כיצד מלחמת העולם הראשונה גרמה והשפיעה על פרוץ מרד 1919 במצרים?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4912
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

החוג להיסטוריה של המזרח התיכון מצרים בעת החדשה פרוסמינריון מוגש לידי תוכן העיניינים מבוא -..3-4
הקדמה -5-6
פרק1 – מצרים במלחמת העולם הראשונה 1914-1918–..7-10 פרק 2 – חיזוק תחושות הלאומיות במצרים 1918-1919-…11-14
פרק 3 – מרד 1919 משפטים-18
סיכום -..19
ביבליוגרפיה –…20 מבוא
          בשנים 1914-1919 התחוללה מלחמה גדולה באירופה, "מלחמת העולם הראשונה", בין מדינות שנקראו "מעצמות המרכז" (גרמניה, אוסטרו-הונגריה, האימפריה העות'מנית) לבין "בעלות הברית" (בריטניה, צרפת, רוסיה, ארה"ב הצטרפה בהמשך המלחמה), מלחמה זו גבתה קורבנות רבים בנפש והסבה נזקים בכלכלה,  בתשתיות  ובחברה.   תוצאות המלחמה האיצו תהליכים שהחלו להתפתח עוד לפני פרוץ המלחמה. אחד מהתהליכים הללו היה ההתעוררות הלאומית של עמים רבים לקבלת עצמאות.
         תחושת הלאומיות הגוברת והרצון לעצמאות התפשטו במהרה במדינות אירופה, אך גם בקרב המדינות המוסלמיות באזור הסהר הפורה וכן בארצות המזרח התיכון.
 לדוגמאת "התנועה הלאומית התורכית" שכבר החלה משנת 1909 להראות את השפעתה בקרב אזרחי האימפריה העות'מנית. כמו כן, גם בעירק היתה פעילות ערבית לאומית, יש לציין כי היא היתה מעטה ולא משמעותית תחת הנוכחות הבריטית, בסוריה תחושת הלאומיות הייתה קיימת אך דוכאה במהרה על-ידי העות'מנים והפעילות הלאומית הועברה לנסיכים שהיו בעלי ממון ובקשרי ברית עם בריטניה ואשר לא שירתו בצבא העות'מני.
          במצרים בשנת 1907 שהייתה עם נוכחות בריטית גדולה,  פעלו תנועות לאומיות בצורה מאורגנת במפלגות, הם חוו הרבה פילוגים והתלבטויות וללא ספק השפיעו על דעת הקהל המצרי בארצם. היחסים בין מצרים ובריטניה החלו באופן משמעותי בשנת 1882. היחסים בין שתי המדינות ידעו עליות כאשר הבריטים פיתחו את כלכלתה של מצרים וידעו גם מורדות כאשר העם המצרי הרגיש כי הנוכחות הבריטית בארצם היא כפייה.  רגשות אלה של העם המצרי הביא לתסיסת הלאומיות והרצון להשתחרר מעול הבריטים במצרים.           ללא ספק תחושת הלאומיות ששררה באירופה השפיעה על המדינות במזרח התיכון בכלל  ועל מצרים בפרט. בעבודתי,  אני אנסה לבחון את הרווח והסבל שנגרם למצרים בעקבות מלחמת העולם הראשונה. להשערתי המרד ב-1919 הוא "פרי" של תוצאות המלחמה ולכן, בעבודתי אתמקד במרד זה.  אני אחקור ואסביר את הקשר בין מלחמת העולם הראשונה להתהוות המרד וכיצד התחושות הלאומיות האלו גרמו להתפרצותו, אשר בפי רבים היה אקט ספונטני, שבו השתתפו רוב שכבות האוכלוסייה.
 שאלת המחקר בעבודתי היא:  כיצד מלחמת העולם הראשונה גרמה והשפיעה על פרוץ מרד 1919 במצרים?
העבודה תתחלק לארבעה חלקים עיקריים:
ראשית,  אני אתן הקדמה על נוכחות הבריטים ופעילותם במצרים וכן על פרוץ מלחמת העולם הראשונה. בפרק הראשון אני יעסוק בתפקיד מצרים בזמן מערכות המלחמה, ובתהליכים שהחלו להתעורר בה. בפרק השני אדבר על חיזוק תחושות הלאומיות במצרים, תחושות אלו היו עוד לפני המלחמה אך נחלשו באופן מסוים בזמן המלחמה, מיד עם סיומה החלו תחושות אלה להתעורר מחדש. אפרט על השפעותיה של המלחמה על מצרים והתגבשות התחושות הלאומיות ואתמקד בתנועת "הוופד", ובפעילותו של סעד זע'לול.
בפרק השלישי אציג את ההשלכה הגדולה שבה אני מתמקד בעבודה זו – המרד הערבי ב-1919, מה היו הפעולות האלימות? כיצד הבריטים הגיבו? ומה הם האירועים שבאו בעקבות המרד?