עבודת סמינריון בנושא "תרבות וזיכרון"

תקציר העבודה

בית-הספר לתקשורת יצירה וביקורת עבודת סמינריון  מוגשת במסגרת הקורס  "תרבות וזיכרון" "מי ממכם ייזכור את אלו שצחקו ושרו?" מוסיקת "רוק-סובייטית, כחלק מזיכרון ושימור "תרבות" סובייטית, בקרב נוער רוסי-ישראלי בארץ תוכן עניינים
מבוא –…ע"מ
3 -4
הקהילה הרוסית –.. ע"מ 4-5
עולים מברית המועצות לשעבר וגיבושם הקהילתי — ע"מ 5-8
חשיבות השפה בגיבוש "הקהילה הרוסית" -.ע"מ 8-9
אך העולים משמרים את זיכרון המולדת? – ע"מ 9-12
תרבות, ותרבות "נגד" בחברה הסובייטית … ע"מ 12-14
תרבות "הנגד" מאחורי חומות הברזל —
ע"מ 14-משפטים הרוק בחברה הסובייטית –..ע"מ
1 6-17
למה נוער עולה בישראל מקשיב למוסיקת רוק סובייטית? –. ע"מ 17-20 זיכרון "משפחתי" -.. ע"מ 20-21
מחוזות הזיכרון של הקהילה הרוסית –ע"מ
2 1-26
סיכום -…
ע"מ 26-27
מקורות המסגרת התיאורטית של העבודה מתבססת על מושג "שימור הזיכרון" הבא לידי ביטוי בקבוצת רוסים-ישראלים מתבגרים, הלוקחים חלק מתרבות נוער סובייטית המושתת על מוסיקה "משם". בישראל חיים יותר ממילון עולים מברית המועצות לשעבר, עם השנים, וההיטמעות בחברה הקולטת הופכים העולים לזן חדש של ישראלים, אך במקביל הם מממשיכים לשמר את ה"רוסיות-סובייטיות" שלהם.
העולים ממשיכים "לזכור" ו"להזכיר" את החיים בברית המועצות לשעבר גם בישראל . הם מתקשים לוותר על מאפיינים מגוונים מהעבר, ובניהם תרבות רוסית-סובייטית. לכאורה,  הנוער הרוסי-ישראלי,  לא חווה בפועל את התרבות הסובייטית . כלומר, אין להם זיכרון "טרי" מהתרבות הנינטשת, והנוער המאמץ אלמנטים מהתרבות הסובייטית- הרוסית, לא היה שותף לתרבות זאת. העבודה תרצה לבחון את משמעות התרבות בחברה הסובייטית שממנה הגיעו העולים, על מנת להבין מדוע הם משמרים אותה. להבנת האמצעים והסיבות לאימוץ חלקים "מתרבות הנוער סובייטית", יש לבחון ראשית את העולים על שלל מאפייניהם, את הגורמים אשר הביאו לגיבושם הקהילתי בישראל. במקביל לבדוק את הגורמים לשימור הזיכרון התרבותי של רוסיה הסובייטית, ובמסגרת זו בחינה של מיקום "התרבות" אצל העולים מברית המעוצות לשעבר.