סמינר ופרויקט בחשבונאות - השפעת המלצות חיוביות של אנליסטים על מחירי המניות בשוק ההון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 49849
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

כניסתה של טכנולוגית האינטרנט לשימוש העולם העסקי והפרטי, בסוף שנות ה- 90,  הביאה עימה מהפיכה בתחום זמינות המידע באופן כללי ובתחום זמינות המידע לגבי שוק ההון בפרט. כניסתה של הטכנולוגיה לכל בית על רקע של גאות בשוק ההון הפכו את המדיה לכלי ראשי להפצה וקבלת מידע על שוק ההון. כמות עצומה של שחקנים פרטיים חדשים למדו להשתמש בכלי והפכו תוך זמן קצר לצרכני מידע בלתי מקצועיים. הביקוש ההולך וגובר למידע גרם לפיתוח מואץ של שוק ספקי המידע ומאז 1995 פועלים בישראל מספר רב של גופים בתחום ההשקעות ושוק ההון ומרביתם מבצעים פעילות ניתוח שוק ומפרסמים ממצאיהם לציבור המשקיעים. במסגרת עבודה זו נעמיד למבחן שוב את השפעתן של המלצות חיוביות של אנליסטים על מחירי המניות נשואות ההמלצה.
התיאוריות הכלכליות מניחות כי שוק יעיל הינו שוק בו מחירי המניות משקפים בכל רגע נתון את כל המידע הקיים לגביי המניות ומידע זה מגולם במחירי המניה במהירות המקסימאלית. נתיבי זרימת המידע לשוק הם:
צרכני המידע וציבור המשקיעים.אשר ממתין למידע ולתחזיות האנליסטים. יחד עם זאת ישנן מספר בעיות אשר יכולות לנבוע מתחזיות האנליסטים שהוכחו בעבר במחקרים והם: קיימות יותר המלצות חיוביות, מחירי היעד שנקבעים בהמלצות משקפים שיעורי צמיחה גבוהים מאוד במחירי המניות ואפקט העדר ( עליו נדון לעומק בסקירה הספרותית).
על אף הממצאים כי עבודת האנליסטים מאופיינת באופטימיות יתרה מחקרים רבים מוכיחים את הקשר המובהק בין המלצת האנליסט והתנהגות מחירי המניה בסמוך ליום פרסום ההמלצה. במחקרינו הבחינה נעשתה על בסיס מדגם של 80 חברות, הכלולות במדד ת"א 100 ואשר קיבלו המלצה חיובית מאנליסטים שונים בשוק במהלך השנים 2009-2011. כל אחת מההמלצות נבחנה לעומק וכן נבחנו מחירי המניות בתקופה שהחלה 20 יום לפני פרסום ההמלצה ונמשכה עד ל-20 ימים שלאחר יום פרסום ההמלצה. במסגרת עבודתנו בחנו האם יש השפעה מובהקת של המלצות חיוביות של אנליסטים על התשואה של המניה תוך התייחסות לעיתוי ההשפעה ביחס ליום פרסום ההמלצה וכן מה ניתן להסיק מהממצאים לגבי יעילות השוק. איסוף הנתונים התבצע מהאתרים גלובס, הבורסה לניירות ערך ומאתר ביזפורטל. מאתר גלובס והביזפורטל נלקחו המלצות האנליסטים, ומאתר הבורסה לניירות ערך אספנו את נתוני המסחר של כל החברות.
למעשה שכפלנו את המחקר שביצע WOMACK במאמרו משנת 1996 ולכן עיבדנו את הנתונים בעזרת נוסחאות מודל השוק. חישבנו את התשואה העודפת היומית AR , תשואה עודפת מצטברת CAR ועל נתונים אלה חישבנו ממוצע סטיות תקן, סטטיסטי T וערך T  קריטי בכדי למבצע מבחן T  וכך לבחון את רמת המובהקות בין המלצות האנליסטים למחירי המניות בכל אחד מהימים בחלון הזמן שהוגדר (20 יום לפני ו-20 יום אחרי יום פרסום ההמלצה).
להלן עיקרי הממצאים מהמחקר שערכנו:
1.       בחישוב התשואה העודפת המצטברת (Cumulative Abnormal Return), נמצא כי קיימת תשואה עודפת מצטברת מובהקת החל מהיום ה-משפטים טרם פרסום ההמלצה ועד ליום ה-20 לאחר פרסום ההמלצה. לכן בבואנו לנתח את היעילות ברמה החזקה, ניתן לומר כי לאור  התוצאות מתקיימת יעילות ברמה החזקה. ניתן להסביר זאת על ידי סנטימנט חיובי המתקיים בשוק לאחר פרסום ההמלצות החיוביות וכן על ידי ציפיות אחרות מגורמים אחרים המגולמות במחיר המניה .וכן על ידי מידע פנים שנותן יתרון על פניי האחרים, במצב זה המשקיעים יוכלו להכות בשוק ויוכלו לומר כי השוק יעיל במובן החזק שלו ולכן כבר 16 ימים טרם פרסום ההמלצה ישנה מובהקות גבוהה.
2.       בחישוב התשואה העודפת הממוצעת היומית (Abnormal Return), נמצא כי קיימת תשואה עודפות ממוצעת יומית מובהקת מהיום ה-16 טרם פרסום ההמלצה, ועד
2 0 יום לאחר יום פרסום ההמלצה. לכן, בשל העובדה שביום ההמלצה קיימת תשואה עודפת מובהקת, יש להסיק כי קיימת יעילות ברמה החזקה.
הממצאים הללו מלמדים כי ציבור המשקיעים מעריך כי המלצות האנליסטים הן בעלות ערך של מידע חדש נוסף ויש להן תפקיד חשוב בהעברת מידע לשוק ההון. בנוסף ניתן לומר כי יעילות השוק בקשר להמלצות חיוביות של אנליסטים הינה יעילות חזקה, היות ותשואה עודפת מצטברת מתקיימת באופן  מובהק גם לפני ואחרי יום פרסום ההמלצה. בנוסף, ניתן לראות כי ביום ההמלצה קיימת תשואה עודפת מובהקת וניתן לומר כי אכן ביום ההודעה שפורסמה לציבור התרחשה תגובה אשר נבעה מפרסום מידע חדש לציבור, מידע אשר הציבור עיבד באופן חיובי ואשר גרם לתשואה עודפת מובהקת ביום זה.
תוכן העניינים
הצהרת מקוריות. 2
תקציר מנהלים. 3
מבוא. 5
הגדרות. 6
ספרות מקצועית. 8
המאמר המרכזי 8
פיקוח ומעקב על הלווים. 9
מחקרים בנושא בעיות של Principal Agent. 11
מחקרים בנושא תנאי שוק. 12
מחקרים בנושא מגבלות על היכולת של החברה ללוות. 12
מתודולוגיה. 14
השערות המחקר. 14
תמיכה תיאורטית בהשערות המחקר. 14
שיטת המחקר. משפטים מקור ונתונים. משפטים תוצאות. 21
ניתוח השוואתי 22
סיכום. 23
מסקנות.
5 הצעות למחקר עתידי 26
ביבליוגרפיה. 27
נספח מידע. 28