סמינריון - ג'מעאת אי-איסלמי - כיצד התפתחה והתארגנה תנועת הג'מעאת א-איסלמי?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 5737
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי הרוח חוג למזרח תיכון סמינריון ג'מעאת א-איסלמי כמפלגה פוליטית בפקיסטן כיצד התפתחה והתארגנה תנועת הג'מעאת אי-איסלמי תוכן העניינים ·         מבוא –.1-2
·         רקע – המצב בהודו המאה השמינית – 1935 -3-4
·         פרק ראשון – תחילת דרכו של סייד אבו'ל אללה מאודודי 1903 – 1941–..5-9
·         פרק שני – התפתחות והתארגנות התנועה 1941-1947 10-16
·         פרק שלישי – הביסוס הפוליטי של התנועה בפאקיסטן 1947-1977–…17-22
·         סיכום -.23-24
·         ביבליוגרפיה …
5 מבוא
          עליית ההתעוררות הדתית האיסלמית, הוא תהליך שהתקיים במשך שנים רבות בזמן מלחמות העולם ולאחריהן. תהליכי התעוררות דתית איסלמית יחד עם התאגדות פוליטית במשך אותן שנים חלו על מדינות המזרח התיכון, במטרה לשנות את המצב הקיים, אם השלטון היה מדכא, חילוני, מערבי  או דיקטטורי. תנועות רבות התעוררו ומנהיגים חדשים קמו על מנת לעזור למדינתם בשינוי המצב הקיים, שבדרך כלל קיבל על עצמו את השינוי לאחר שלטון קולוניאלי.
          הג'מעאת אי-איסלמי, תנועה שמקורה בהודו, התחילה את פעילותה ב-1941, ונחשבת כ"חיל החלוץ של המהפיכה האיסלמית", כלומר מהראשונות של התנועות האיסלמיות בעולם המוסלמי, בייחוד בתחום הפוליטיקה של הדת. הג'מעאת אי-איסלמי, אולי לא הבולטת מהמפורסמות, אך ללא ספק מהוותיקות והמשפיעות על כל תהליכי האיסלמיזציה באזור המזרח התיכון ממרוקו ועד מלזיה. קריאתם המהפכנית היתה מהראשונות מסוגה לפיתוח אידיאולוגיה איסלמית מודרנית.
          בדרך כלל המקרים של מהפיכה איסלמית מלווה באנטי-ממשלתיות, רצון להפלת הממשל והכנסת אג'נדה חדשה. במקרה של הג'מעאת אי-איסלמי, ניתן לומר כי זהו המקרה הראשון שבו יש התעוררות דתית איסלמית משותפת בתוך תהליכים פוליטים, לא היה שום רצון להפיל את הקמת הממשל באותה תקופה. השיתוף של הג'מעאת אי-איסלמי היה חשוב על מנת לגרום להתעוררות איסלמית גם ברחבי העולם, אך למרות כל זאת הם לא צלחו לתפוס את השלטון. התנועה, עזרה להקמת ברית לאומית בפקיסטן במשך ארבעה עשורים, סייעה ליצור גוש הצבעה איסלמי ועוד… ובכך סייעו רבות לעיצוב ההיסטוריה של פקיסטן מהקמתה ב-1947.
          לג'מעאת אי-איסלמי, יש תפקיד מכריע ביצירת התהליכים החברתיים בפקיסטן מפני שהתנועה לקחה את עצמה ואת תפקידה כקבוצה מעצבת למען הקמת המדינה, לעומת תנועות איסלמיות אחרות בעבר שבסיס האידיאולוגיה שלהן היה עלייה של התעוררות דתית כאידיאולוגיה, והפלת משטרים קיימים, וזאת בצורה כוחנית בלבד. לג'מעאת אי-איסלמי יש אג'נדה חברתית על מנת לממש את החזון שלה, ואופיה היה להמנע מעימות על מנת לקדם את המדינה להתאגדות והתפתחות.
          הפעולות שנקטה והאג'נדה של תנועת הג'מעאת אי-איסלמי, מתמקדות כפי שתיארתי בתהליכים חברתיים, הם התמקדו באנשים כי הבינו שהאזרחים הם הדבר החשוב על מנת לבנות מדינה. התאגדות אנשים תחת תנועה זהו לא דבר פשוט, בייחוד באותן שנים ללא אמצעי תקשורת רבים. בסמינריון הנוכחי אני אתמקד בנושא התאגדות האנשים תחת התנועה, ובצורה שהצליחה התנועה לקחת תחתם תומכים.
שאלת המחקר – כיצד התפתחה והתארגנה תנועת הג'מעאת א-איסלמי?
          על מנת לענות על שאלה זו ולנסח אותה היטב, אני אביא מתוך מקורות שונים את האופן שבו מאודודי התחבר לדרך הזו של איסלמיזציה, כיצד הוא וחסידיו תכננו להגיע אל האנשים, לאיזה אנשים הצליחו להגיע, כיצד נוצר הקשר בין המארגנים של התנועה לתומכיה, מה היו הקשיים, ותוכניותיהם לעתיד, הסמינריון הנוכחי יוגש בצורה כרונולוגית, על מנת להדגיש את מהלך התפתחות התנועה, ואופן גדילתה.