מושגי יסוד ביחסים בינלאומיים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 85
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1564
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

ממ"ן
1 2 יח"בל שאלה 1.
כדור הארץ מחולק בקו המשווה לשני חצאים צפון ודרום, החיים בצפון שונים מהחיים בדרום.
מדינות הצפון הן דמוקרטיות, מפותחות, חדשניות מבחינה טכנולוגית, עשירות ומזדקנות.
מדינות הדרום מאכלסות יותר מ-
8 0% מאוכלוסיית העולם אך שולטת בפחות מ- 20% מעושרו, פערים אלה עומדים ביסוד המחלוקת "הניגוד בין הדרום לצפון", הבדלים פוליטיים וטכנולוגים.
"תיאוריית התלות" גורסת כי מדינות מעוטות פיתוח מנוצלות משום שהקפיטליזם הגלובלי יוצר תלות בינן לבין המדינות העשירות הקובעות כללים לסחר וייצור. היחסים בין מדינות קפיטליסטיות מתקדמות במרכז הכלכלה הפוליטית העולמית לבין מדינות מתפתחות בשוליה הם יחסי ניצול של המדינות החזקות (צפון) כנגד המדינות החלשות (דרום) שתלויות באחרות ופגיעות לחדירת כוחות מבחוץ. ישנה גם את "תיאורית המערכת העולמית" שמדגישה את הרמה המבנית של ניתוח קשיי הפיתוח של מדינות הדרום. שהעולם מתחלק למרכז ולפריפריה. התיאוריה מייחסת חשיבות רבה לסוגיית השתבצותן של מדינות בחלוקת העבודה הבינ"ל.
יחסי גומלין – הצפון קובע את האינטרס שלו כלפי הדרום מתוקף מעמדו במערכת, תוך התחשבות במספר גורמים: מבנה המערכת (בעולם הדו-קוטבי הייתה התעניינות רבה יותר במדינות הדרום), תלות גומלין ביטחונית (האיומים על הצפון מקורם בדרום), תלות גומלין כלכלית (התקדמות ממצב של תלות), תלות גומלין אקולוגית (גורם להתעניינות מצד הצפון), שינויים נורמטיביים (השקפת עולם ליברלית). ההתעניינות של ארה"ב בדרום נובעת בעיקר מהאיומים הפוטנציאלים שיש בדרום, בין אם צבאיים ובין אם הגירה.
דוגמה למדינת צפון – אם ניקח לדוגמה את ארה"ב שנחשבת למעצמת על בעולם ניווכח לראות שכמעט תמיד היא מונעת מאינטרסים כלכלים וצבאיים לדוגמה במלחמת העולם השניה היא התערבה ממש טרם נגמרה המלחמה ובקוסובו היה הדבר דומה אף על פי שגם אז כמו היום היא הייתה למעצמה, מאידך גיסא כמדובר במזרח התיכון היא לא תהסס לשלוח כוחות ולכבוש מדינות המניע הכלכלי והצבאי מקבל ביטוי משום שמדובר במדינות עם הרבה נפט (זהב שחור), נוסף על כך ארה"ב לא תהסס "לאיים" על חברתה הטובה ישראל, כבר יותר מפעם שארה"ב אזהירה את ישראל שהיא תמשוך את הערביות הבנלאומיות במקרים שישראל לא רקדה לצלילו של החליל האמריקאי הדבר מתקשר ל"עוצמה" (השפעה) של ארה"ב כמדינת צפון.    דוגמה למדינת דרום – סודאן היא דוגמה קלאסית למדינת דרום נכשלת, קרוב לשני שליש מכוח עבודה הסודאני עוסק בחקלאות אולם רק כשליש מהתמ"ג …