האחריות המוסרית של חברות המעסיקות עובדים דרך חברות קבלן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4996
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

עבודה פרה – סמינריונית בקורס "מוסר ועסקים" מס' קורס 10523
האחריות המוסרית של חברות המעסיקות עובדים דרך חברות קבלן תוכן העניינים
1.                 מבוא  – 3 –
2 .                 השערת המחקר – 4 –
3 .                 פרק כלכלי – 5 –
3 .1                                      עובדי קבלן – סקירת מצב כלכלית_ – 5 –
3 .1.1                                   היקף התופעה_ – 5 –
3 .1.2                                   סיבות להתרחבות התופעה_ – 5 –
3 .2                                       ביקורת על הנחות היסוד של הכלכלה הקלאסית_ – 6 –
4 .  פרק חוקי   – 8 –
4 .1                                       ריסון חיצוני – 8 –
4 .2                                      ריסון פנימי – 9 – 5.                 פרק מוסרי – 11 – 5.1               יישום עקרונות המוסר בשאלת העסקת עובדי קבלן – 11 – 5.2               מיתוסים על עולם העסקים – 14 –
6 .                 הצעות לפתרון לבעיה המוסרית – 17 – 7.                 סיכום  – 18 –
8 .                 רשימה ביבליוגרפית – 20 –
8 .1                                       מקורות בשפה האנגלית_ – 20 –
8 .2                                       מקורות בשפה העברית_ – 20 –
1 .               מבוא
בעבודה זו נעסוק בנושא שלאחרונה עלה לכותרות, נושא של העסקת עובדי הקבלן בישראל. לאחרונה נושא זה הפך "בוער" בחברה הישראלית גם כתוצאה מהמחאה החברתית המתמשכת שפרצה בקיץ 2011. השביתות הרבות של סקטורים שונים בחברה הישראלית כגון: אחיות, רופאים, עובדי נמל ,עובדים סוציאליים , עובדי הרכבת ועובדי הקבלן הן כולן חלק מהמחאה הזו. התלונה העיקרית הנשמעת מפי מעמד הביניים, שהוא השחקן המרכזי במאבק זה, היא כי המחירים גבוהים והמשכורות נמוכות, באופן שלא מאפשר לאדם הממוצע לנהל אורח חיים הגון.בעבודה זו בחרתי להתמקד אולי בחוליה הכי חלשה ברשימה זו, עובדי הקבלן.
עובדי הקבלן בישראל מועסקים כמעט בכל תחום אפשרי, בין השאר הניקיון, אבטחה,חקלאות ואפילו היי-טק.
עובדי הקבלן הנמצאים בתווך של הסדרי העסקה אשר כוחות השוק עלולים להביא בפגיעה בהם, כפי שיפורט במהלך העבודה. הסדרי העסקה  אלו מורכבים ממערכת יחסים "משולשת" המתייחסת לקבלן, צרכן השירות ולעובד עצמו. במסגרת זו נחתמים שני חוזים נפרדים- האחד בין מזמין השירות ובין חברת הקבלן (חוזה מסחרי), והשני בין העובד לחברת הקבלן (חוזה העסקה) .
עבודה זו תתמקד באוכלוסיית העובדים הלא מקצועיים, אוכלוסייה אשר, על פי הנחת המחקר הראשונית, היא הנפגעת העיקרית מהתופעה בעיקר בגלל חוסר ב"קלפי מיקוח" אל מול חברות הקבלן, עובדים אלו לרוב הם החלשים ביותר בחברה ואין להם את הכוח לעמוד על זכויותיהם בשל החשש מפיטורים, ובייחוד בעולם העבודה הנוקשה של מדינת ישראל. נעמוד על האחריות המוסרית של החברה המקבלת שירותי קבלן חיצוני כלפי העובדים שהיא מקבלת לשורותיה. תופעת עובדי הקבלן היא תופעה שהולכת ומתפשטת בעולם בכלל ובישראל בפרט. העבודה תדון בבעייתיות שבנושא העסקת עובדי הקבלן מבחינה חוקית, מוסרית, וכלכלית. נדון בבעייתיות שיוצרת התופעה בכל הנוגע למעמדות העובדים, תנאי העבודה הנוצרים כתוצאה מכך ומיהם המרווחים והמפסידים העיקריים מהמצב.