ניתוח מלחמת לבנון השנייה מהזווית של מדינת ישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 5107
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

המחלקה למדעי המדינה נושא העבודה:  ניתוח מלחמת לבנון השנייה מהזווית של מדינת ישראל, בראי ארבעת המושגים:
מלחמה טוטאלית, הפצצה אסטרטגית, עורף אזרחי והגנה אזרחית שם הקורס:  מעמד העורף בתפיסת הביטחון הלאומי תוכן העניינים

1 . מבוא –..
4-3
2 . רקע תיאורטי
2 .1 מלחמה טוטאלית –6-5
2 .2 הפצצה אסטרטגית -.
7-6
2 .3 עורף אזרחי ..
8-7
2 .4 הגנה אזרחית
9-8
3 . רקע כללי- מלחמת לבנון השנייה –…
… 11-10
4 . מקרה החקר- יישום התיאוריות  על מלחמת לבנון השנייה — 
1 6-12
5. סיכום ומסקנות —
18-17
6 . ביבליוגרפיה .20-19    הזיכרון עדיין טרי, ותחושות של תסכול ליוו עיתונאים ומפקדי עבר בצה"ל שהתחרו ביניהם מי ימתח ביקורת קשה יותר על הצבא. ועדת וינוגרד (2006), אשר קמה על מנת לבדוק את התנהלות ממשלת ישראל בהיבט של העורף במלחמה, קבעה בדו"ח שלה כי צה"ל פעל מבלי שעשה בירור אמתי ומקצועי בנוגע להשתנות האיום ומשמעותו.
דו"ח נוסף בעניין של מכון שתי"ל, קבע כי הדרג המדיני לא עשה את מלאכתו בכל הנוגע לחזית האזרחית שקרסה.
יש כאלה אשר חושבים כי כוונת חיזבאללה בחטיפת החיילים, אשר בוצעה זמן קצר אחרי פעולת החמאס בכרם שלום, הייתה לאתגר את הממשלה החדשה ולהעמיד במבחן את יכולת ההחלטה והפעולה שלה ושל ראשיה, וזאת כמו הסובייטים בזמן המלחמה הקרה, שהיו בוחנים במוסקבה כל נשיא אמריקאי חדש. פעילות חיזבאללה בבוקר של ה- 12 ביולי, כשבועיים וחצי לאחר חטיפת החייל בכרם שלום, כשתי הפעולות מלווות בשיגור רקטות על יישובים בישראל, ללא ספק העמידה את הממשלה החדשה ואת השלישייה המובילה שלה בפני אתגר ומבחן חמורים ביותר. להפתעת חסן נסראללה, מזכ"ל החיזבאללה, הממשלה פעלה במהירות ובהחלטיות. עוד בשעות הבוקר שבו בוצעה החטיפה הודיע ראש הממשלה על כינוס ישיבת ממשלה מיוחדת באותו ערב, והדבר מעיד על כי כבר בשעות הראשונות הגיעה ההחלטה לצאת לפעולה צבאית רחבה נגד חיזבאללה.
ואכן באותו הערב אישרה הממשלה פה אחד את הצעת ראש הממשלה ושר הביטחון לפתוח במתקפה חזיתית קשה נגד חיזבאללה. שש שנים לאחר המלחמה, נראה כי נשכחה סערת הרגשות הציבורית. אבק המלחמה שקע, וראשי הצמרת הצבאית והמדינית של ישראל התחלפו. צה"ל והציבור כולו חוו מעין חוויה מתקנת בעקבות מבצע "עופרת יצוקה" נגד חמאס ברצועת עזה (דצמבר
2 008- ינואר 2009).
בעבודה זו אנתח את מלחמת לבנון השנייה על פי ארבעה מושגים הקשורים למוכנות העורף האזרחי.
העבודה תחולק לארבעה פרקים עיקריים: – רקע תיאורטי בו אגדיר את ארבעת מושגי היסוד עליהם מבוססת העבודה: הפצצה אסטרטגית, מלחמה טוטאלית, הגנה אזרחית, ועורף אזרחי.
– רקע כללי למלחמת לבנון השנייה.
– פרק הניתוח בו אנתח את המלחמה על פי ארבעת מושגי היסוד – ולבסוף פרק בו אסכם את הממצאים מול מושגי היסוד שאלת המחקר:
האם התקפות צה"ל  נתפשו כהפצצה אסטרטגית נגד מטרות של החיזבאללה במלחמת לבנון השנייה, והאם הן היו חלק ממלחמה טוטלית שניהל נגד החיזבאללה, ואם כך מה הייתה ההגנה האזרחית שננקטה ע"י מדינת ישראל וצה"ל, להגנת העורף האזרחי מהתקפות טילי הרקטות שנורו ע"י חיזבאללה לעבר יישובי הצפון.