בחינת ביצועי תעודות סל לעומת קרנות נאמנות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 10539
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי החברה בית הספר למנהל עסקים סמינריון במימון בחינת ביצועי תעודות סל לעומת קרנות נאמנות תוכן עניינים
חלק עמודים
1 . מבוא
3
2 . סקירה ביקורתית של הספרות המקצועית
4 -19
3 . השערות עיקריות
1 9
4 . משתנים, נתונים ומדגם
1 9
5. שיטת ניתוח
2 0
6 . תוצאות הבדיקה
2 1-
5 7. ניתוח תוצאות הבדיקה
2 5-31
8 . מסקנות
3 1-33
9. רשימה בביליוגרפית
3 4-35
1 0. נספחים 
3 6-38
תעודת סל הינה נייר ערך המקנה למחזיק בה תשואה על פי מדד או נייר ערך כלשהו. ההבדל המהותי בין "תעודת סל" ובין "קרן נאמנות" הוא שהלקוח הרוכש תעודת סל יקבל בדיוק את שיעור התשואה  של המדד אותה תעודת הסל מחקה.
קרן נאמנות הינה כלי שמטרתו השקעה משותפת בניירות ערך והפקת רווחים משותפת מהחזקתם ומכל עסקה בהם. קרן הנאמנות מנוהלת על ידי מנהל הקרן, והיא פועלת על פי הסכם נאמנות שפרטיו פורסמו באמצעות תשקיף. קרן הנאמנות משקיעה לפי מדיניות השקעה, הנקבעת מראש וניתנת לשינוי מעת לעת, לאחר שמתריעים על כך בפניי החברים המשקיעים בקרן.
בעבודתנו נערוך בחינת ביצועים של תעודות סל אל מול קרנות נאמנות תוך התמקדות בשאלת המחקר העוסקת בעיקרה במי ישיא תשואה גבוהה יותר. בד בבד, נבחן את יכולת ההתמדה של קרנות הנאמנות. נראה כי קרנות הנאמנות אשר מספקות ניהול שוטף של ההשקעות מאפשרות למנהל הקרן לרכוש רק את המניות הטובות ביותר. בשוק ההון נוהגים לומר תמיד כי לאורך זמן קשה להכות את המדד, ומצד שני קיים ערך המוסף שנותן ניהול ההשקעות על פני רכישת מדד שלם. תעודת הסל מחויבת להחזיק את כל המניות של מדד מסוים, כולל הפחות טובות, ואילו למנהלי ההשקעות יש גמישות להחליט אילו מניות שווה להחזיק ואילו לא.
ניתוח הצלחת ההשקעה בתעודות הסל לעומת קרנות הנאמנות יתבצע על-ידי השוואת התשואות לאור שימוש במדדים הבאים: מדד שארפ, מדד טריינור ומדד ג'נסן לבדיקת התשואה העודפת.
בעבודה זו נערכה בדיקה של בחינת ביצועיהן של קרנות נאמנות אל מול תעודות הסל, תוך כדי התמקדות בשאלת המחקר העוסקת בעיקרה במי תשיא תשואה גבוהה יותר. השערות המחקר הינן: הביצועים של תעודות הסל יהיו גבוהים וטובים יותר לעומת קרנות הנאמנות. תשואתן של תעודות הסל תהינה גבוהות יותר מתשואותיהן של קרנות נאמנות. קרי – קיים קשר חיובי מובהק בין עליית מדד היחס לבין תשואתה של תעודת הסל. וקיים קשר חיובי פחות מובהק בין עליית מדד היחס לבין תשואתה של הקרן ובמרבית המקרים הקרן לא "תכה" את מדד היחס.
תוצאות המחקר הראו כי לרוב קרנות הנאמנות מצליחות להכות את המדד (בעיקר קרנות מדד היתר) בהן מופיעה תופעה של עקביות, התמדה בביצוע. קרי- קרנות המשיגות תשואה טובה יחסית נשארות טובות לאורך זמן. תופעה זו יכולה אולי להסביר את נהירת המשקעים בארץ אחר קרנות שביצועיהן לאחרונה מוצלחים.