השערת מחקר

סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 95
שנת הגשה 2012
מספר מילים 890
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

משטרים דמוקרטיים – ממ"ן 15 האם הבקרה השיפוטית בארצות הברית תורמת יותר ליציבות המשטר הדמוקרטי לעומת הבקרה השיפוטית הבריטית?
השערת מחקר:
בכל דמוקרטיה חייב להימצא מוסד שיאכוף את החוקה, יבטל חוקים ומנהגים הפוגעים בעקרונותיה. סמכות בקרה זו ניתנה בידי הרשות השופטת. שופטים שאינם נבחרים, שבכוחם לבטל החלטות וחוקים שקיבלו מממשלים דמוקרטיים, מחזיקים בעמדה ייחודית. בתי משפט לחוקה, מכוח סמכות הבקרה הנתונה להם, מבטאים תפיסה ליברלית של פוליטיקה המגבילה את סמכותם אפילו של שליטים נבחרים. כך מייצבת הבקרה השיפוטית את הדמוקרטיה ומגבילה אותה גם יחד. הבקרה השיפוטית מקבלת ביטוי בצורה של בתי משפט רגילים או מיוחדים המוסכים לבטל הן חקיקה והן פעולות של הרשות המבצעת המנוגדות לחוקה או לחוק. לעניות דעתי הבקרה השיפוטית בארצות הברית אפקטיבית ויעילה יותר מן הבקרה השיפוטית הבריטית, שכן בארצות הברית מתקיים אקטיבזם שיפוטי לעומת בריטניה ששם המושג מן הקבינט והלאה.
הקשר התיאורטי:
כאן נראה איך שהבקרה השיפוטית תורמת ליציבות המשטר הדמוקרטי. בכל משטר דמוקרטי חייב להימצא מוסד שיאכוף את החוקה, יבטל חוקים ומנהגים הפוגעים בעקרונותיה. סמכות בקרה זו ניתנה בידי הרשות השופטת. שופטים שאינם נבחרים, ..
**העבודה כוללת הצעת עבודה בלבד – לא את העבודה עצמה!!