הצעת תזה- חינוך דמוקרטי

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 7320
מספר מקורות 140

תקציר העבודה

תוכן עניינים הקדמה מרוסו לדיואי ניל וקורצ'ק – פנימיות מפורסמות החינוך הפרוגרסיבי פסיכולוגיה הומאניסטית – מימוש עצמי קהילה צודקת ובתי ספר פתוחים ספרות אודות החינוך הדמוקרטי  חינוך דמוקרטי – עקרונות וייחודיות ביבליוגרפיה החינוך הדמוקרטי רואה במימושו העצמי של האדם זכות  אדם בסיסית, ולא רק מאפיין אנושי (כפי שהופיע אצל מסלאו או רוג'רס). עמידה על זכות זו, הינה כמו עמידה על זכויותיו האחרות של האדם לחירות, כבוד וחופש ביטוי. זוהי עמדה מעט יותר אקטיבית כלפי הצורך במימוש עצמי, ונראה כי היא מקבלת דגש ייחודי בחינוך הדמוקרטי. האמונה כי הדמוקרטיה היא הדרך הטובה ביותר למימושן משותפת לדיואי ורבים אחרים, אך גם היא  מקבלת בבית הספר הדמוקרטי, בשונה מקודמיו, דגש ערכי ופרוצדורלי. שמירת כבוד האדם, הפרדת הרשויות בבית הספר, בהירות התהליכים ובעיקר הצהרת הכוונות לגבי ערכי והתנהלות בית הספר מודגשים בחינוך הדמוקרטי יותר מאשר בצורות החינוך שנסקרו לפניו. שורשי החינוך הדמוקרטי נעוצים בזרם ההומאניסטי הרומנטי המבוסס על רוסו (1712-1789) שבנה תיאוריה חינוכית כאנטי-תזה לחינוך המסורתי. כבר במאמרו הראשון על המדעים והאומנויות הוא יוצא כנגד הצריכה של דעת אשר לדעתו משחיתה את האופי ובמקומה מבקש לחנך את האופי, אשר ישמש את החניך בחייו. בספרו החינוכי אמיל, הוא טוען כי יש לכוון את החינוך בהתאם לטבע האדם ולא בהתאם לעצמים או לאנשים איתם נפגש האדם. האדם נולד טוב  ויש לטפח את האדם שבו, לפני שמלמדים אותו מקצוע.