דפי סיכום לבחינה במדיניות ציבורית מקיפים את כל החומר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 20217
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

פרק א- מדיניות ציבורית – קיימות הגדרות רבות למושג מדיניות ציבורית. ההגדרה אשר תשמש את הקורס היא ההגדרה של החוקר איסטון : מדיניות ציבורית היא הקצאה סמכותית של ערכים בחברה(כאשר הכוונה היא לחברת האזרחים שהקימה את הדמוקרטיה). ערכים – ערך הוא מה שמצוי במחסור.אנו מחשיבים דבר מה יותר ככל שהוא מצוי במחסור. ערך יכול להיות משאב פיזי וגם משהו סימבולי(ערך הרעות למשל) ותפיסת הערך היא סובייקטיבית. ככל שזכות רחוקה יותר מהישג ידך כך תדרג אותה גבוה יותר מבחינה ערכית. השלטון חייב להצדיק את המדיניות שהוא נוקט מבחינה ערכית נורמטיבית בגלל הצורך להגשים את זכויות האזרחים שבאות אחת על חשבון השניה. קיימות שתי קבוצות של הצדקות למדיניות ציבורית:הצדקות נורמטיביות והצדקות פוזיטיביות. מנהל ציבורי – הוא מכלול הארגונים הציבוריים הפועלים במדינה, וככזה הוא פועל בסביבה המכוונת על ידי גופים פוליטיים ובהקשר של עיצוב מדיניות ציבורית.   המינהל הציבורי מתנהל לרוב על פי כללים ביורוקרטיים, מעוגן במשפט המינהלי, מאויש וממומן על ידי הציבור (על פי תקציב המדינה) וחשוף לביקורת ציבורית. העובדים משקפים ערכים ונורמות ציבוריות, והתנהגותם מושתתת על מערכת יחסים ממוסדת.
אינטרס ציבורי – הקשר בין מדיניות ציבורית לאינטרס הציבורי הוא הדוק. קיימת הנחה שהמדיניות הציבורית אמורה לשרת את האינטרס הציבורי. כלומר, לספק רווחים ותועלת לכלל הציבור. האינטרס הציבורי נקבע בסופו של דבר ע"י  הפוליטיקאים, הם אלה אשר יוצקים תוכן במושג המעורפל הזה (בחירות, סקרים, משאלי עם וכו').
קפיטליזם-שיטה כלכלית וחברתית שהתפתחה באירופה בין המאה ה 16 והמאה ה 19. שיטה בה המדינה שמה את הפרט בראש סדר העדיפות. הגשמה עצמית של הפרט היא ערך עליון לשימור חברה שוחרת שלום המדיניות הציבורית נדרשת לקדם את זכויות הפרט, ולשים דגש על הזכות לקניין, ולהרשות צבירת הון. השוק החופשי יבטא את העדפות של הפרטים בחברה. סוציאליזם – הקולקטיב הוא בעדיפות ראשונה, זכויות החברה חשובות מזכויות הפרט, קיימת אחריות חברתית. אם המדיניות טובה לכלל, היא טובה לפרט. רווחתה של החברה בראש מעיינה של המדינה, יש דגש על אבטלה, פערים, ריכוז הון בידי מעטים, שמירת השוויון החברתי מעמדי ואיתו גם הפוליטי והגבלת זכויות הקניין הפרטי.
המדיניות הציבורית תצמצם ותגביל את השוק החופשי המושתת על צבירת הון וקניין בידי יחידים הממשל הוא בעלים, מעסיק, וספק במשק, וכלל המוצרים מיוצרים ע"י הממשל:
מזון, תעשייה, חינוך, בריאות, דיור ותעסוקה. סוציאל דמוקרטיה-מדיניות הביניים…
ציון בחינה: 97