משתנים המשפיעים על גיל נישואי האישה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4104

תקציר העבודה

בשנים האחרונות החלה האטה, ואף דחיה של גיל נישואי האישה ביחס לעשורים קודמים. בעבר, היה נהוג כי אישה, מטרתה להתחתן במהרה ולהביא ילדים לעולם. כיום מנגד, התפתחה הדעה כי ראשית על אישה לפתח מעמד עסקי מבוסס תוך כדי לימודים מתמשכים והשגת השכלה אקדמית. רק לאחר שמעמדה הכלכלי הופך מבוסס יותר האישה מתפנת לנישואין ויתרה מכך מוכנה להביא ילדים לעולם. העניין הפך למנהג במדינות המפותחות. בנוסף, קיימים משתנים נוספים המשפיעים כיום יותר על גיל נישואיה של האישה ביחס לבעבר, שהינם בין היתר מוצא האישה (אם האישה הינה מקרב האוכלוסייה הספרדית או האשכנזית), השקפתה הדתית (האם האישה הינה חילונית או מסורתית-דתית), מספר הילדים במשפחה, ואף לעיתים משקל גם הוא מהווה גורם מכריע על החלטת האישה.
עבודה זו באה לבחון את הקשר שבין הגיל בו האישה מחליטה להתחתן ביחס לכלל המשתנים שפורטו לעיל, ולמצוא את המודל הטוב ביותר המסביר את הקשר המוצע. מטרת המחקר לבחון אי-אילו מהמשתנים הינם מהמשפיעים ביותר על גיל נישואי האישה, ומסבירים את המשתנה התלוי בצורה הטובה ביותר.
השערת המחקר הינה כי -קיים קשר לינארי מובהק בין גיל נישואי האישה לבין מספר שנות לימודיה, מספר הילדים במשפחה והשקפתה הדתית. יתר המשתנים לא משפיעים באופן מובהק על גיל הנישואין.
אוכלוסיית המחקר מורכבת מ-40 נדגמות כאשר מדובר באוכלוסיית נשים נשואות ממוצא אשכנזי או ספרדי בלבד. הנשים ממוצא ספרדי מהוות 52.5% מסה"כ אוכלוסיית המחקר, ואילו הנשים ממוצא אשכנזי מהוות  47.5%.