עבודה סמינריונית בנושא: השפעה של פערים תרבותיים על הצלחתן של בריתות אסטרטגיות בין-לאומיות.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 95
שנת הגשה 2012
מספר מילים 10395
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

המחלקה לניהול וכלכלה עבודה סמינריונית בקורס ניהול אסטרטגי נושא:
השפעה של פערים תרבותיים על הצלחתן של בריתות אסטרטגיות בין-לאומיות תוכן עניינים                                                                                          עמוד
1 .      מבוא ..3 
2 .      גלובליזציה:
הנוף המשתנה של המאה ה-21 -..4-5
3 .      תרבות כללית ותרבות ארגונית:
הגדרות ומושגים, הבדלים בין      תרבויות שונות בעולם -..6-9

4 .      בריתות אסטרטגיות:
הגדרות ומושגים –..10-12
5.      השפעת התרבות על הצלחת הבריתות האסטרטגיות: סקירת ספרות 5.1  השפעת התרבות על שותפויות בין-לאומית במדינות המזרח הרחוק -13-משפטים 5.2  יצירת "תרבות שלישית" בשותפויות אסטרטגיות בין-לאומיות במחקר של Rodriguez –..16-17
5.3  הסכסוך הלאומי בבריתות אירופיות במחקר של Schoenberg, Denuelle & Nobum ..18-19
5.4  השפעת המרחק התרבותי על מבנה הון בעלות בבריתות אסטרטגיות בין-לאומיות –..20-21
               5.5 השפעת ערכי התרבות הלאומית על ניהול סיכונים בבריתות אסטרטגיות–.21-23
               5.6  תפקידה של דינמיקה תרבותית וגישת המשאבים בכדאיות בריתות                      אסטרטגיות בין-לאומיות:
התמקדות בצרפת והודו —
24-
5               5.7 בריתות אסטרטגיות בין-לאומיות בין ארה"ב וגרמניה בראיה תרבותית
5 -27
             5.8 מודל של הבדלי תרבות וביצועי הבריתות האסטרטגיות בין-לאומיות -27-29
6 .      דיון בממצאי העבודה ..30-31
7.      סיכום ומסקנות –31-33
8 .      רשימת מקורות –33-35
תופעה של בריתות אסטרטגיות בין ארגונים שונים הופכת להיות נפוצה יותר ויותר בשנים האחרונות.
שינויים טכנולוגיים תכופים ותחרות גלובלית מערערים את מעמדו של הארגון היחיד היציב והבטוח, ומכריחים אותו לשתף פעולה עם ארגונים אחרים להבטחת יציבות והישרדות.
פירמות נזקקות לבריתות אסטרטגיות על מנת להשיג נגישות ליכולות ומשאבים ההכרחיים לבניית יתרון תחרותי בשוק. בריתות אסטרטגיות מאפשרות לחברות לחלוק את הסיכונים והמשאבים הנדרשים, כדי לחדור לשווקים הבין-לאומיים.
בריתות אסטרטגיות אלה מביאות עמן ערך מוסף לארגון. בנוסף, מרבית הבריתות האסטרטגיות נכרתות עם החברה ממדינת היעד, המתמצאת היטב בתנאי התחרות, בנורמות החברתיות והמשפטיות ובתרבות הייחודית של המדינה המארחת. יש לציין, כי למרות זאת, אחוז מסויים מבריתות אסטרטגיות נכשלות בסופו של דבר. בעידן הגלובליזציה נרשמה עליה של ממש בהשתלבויות הבין-לאומיות במשך הדור האחרון.
חברות נוטות להגדיר ולפרש את הגלובליזציה כגורם חיובי המשפיע על פעולותיהן להשגת תחרותיות אסטרטגית ותשואות מעל הממוצע. התלות הגלובלית מעלה את רמת הביצועים בתחומים רבים, לרבות בתחום האיכות, העלויות, פריון העבודה, לוח זמנים להצגת מוצרים חדשים וקצב התפעול השוטף.
בעידן הגלובליזציה ועם המעבר של חברות לאזורים חדשים בעולם (כמו סין, הודו, ברזיל, מזרח אירופה), האסטרטגיה שבאמצעותה חברות יכולות לשמור על היתרון התחרותי שלהם, הוא פיתוח וקדום החדשנות בחברה.
