אבחון תרבויות ארגוניות בסרט "ללכת שבי אחריו

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1721
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

תרגיל 2: אבחון תרבויות ארגוניות בסרט "ללכת שבי אחריו(Dead Poets Society) " הקדמה מטרת תרגיל זה ליישם את מודל שלושת הרמות של תרבות ארגונית (ע"פ אדגר שיין) לאירוע קונקרטי המוצג בסרט "ללכת שבי אחריך".
המטלה בסרט מוצגים שתי תרבויות:
א)      ההתחלתית – התרבות שקיימת בפנימיית וולטון והמיוצגת ע"י המנהל דר' מולן ב)      התרבות החדשה שמנסה המורה החדש לספרות ג'ון קיטינג (רובין וויליאמס) לעצב בכיתתו.
ערכו  שתי טבלאות  המציגות בצורה מפורטת אך תמציתית את שלושת הרמות: א)      תוצרים – התנהגויות, סמלים, טקסים, לבוש, וכו.
ב)      ערכים ג)       הנחות יסוד          (חלק זה מהווה 60% של הציון)   א. זהו את כל האירועים הקריטיים בהם ג'ון קיטינג מנסה ג'ון לעצב את התרבות הארגונית החדשה.
ב. מה הן העדויות, בהיבט של התנהגויות הנערים, המעידים על הצלחה וכישלון        (חלק זה מהווה 40% של הציון)   זוהי שאלת בונוס (10 נקודות):
האם הניסיון של קיטינג לשינוי התרבות הארגונית היה מוצדק?
(אין כאן פיתרון בית ספר, אבל חשוב שתשובתך תהיה מנומקת היטב! (חלק זה מהווה 30% של הציון) ב ה צ ל ח ה !
1 .    על פי שיין (Schein, 1985), ניתן לחלק את  התרבות הארגונית לשלושה רבדים עיקרים: תוצרים, ערכים והנחות יסוד: תוצרים- ארטיפקטים: אלו הם הדפוסים הנראים לעין, המודעים, והמבוקרים של התנהגויות ותוצרים מוחשיים. רמה ה- מה. מאפיינים את פני השטח של התרבות הארגונית, ולרוב הם הדבר הראשון שהמתבונן נחשף אליהם. הסממנים הם "פני השטח" של התרבות הארגונית. מייצגים את "קצה הקרחון", הקצה המוחשי, הפיזי וההתנהגותי. רמת ה – למה. ערכים – נורמות מוצהרות, תפיסות ברורות לגבי  דרכי ההתנהגות הרצויות והמקובלות. ערכים הם אמות המידה המוגדרות ע"י התרבות, שבאמצעותן אנו שופטים את הרצוי, הטוב והיפה.
מבטאים את מה שנתפס כראוי להיעשות ולהאמין בו. פחות מפורשים ומבוטאים בגלוי, אך השפעתם ניכרת. מדובר על רובד של "סיסמאות" המבקש לגיטימציה חברתית. הנחות יסוד – אמונות והנחות, בלתי מודעות ובלתי נראות לעין, המשותפות לכלל הארגון. הנחות אלו מצויות ב"רמת העומק" של התרבות. לא ניתן להגיע אליהן באופן ישיר ומידי, וכדי לזהותן נחוצה הכרות מעמיקה של חיי הארגון. הנחות היסוד אלו ערכים שהתמסדו והפכו מובנים מאליהם, מעין מצפן להתנהגות הארגונית. (מאמר). רמת הלמה באמת.
התרבות ההתחלתית בפנימיית וולטון: