הזכות לפרטיות ולשמירת שמו הטוב של חשוד מול הזכות - לחופש המידע וזכותו של הציבור לדעת

תקציר העבודה

סמינריון : זכויות חשודים ונאשמים ____________________ שאלת מחקר :
"הזכות לפרטיות ולשמירת שמו הטוב   של חשוד מול הזכות – לחופש המידע       וזכותו של הציבור לדעת" שם :
ת.ז. :
מרצה :
תאריך הגשה :
תוכן עניינים
מבוא
: נושא העבודה והצגת שאלת המחקר- עמ' 3
פרק א :  הזכות לפרטיות – מהי ? – עמ' 4-6
פרק ב : הזכות לפרטיות מול זכות הציבור לדעת כזכויות מתנגשות – עמ' 7-9
פרק ג : משפט קצב – התמודדות בית המשפט  באיזון האינטרסים ומבט על תפקידה של                 התקשורת בפרשה – עמ' 10-12
פרק ד : הצעת חוק : איסור פרסום שמות חשודים – עמ' 13-16
פרק ה : הצעה לפתרון – עמ' 17
סיכום – עמ' 18
בבליאוגרפיה – עמ' 19-20                                     מבוא :
הזכות לפרטיות מגלמת את האינטרס של היחיד שלא להיות מוטרד בצנעת חייו על ידי אחרים.לצנעת הפרט ניתנו הגדרות רבות, ככל שגברה יכולת הכלל לחדור לצנעת הפרט וזאת באמצעים טכנולוגיים משוכללים , כך גבר הצורך בהגנתה של הזכות לפרטיות. מנגד לזכות הפרטיות עומדות מספר זכויות המתנגשות עימה, בעבודתי אבחן את התנגשותה של הזכות לפרטיות עם זכות הציבור לדעת שהינה החירות הבסיסית של כל אדם ואדם כחלק מציבור כולל לדעת כל מה שקשור אליו, לסביבתו, לתחומי חייו וענייניו.
זכות הציבור לדעת היא חלק בלתי נפרד מהדמוקרטיה ומטרתה לתת הגנה לאזרח הקטן מחוסר שקיפות של רשויות השלטון וחשש מניצול ההון והמעמד של אנשי השלטון ובכך לקיים פיקוח אזרחי על הנעשה וכן יצירת אמון ציבורי בנבחרי העם.
שאלת המחקר בעבודה זו הינה:"הזכות לפרטיות ולשמירת שמו הטוב של חשוד מול הזכות- לחופש המידע וזכותו של הציבור לדעת", מדובר בשתי זכויות היוצרות מתח ביניהן וכאשר זכות אחת מתעצמת, היא בהכרח פוגעת בזכות השנייה שעומדת למולה. על כן בעבודתי זו אדרש לשאלה כיצד ניתן ליצור הרמוניה על ידי שימוש בשתי הזכויות הללו במקביל, כאשר הפגיעה בכל אחת מהן תהיה המזערית ביותר.
לצורך מענה מקיף על שאלת המחקר שהצגתי לעייל , תחילה אתן רקע לזכויות, כאשר ההתמקדות תעשה בעיקרה על הזכות לפרטיות. לאחר מכן אבחן את המתח הקיים בין הזכויות וכן דרכי התמודדויות השונות הקיימות בארץ על מנת לברר האם ישנה זכות עליונה יותר אם לאו וכיצד ישראל יוצרת איזון בין שתי הזכויות. לאחר מכן אדגים את המתח הקיים בין הזכות לפרטיות והשימוש בו על ידי שופטי בית המשפט במשפטו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב בקביעת דיון בדלתיים סגורות לבין ניצולה של התקשורת את זכות הציבור לדעת עד לכדי יצירת משפט תקשורתי. אבחן כיצד השפיעה כל אחת  מהזכויות הנ"ל על התגלגלותה של הפרשה.
לאורך כל העבודה אשווה את דרכי התמודדותה של ישראל במתח הקיים בין הזכויות לבין התמודדות של מדינות אחרות ביצירת איזון בין האינטרסים השונים. אבדוק האם יש מדינות המעדיפות לתת משקל כבד יותר לאחת הזכות ואם כן מדוע.
כמו כן, לאחר ניתוח הסוגיות אחווה את דעתי האישית בנושא ובסיום העבודה אציע פתרון הולם שלדעתי האישית יהווה איזון ראוי .