיים ובפוליטיקה ( Menexes, 2008& Aslanidou). מנגד קיימים חוקרים המציגים את האינטרנט באור שלילי, ככזה שפוגע בחוויית הילדות היות וילדים רבים מעדיפים לשבת למול המחשב ונמנעים מפעילות גופנית וקוגניטיבית, שכה חשובה להתפתחותם (Healy, 1998). חוקרים רבים סבורים כי טכנולוגיית המידע הקיימת כיום פוגעת בילדים, וככל שהילד צעיר יותר – כך הפגיעה בהתפתחותו גדולה יותר (Attewell, Suazo-Garcia & Battle, 2003). חוקרים נוספים טוענים כי למרות יתרונותיו של האינטרנט,  השימוש ההולך וגובר בו יכול להעיד על מחסור בחיים חברתיים ואובדן מיומנויות חברתיות ( Menexes, 2008& Aslanidou).
האינטרנט כיום מכונה "ווב 2.0". מדובר בדור שני של מהפכת רשת האינטרנט. "ווב
2 .0" הופיע לראשונה בשנת 2005, והוא מתאפיין באינטליגנציה וידע שיתופי, כלומר הגולשים הם אלו שיוצקים את התוכן לרשת, למשל וויקפדיה-  אנציקלופדיה חינם באינטרנט, בה יכול כל אדם לשנות ערכים ולהוסיף מידע, וכן רשתות חברתיות – בה משתפים הגולשים את חבריהם בחייהם הפרטיים, החל מתמונות ועד לסיפורים אישיים.

1 .2
– התפתחות הרשתות החברתיות (social networks) ישנן הרבה דרכים להגדיר מהי רשת חברתית, אך ההגדרה הפשוטה והטובה ביותר הינה – קבוצה של אנשים שמקיימים ביניהם קשרים. רשתות חברתיות בנויות לרוב מקבוצה של אנשים בעלי מכנה משותף – החל מקבוצות חברים, משפחות, מפלגות פוליטיות, איגודים מקצועיים, אנשים בעלי תחביב משותף ועוד. הרשת החברתית מאפשרת לאדם החבר בה להיות חלק ממרכיב התכנים, בין היתר בעזרת שיתוף חוויות, מידע אישי ופרטי וכן שיתוף תמונות. כאמור, על פי הגדרה זו, כולנו חברים ברשת חברתית אחת לפחות, גם אם מעולם לא ביצעו "SIGN IN" באף אתר.
כבר מימי קדם שאפו בני האדם לחבור האחד לשני על בסיס תחומי עניין, אמונות ואינטרסים משותפים – כך בעצם נוצרו הכתות, המפלגות והאגודים המקצועיים הראשונים. התפתחות האינטרנט הפכה את כל רעיון הרשת החברתית לנושא הרבה יותר נגיש וקל. באופן בלתי רשמי, הרשת החברתית הראשונה הייתה BBS (bulletion board system) – אתר לוח מודעות אשר אפשר לחבריו לשחק עם משתמשים אחרים, לשתף קבצים, להשתתף בקבוצות דיון וכן להחליף מסרים – הרשת החברתית לא צברה תאוצה בתחילת פעילותה.