ההשפעה של אינטיליגנציה רגשית על הישגים אקדמיים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3220
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

עבודה בנושא השפעת אינטליגנציה רגשית  על הישגים אקדמיים תוכן עניינים
נושא                                                     עמוד תמצית                                                  3
מבוא                                                    4
סקירת ספרות                                       5
EI ומודל היכולת                                   6
מה מאפיין אנשים בעלי EI גבוהה?          7
MSCEIT                                             7
EI והישגים אקדמיים                            8
ביקורת על EI                                        9
המחקר                                                 10 השערת המחקר                                     11
ממצאים נוספים                                                12
דיון וסיכום                                           14
רשימה ביבליוגרפית                               17
מחקר זה בודק את הקשר בין אינטליגנציה רגשית להישגים אקדמיים.
סטודנטים נבדלים זה מזה ביכולות הקוגניטיביות שלהם. כיוון שחלקם מקבלים הכנה טובה יותר מאחרים לסביבה האקדמית, התפקיד של אינטליגנציה רגשית בהישגים אקדמיים חייב להיות מובן טוב יותר. דרגו (Drago , 2004) מצאה במחקרה כי הישגים אקדמיים קשורים ליכולתם של הסטודנטים לזהות, להשתמש ולנהל את הרגשות שלהם. ממצאים אלה מצביעים, לדברי החוקרת, על הצורך לשלב בתוכנית הלימודים פיתוח אינטליגנציה רגשית כדי לעזור לסטודנטים להגביר אותה. בתי ספר למנהל עסקים, הנדסה, רפואה או משפטים, מציבים רף כניסה גבוה, מבחינת ה- IQ. רף גבוה זה מוביל לכך שרוב בוגרי בתי הספר הללו דומים ברמת המיומנויות הטכניות שלהם וביכולותיהם המנטליות. מאחר ורמת האינטליגנציה הרגשית אינה נבחנת בבתי ספר אלה, הרי שרמתה בקרב המתקבלים והבוגרים מגוונת מאוד. זו הסיבה שה- EI הופכת לגורם שיקבע מי מן הבוגרים הללו יצליח יותר בהמשך דרכו. במילים אחרות, ה- IQ יקבע לאיזה סוג של לימודים יכול אדם מסוים להתקבל וללמוד. ה- EI שלו תקבע באיזו מידה הוא יגיע להישגים ויהפוך ל"כוכב" בתחומו. אנשים בעלי EI גבוהה מאופיינים ברמת מודעות עצמית גבוהה. הם מודעים לנקודות החוזק והתורפה שלהם, מציבים לעצמם יעדים מאתגרים ומשיגים אותם (שני-צינוביץ',
2 002).
עבודה זו בודקת את הקשר בין אינטליגנציה רגשית להישגים אקדמיים. ההנחה הבסיסית העומדת בבסיס מחקר זה, היא ההשפעה החיובית של רמת האינטליגנציה הרגשית על התנהגות בכלל ועל הישגים אקדמיים בפרט, הן בבית הספר התיכון והן באוניברסיטה. ראשית תובא סקירת ספרות אשר תציג את המושגים המרכזיים בנושא אינטליגנציה רגשית. לאחר סקירת הספרות יוצגו השערות המחקר הנוכחי בנוגע לקשר האפשרי בין שני המשתנים. בהמשך יובאו הבדיקות הסטטיסטיות, הממצאים והמסקנות הנגזרות מהם.
השערת המחקר: ככל שרמת האינטיליגנציה הרגשית גבוהה יותר כך  ההישגים הלימודיים של תלמידי תיכון וסטודנטים יהיו גבוהים יותר.