bdsm סדיזם מזוכיזם - סאדומזוכיזם

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3256
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

המחלקה לקרימינולוגיה                               SM סאדו מזוכיזם  עבודת הגשה במסגרת קורס פסיכופתולוגיה תאריך הגשה: 11/04/2011
תוכן עניינים
1.       מבוא
–.1
2 .       פרק ראשון – רקע היסטורי ומונחים לתיאור התופעה …3
3 .       פרק שני – תיאוריות -6
4 .       פרק שלישי – שיטות טיפול –8
5.       סיכום -…10
6 .       ביבליוגרפיה 11
1 . מבוא
מה זה BDSM?
"BDSM" הוא מונח – על שמאגד בתוכו את ראשי התיבות של שלושה צמדי מילות – מפתח :
Bondage (קשירה) / Discipline (משמעת), Domination (שליטה) / Submission (כניעה), ו Sadism (סאדיזם) / Masohism (מזוכיזם).
קשירה ומשמעת (B/D):
המונח קשירה מציין כאן את כל הסוגים של הגבלה ואת כל האמצעים המשמשים להגבלת אדם האחר, תנועותיו או חושיו. משמעת יכולה להיות פסיכולוגית או פיזית או שניהם, ומשמשת לעיתים קרובות כדיי לחנך ולהעניש. שליטה וכניעה (Ds): הבסיס ל- Ds הוא חילופי הכוח המתחוללים כאשר הצד הכנוע מוותר או מוכנע ומעביר את השליטה לידיי הצד השולט.
השליטה/ הוויתור על השליטה עשויה, שוב, להיות פסיכולוגית, מנטאלית, פיזית או כולם יחד, ועשויה להתבטא בדרכים רבות מספור.
סאדו- מזוכיזם (SM):
SM מתייחס לרוב לאינטראקציה הפיזית המתקיימת בהסכמה ובין שניי בוגרים, אשר במהלכה מסב צד אחד, "הסדיסט" ,אי נוחות ו/או כאב גופני לצד השני, "המזוכיסט" .
האמצעים להסבת הכאב, כמו גם דרגת הכאב ומשך הזמן בו הוא מוטל תלויים במידת תשוקתם של המעורבים. על אף המלים הגדולות המרמזות על סגנון חיים או לפחות על העדפה מינית מובהקת, אפשר למצוא אלמנטים של כוח ושליטה (BDSM) כמעט בכל מערכת יחסים.
אלמנטים כאלה יכולים להיות מוגדרים וקבועים או זמניים וחולפים, והם עשויים לכלול משחקי כוחות, שליטה רגשית, מנטאלית או פיזית, צורות שונות של מין "חזק", קשירות, ספנקינג, ביגוד ופטיש (עור, גומי, מדים), משחקי תפקידים למיניהם, ומכלול האופנים לריצוי, מתן שירות ונקיטת עמדה פסיבית, מינית או בלתי-מינית, לעומת כל ציפייה או דרישה לקבלת שירות, למשמעת או ליחס של כבוד או של הערצה.
בעבודה זו, נציג את תופעת הסאדו-מזוכיזם. הסדיסט הנו אדם הנהנה לגרום כאב לזולתו ולהשפילו, בעוד המזוכיסט מהווה את העבר השני של המטבע והוא נהנה מגרימת כאב והשפלה המבוצעים בו. הסדיסטים נחלקים לשתי קבוצות עיקריות:
1 .       אלו הלוקים בהפרעה נפשית ונהנים לבצע את זממם בקורבן. יחסים אלו אינם מבוצעים בהסכמת הצד השני והללו נכפים עליו. הסדיסט נהנה מתחושת חוסר האונים של הקורבן ומתמקד בהנאתו הפרטית בלבד ללא כל התחשבות באדם השני. לעיתים הנאה זו מלווה בעונג מיני, אך לא בהכרח.
2 .       הסדיסט והמזוכיסט מהקבוצה השנייה מוציאים לפועל את נטיותיהם המיניות בדואליות ובשיתוף פעולה. מדובר ביחסים המבוצעים בהסכמה מלאה ומשמשים מעין "משחק" המגשים את הפנטזיות המיניות המשותפות שלהם. במקרה זה, הסדיסט והמזוכיסט משלימים זה את זה ותלויים זה בזה להגשמת מאווים המיניים. בעבודה זו, נתמקד בקבוצה השנייה שאינה מזיקה לאיש ואינה מנוגדת לחוק. בניגוד לפרברסיות וסטיות מיניות אחרות כגון הפדופיליה, הנקרופיליה, הזואופיליה, האקסהיביציוניזם והמציצנות המבוצעים כנגד קורבן תמים שאינו יכול לסרב לפעילות הנכפית עליו בעל כורחו, הסאדו-מזוכיזם מתבצע בין שני אנשים בוגרים ובהסכמה. בעבר ההומוסקסואליות נכללה בין הפרברסיות הנ"ל, אולם הוצאה משם וכיום אינה נחשבת עוד כסטייה מינית החייבת בטיפול נפשי, בין השאר, אלא כסטייה חברתית לכל היותר. למעשה, מוגדרת הפרברסיה כ"כל מה שאינו בגדר מגע מיני הטרוסקסואלי בתנאים הביולוגיים ההולמים" ומכך נובע כי הפרברסיה היא לעיתים קרובות תלוית תרבות וזמן. כיום, סדיזם ומעשי סדום נחשבים כפרוורסיה רק כאשר הם נכפים על בני זוג שאינם מעוניינים בהם, או על קטין (DSM-IV-TR, 2000).
            עבודה זו תנסה לסקור תיאוריות והשערות לגבי טיבם של הסאדו-מזוכיסטים, מקור הסטייה והבנת עולמם הכה שונה מעולמם של אנשים רגילים. במהלך העבודה נשלב גם מונחים הנטולים מהעגה של קהילת הסאדו-מאזו בישראל הקוראת לעצמה 'קהילת הבדס"מ', כלומר ראשי התיבות של המונח באנגלית: BDSM- קשירות,שליטה, סאדו, מזו.