חברות מיישמות אסטרטגיות שיתופיות במידה גוברת כאחד מאמצעי התחרות בנוף הדינמי והמאתגר של המאה ה21.
בריתות אסטרטגיות הן היישום העיקרי של אסטרטגיות שיתופיות. בריתות אסטרטגיות הן שותפויות בין חברות, שבהן משאביהן, יכולתיהן ויכולות הליבה שלהן חוברים יחדיו כדי להשיג את המטרות המשותפות בתחומי התכנון, הייצור ו/או הפצת המוצרים או השירותים.
המאפיין החשוב ביותר של הבריתות האסטרטגיות הוא האפשרות המוענקת לחברות למנף את משאביהן. ספרות העסקים הבין-לאומית כבר מכירה מספר לא קטן של תוצאות חיוביותfor companies actively engaged in strategic alliances, such as higher return on equity, better עבור חברות העוסקות באופן פעיל בהקמת בריתות אסטרטגיות, כגון תשואה גבוהה יותר על ההון העצמי, החזר טוב יותרreturn on investment, and higher success rates, compared with integration through mergers and על השקעה ושיעורי ההצלחה גבוהים. אף שהבריתות מיושמות יותר בידי חברות שבסיסן ממוקם במדינה מסוימת, הן צוברות פופלריות גם בקרב חברות הפועלות בשווקים בין-לאומיים.
במקרה זה נכרתות בריתות בין חברות הממוקמות במדינות שונות. הסדרים שיתופיים אלה, נקראים בריתות חוצות גבולות.
בריתות אלה, שבהן שותפות חברות בעלות מטה במדינות שונות מוסיפות להתרבות והן מקור חשוב יותר ויותר לתחרותיות אסטרטגית. סקירת הספרות המובאת בעבודה זו מתייחסת לתחום בריתות אסטרטגיות הבין-לאומיות המתאפשרות לאור תהליכי הגלובליזציה המאפיינים את העולם המודרני וכן לצורך הנוצר בבריתות הנכרתות בין חברות ממדינות שונות לגשר על הפער התרבותי הקיים ביניהן בין אם מקורו בתרבות ארגונית שונה ובין אם מקורו בשוני התרבותי בין מדינה לרעותה.
בעבודה זו ברצוני לבחון באיזו מידה, אם בכלל, החברות הבין-לאומיות מתחשבות בתרבות לאומיות ו/או תרבות ארגונית כגורם היכול לפגוע או להועיל לתהליכי הקמת בריתות אסטרטגיות עם חברות במדינות זרות,בעלת תרבות שונה.
שאלת המחקר:
האם וכיצד פערים תרבותיים מובאים בחשבון ומשפיעים על הצלחות בתחום הבריתות האסטרטגיות חוצות גבולות.
בפרק
1 מבוא נפתחת העבודה בהצגת נושא העבודה, שאלת המחקר ומטרת העבודה. פרק 2
נותן סקירה קצרה על גלובליזציה המאפשרת הקמת בריתות אסטרטגיות חוצות גבולות.
פרק 3
עוסק בהגדרות ומושגים בתחום התרבות הלאומית והתרבות הארגונית.
בנוסף בפרק נסקרים מאפיינים תרבותיים עפ"י הממדים של Hofstede. פרק 4
מגדיר מהי ברית אסטרטגית, מהן הסיבות להקמת ברית, מאפיינים של בריתות אסטרטגיות בין-לאומיות, ממדים להצלחת הברית. פרק 5
עוסק בשאלת המחקר – האם וכיצד פערים תרבותיים מובאים בחשבון ומשפיעים על הצלחות בתחום הבריתות האסטרטגיות חוצות גבולות ע"י ניתוח מחקרים ומאמרים בנושא בכמה היבטים: פערי תרבות בין מזרח ומערב, פערי תרבות במדינות האירופה, השפעתה פערי תרבות בין ארה"ב ומדינות האמריקה הלטינית.
בנוסף נסקרים נושאים כמו, ניהול סיכונים בבריתות אסטרטגיות, גישת המשאבים ועוד. בפרק
6 אציג דיון בממצאי העבודה ובפרק 7 – סיכום ומסקנות.